دومین روز جشنواره موسیقی جوان برگزار شد؛ تماشای چند آزمون هنرمندانه برای داوران در حضور مدیران

دومین روز جشنواره موسیقی جوان برگزار شد؛ تماشای چند آزمون هنرمندانه برای داوران در حضور مدیران

پیلانو: هنرمندان عرصه خوانندگی به همراه هنرمندان عرصه نوازندگی در دومین روز از برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به ارائه آثار خود پیش روی هیئت داوران در حضور برخی از مدیران پرداختند.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هنرمندان جوانِ آوازخوان و نوازندگان عود در دومین روز جشنواره ۲۸ شهریورماه از ساعت ۹صبح در تالار روکی با حضور مسئولین فرهنگی (معاون وزیر ارشاد و مدیرکل دفتر موسیقی) روی صحنه رفتند.
دومین روز اجراهای جشنواره به بخش آواز و ساز عود اختصاص داشت. هنرمندان در رده سنی الف به اجرای آوازهای افشاری و دشتی پرداختند و برای حسن ختام اجرایشان یک تصنیف به انتخاب خود اجرا کردند.
در این روز محمود سالاری (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و امیرحسین سمیعی (مدیرکل دفترموسیقی) از نزدیک به تماشای اجراها نشستند.
در رده سنی ب هنرمندان جوان در مقابل هیئت داوران متشکل حمیدرضا نوربخش، هنگامه اخوان و مظفر شفیعی به اجرای آواز در دستگاه های همایون و شور و همین طور آوازهای بیات کُرد، دشتی، بیات ترک، و افشاری و در خاتمه یک تصنیف به انتخاب خودشان پرداختند. آخرین گروه (رده سنی ج) که هنرمندان ۲۴ تا ۲۹ سال بودند دستگاه های نوا، چهارگاه و راست پنجگاه را اجرا کردند.

حمیدرضا نوربخش داور بخش آواز درباره ی اجرای هنرمندان از این قرار بود: داوران رپرتوار تعیین می کنند و از آنها می خواهند که به همین دلیل تمرین کنند، اما متأسفانه برخی به این مساله توجه ندارند که باید عین خود ردیف تمرین کنند و تصور می کنند که فقط همین که گوشه ها را بلد باشند کافی است، در صورتیکه در زمان آزمون، داوران یک معیار واحد دارند که برمبنای آن می سنجند. اگر هر کسی با سلیقه‌ی خود آواز بخواند مقایسه و داوری معیار واحدی نخواهد داشت.
در بخش دوم، ساز عود، هنرمندان گروه الف در مقابل هیئت داوران متشکل از حسین بهروزی نیا، محمد دلنوازی، محمد فیروزی، و حمید خوانساری به اجرای گوشه هایی از دستگاه ماهور از ردیف میرزاعبدالله پرداختند و در آخر یک قطعه ضربی از درویش خان اجرا کردند.
گروه سنی ب، به اجرای منتخبی از دستگاه شور پرداخت و قطعه خزان از حسین علیزاده و رنگ شور از علی اکبرخان شهنازی را اجرا کرد.
اما کار برای گروه سنی ج متفاوت بود. چونکه آنها می بایست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دستگاه انتخابی خود، آن هم با رعایت نظم یک برنامه کلاسیک ایرانی متشکل از (اجرای پیش درآمد، بداهه نوازی بر پایه ردیف، و اجرای قطعه ضربی به عنوان حسن ختام برنامه) جرا می کردند؛ ضمن این که قطعات ضربی می توانست از ساخته های خود شرکت کنندگان نیز باشد.

حسین بهروزی نیا، داور بخش عود، درباره ی این بخش اظهار داشت: اشکالی که در سالهای قبل هم وجود داشت و امسال نیز شاهد آن بودیم این است که در شهرستان ها هر معلمی به سلیقه خود عود تدریس می کند که عمدتا یا تار می نوازند و یا تنها نکاتی از عود آموخته اند و آنرا منتقل می کنند. البته هنرجویان مقصر نیستند و معلم های آنها تکنیک هایی که متعلق به موسیقی ایرانی نیست را آموزش می دهند. برای کنسرت شاید مناسب باشد اما برای جشنواره ملی موسیقی جوان دیدگاه جشنواره موسیقی ایرانی، ردیف نوازی و قطعات ضربی است که تعیین می شود.
هفدهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت حضوری از تاریخ ۲۷ شهریورماه سال جاری شروع شده و تا ۵ مهر ۱۴۰۳ انجام می شود.

منبع: