بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن -۶؛ افتخاراتی که در خاک دلیران ریشه گرفت
به گزارش پیلانو، قطعه خاک دلیران به خوانندگی روزبه نعمت الهی از آن دسته تک آهنگ های ماندگار در حوزه آثار موسیقایی در رابطه با میهن است که همواره مورد توجه سازندگان برنامه های ملی در تلویزیون هم بوده است.
دریافت 6 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: باآنکه در تعریف و تشریح آنچه بر موسیقی ملی ایران زمین گذشت میتوان به گزاره های رسانه ای گوناگونی رجوع کرد و پی به دلایل کاهش مخاطب در این حوزه به علت سو مدیریت ها و اشتباهات مختلف برد، اما یکی از بارزترین خصوصیت هایی که رجعت باردیگر به آنها حداقل می تواند یادآوری و بازخوانی مناسبی برای خوانش باردیگر آثار موسیقایی در این حوزه کند، تولید آثار ملی میهنی گوناگونی است که طی سالهای گذشته توسط هنرمندان دارای احترام و پرارزش موسیقی ایرانی چه در چارچوب «آلبوم»، چه در چارچوب «تک آهنگ» و چه در چارچوب «یک اثر موسیقایی در یک آلبوم» پیش روی مخاطبان این حوزه قرار گرفته اند. آثاری که به علت هوشمندی آهنگساز و نوازنده و خواننده در انتخاب آثاری که برای تولید انتخاب کردند، این کارها را نه تنها تبدیل به ماندگارترین و ممتازترین آثار ملی – میهنی کردند، بلکه از آنها میتوان بعنوان ممتازترین آثار موسیقایی در حوزه موسیقی ایرانی یاد کرد. آثاری که خیلی از آنها فارغ از دیدگاه سیاسی – اجتماعی که در زمان انتشار خود داشتند و مخاطب می توانست به صلاحدید آنچه در روزگارش اتفاق افتاده از آن برداشت های مختلفی داشته باشد، اما دربرگیرنده مؤلفه های موسیقایی پرارزش و ممتازی بودند که نمی توان از نام آنها به سادگی عبور کرد.
اساساً توجه به آثار موسیقایی که در حوزه های وطن دوستی و وطن پرستی توسط هنرمندان موسیقی کشورمان ساخته شده، بخصوص در این روزها که کشورمان در بطن اتفاقات و التهابات مختلفی قرار دارد، امری اجتناب ناپذیر است که می تواند فارغ از دل زدگی ها، دعواهای سیاسی، اختلافات درون گروهی، منازعات اجتماعی و تقابل نگاههای مختلف اندیشه ای که پرداخت به آنها مجال دیگری می طلبد، شرایط روحی مناسبی را برای فرار از این التهابات فراهم سازد که شنیدن به آن هم دربرگیرنده ایجاد روحیه وحدت طلبی و ایران دوستی و هم شنیدن موسیقی است که روزی روزگاری نقل محافل و دستگاههای پخش صوتی خانه ها و اتومبیل ها و مغازه های بودند اما هم اینک در مهجورترین شکل ممکن میان موجی از آلودگی های صوتی نشأت گرفته از تولیدات نازل موسیقایی قرار گرفته اند.
آنچه در سلسله گزارش های «بازخوانی مهر از نواهایی برای میهن» مورد توجه قرار گرفته، رجعتی باردیگر و اجمالی به آثار موسیقایی است که طی دهه های گذشته و سالهای اخیر توسط هنرمندان ارزشمند موسیقی کشورمان در سبک های مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند و در این گزاره های رسانه ای بدون تقدم و تأخر زمانی به آنها می پردازیم. شرایطی که نقد و تحلیل و واکاوی هر یک از این آثار دربرگیرنده ابعاد مختلفی بوده و همواره مورد توجه منتقدان، مدرسان و پژوهشگران این عرصه قرار گرفته اند اما در این گزارش ها تلاش می شود تا معرفی مختصری از آنها صورت پذیرد.
در پنجمین شماره از این مجموعه گزارش ها به سراغ تک آهنگ «خاک دلیران» به خوانندگی روزبه نعمت اللهی رفتیم که بدون تردید یکی از مهم ترین و پرشنونده ترین آثار این خواننده گزیده کار موسیقی پاپ ایران است. قطعه ای حماسی با ضرباهنگی بالا که همچنان پس از گذشت بیشتر از یک دهه از ساخت آن می تواند در زمره یکی از تاثیرگذارترین قطعات ملی – میهنی مورد توجه قرار گیرد. قطعه ای که باآنکه در مقطعی مجوز پخش از رسانه ملی را نداشت اما بطور حتم به علت محتوای ترانه و وسواس زیادی که نعمت الهی همواره روی اشعارش دارد توانست خیلی زود به دل مخاطب بنشیند.
روزبه نعمت الهی همچون خوانندگان مطرح موسیقی کشورمان است که تحصیلات خویش را در رشته موسیقی دانشگاه سوره به پایان