یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۱۷؛ از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای نون خ

یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۱۷؛ از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای نون خ

به گزارش پیلانو، واکنش یکی از خوانندگان موسیقی کردی به پخش اثرش در سریال نون. خ و ماجرای رپ خوانی سیدجواد هاشمی همچون مواردی است که طی روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر گردید.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرآیند تولید و ارائه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس کارهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر نشیب و فراز اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجاد کننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسایل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با بهره گیری از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
حسین حقیقی؛ واکنش به یک موسیقی ضد صهیونیستی
حسین حقیقی از خوانندگان فعال موسیقی پاپ که طی سالهای اخیر علاوه بر تولید آثار عاشقانه، حضور فعالی هم در زمینه تولیدات در ارتباط با آثار اجتماعی و موضوعی دارد و به تازگی هم خوانندگی موسیقی تیتراژ فیلم سینمایی «ضد» را به عهده داشت، طی روزهای گذشته و از پس تجمع ضد اسراییلی دانشجویان حامیان فلسطین در آمریکا مبادرت به انتشار سلسله استوری هایی در رابطه با یک موسیقی اعتراضی به نام «leve palestina» کرده است و در این زمینه نوشت:
این روزها در راهپیمایی ها و تجمعات ضد اسراییلی و در بین حامیان فلسطین یک موسیقی خاص پخش می شود که با وجود تلاش صهیونیست ها خیلی خوب انتشار یافته و دست به دست می شود.
این موزیک به زبان سوئدی است و جورج توتاری ۴۷ سال پیش آنرا ساخته است. توتاری فلسطینی است اما سال ۱۹۷۰ اجبارا به سوئد پناهنده شده است. در همان سال ها به جهت اینکه صدای وطنش باشد و از ظلم رژیم غاصب حرف بزند، یک گروه موسیقی به نام «کوفیا» تشکیل می دهد به مفهوم «چفیه». ترجیع بند آن هم چنین است: زنده باد فلسطین، مرگ بر صهیونیسم.

علیرضا عصار؛ انتشار یک تک آهنگ جدید با آرزوهای خوب
علیرضا عصار از خوانندگان گزیده کار و کم حاشیه موسیقی پاپ ایران که اینروزها در بی اطلاعی کامل مشغول به سر انجام رساندن پروژه جالب توجهی است، طی روزهای گذشته بود که بعد از مدت ها تک آهنگ جدیدی به نام «پیرمغان» را منتشر نمود.
وی در صفحه شخصی اش پیرامون انتشار این تک آهنگ که همچون سایر کارهایش از حال و هوایی متفاوت تر از جریان فعلی موسیقی پاپ برخوردار است، نوشت:
ترانه «پیر مغان» با آرزوی روزهای روشن و به امید شنیدن خبرهای خوب با عشق به شما عزیزان تقدیم می شود.
در این قطعه سبزه منصور شاعر بخش اول، بهرام آقاخان و همایون نصیری تنظیم کنندگان، دارا دارایی نوازنده گیتارباس، پویا نیکپور نوازنده پیانوو میکس و مستر، همایون نصیری نوازنده پرکاشن، بهرام آقاخان نوازنده گیتار نایلون، رضا عسگرزاده نوازنده دودوک بعضی از اعضای گروه اجرایی را می سازند.

حسین صفامنش؛ اعتراض در فضای مجازی پاسخ در نشست خبری
پس از پخش آخرین قسمت های سریال تلویزیونی «نون. خ» به کارگردانی سعیدآقاخانی بود که حسین صفامنش از خوانندگان موسیقی کردی با انتشار ویدیویی نسبت به استفاده آثارش در سریال «نون. خ» اعتراض کرد و اظهار داشت: بزودی پیگیری قانونی و قضایی نسبت به این مورد را آغاز خواهد نمود.
صفامنش در این ویدیو عنوان کرده که استفاده از آثارش بدون کسب اجازه و قرارداد با این خواننده و مدیربرنامه اش بوده است.
گویا مدیر برنامه های حسین صفامنش شکایت رسمی و قانونی خود در رابطه با این روند غیرقانونی را ضد سعید آقاخانی در مرجع قضایی ثبت کرده است.
پس از طرح این انتقادها بود که مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون. خ» در نشست خبری این سریال که طی روزهای گذشته برگزار شد در ارتباط با مبحث مطرح شده از جانب صفامنش توضیح داد: مبحث ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من بعنوان تهیه کننده مربوط می شود. ما در یکی از فصل ها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی باعث شعف و تحسین شده است. ما در قسمت کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی مبحث مالکیت معنوی نیستم ولی تصورم نبود شکایت کنند. فکر می کردم او زنگ می زند و می گوید دمت گرم وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. حتما برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره نماییم. سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود اما نشد از ایشان استفاده نمائیم. آرزو دارم موفق باشند.

سید جواد هاشمی؛ ماجرای رپ خوانی و پاسخ به حواشی در شبکه دو
از دیگر نکاتی که طی روزهای گذشته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد، در ارتباط با ماجرای رپ خوانی سید جواد هاشمی در پوشش غیرمتعارف آن چه از او دیده ایم، با همراهی خواننده ای به نام علی حسینی در یک کلیپ است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت.
هاشمی اما سر انجام در برنامه تلویزیونی «مداربسته» شبکه دو سیما بود که در گفتگو با حسین رفیعی مجری برنامه نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و اظهار داشت: من در این فیلم یک «هودی (به سویی شرت هایی که کلاه داشته باشند هودی گفته می شود)» پوشیده بودم و موسیقی را که توسط خواننده اجرا می شد لب می زدم. موضوعی که گویا با حواشی و واکنش های بسیار زیادی مواجه گردید که برایم بسیار جالب توجه بود. در حالیکه خیلی از دوستان می دانند من در آموزش وپرورش موسیقی کار می کردم و خیلی از هنرمندانی که حالا به صورت حرفه ای موسیقی کار می کنند عضو گروههای سرودی بودند که بنده در آنها بعنوان مربی حضور داشتم. به هر حال من کارم موسیقی بوده و حالا آمدم با یک جوان، موسیقی اش را لب زدم. شرایطی که باعث شد خیلی به من بد و بیراه بگویند.
وی اضافه کرد: حتی بعضی از کاربران دایم اعتراض می کردند که چرا «هودی» پوشیدی؟ حالا که پوشیدی چرا مارک دارش را به تن کردی؟ خلاصه که در معرض انواع و اقسام حرف در فضای مجازی بودم. در حالیکه جالب است بدانید همین علی حسینی که با وی در قطعه لب خوانی کردم از خوانندگان خوبی است که کارهای مذهبی هم زیاد خوانده و حتی در پشتیبانی از فلسطین هم کارهایی را تولید کرده و این دفعه از من خواست تا در کنارش باشم.
این بازیگر اظهار داشت: وقتی هودی را به من دادند تا بپوشم می دانستم که امکان دارد مسئله شود ولی هیچ نگفتم و پوشیدم و رفتم، اجرا کردم. حتی هادی حسینی پدر علی حسینی که از تهیه کنندگان موسیقی بود به من اظهار داشت: «آقا ترکاندید» و من به او نگفتم که این من را می ترکاند.

محسن چاوشی؛ حرف های محمدعلی بهمنی کذب محض است
محسن چاوشی از خوانندگان مطرح موسیقی پاپ که فعالیت هایش همواره زیر ذره بین اصحاب رسانه و فضای مجازی است، طی روزهای گذشته بود که از پس مصاحبه تصویری محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای پیشکسوت کشورمان با سامانه «بیلبورد» که انتقادات تندی را بر ضد محسن چاوشی در رابطه با مجوز شعر یکی از آثارش بر زبان آورده بود، واکنش نشان داد.
محمدعلی بهمنی در بخشی از گفتگوی تصویری خود از ارسال یکی از اشعار محسن چاوشی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد که در آن دوران خود مسؤولیت نظارت بر اشعار را به عهده داشته، اشاره کرده و اظهار داشت: وقتی این شعر به من ارسال شد، متوجه شدم بیتی از این شعر اصلا دارای کیفیت نیست و به او گفتم؛ «این قسمت از شعر را باید عوض کنی». متاسفانه این واکنش به او برخورد و به من گفت «بهمنی جان چرا؟». من هم گفتم «این قسمت را باید تغییر بدهی، چرا عصبانی می شوی؟»؛ البته او به سفارش های من گوش نکرد و آن کار ماند. اما چاوشی رفته بود و این شعر را بدون اصلاح در جای دیگری خوانده بود. یک مرتبه دیگر هم شعر را باردیگر به ارشاد فرستاد اما به او گفته بودند که بهمنی شعر را تایید نمی نماید. بهرحال چاوشی به این سفارش ما گوش نداده و با ارشاد قهر کرد و اصلا هم نمی دانم چرا به حرف من گوش نکرد. شرایطی که سبب شد او از چشم خیلی ها بیفتد و خودم هم از دست او ناراحت شوم.
چاوشی هم در کامنتی برای پست انتشار یافته این مصاحبه تصویری نوشت: خوب است شاعران پا به سن گذاشته و پیشکسوت حرمت عمر و قلم خویش را نگه دارند و لااقل از حافظه به دروغ کمک نگیرند یا نه… از قول کسی، دیگر خاطره و خطاب شخصی در نیاورند. من کسی را فلانی جان صدا که نمی کنم هیچ؛ از اساس چنین مکالمه و مراوده ای که آقای محمدعلی بهمنی ذکرش را می کنند به یاد نمی آورم. حرف های شاعر در گفت و گویی که داشته از اساس کذب است و محلی از اعراب ندارد. جز به جز آن.

منبع: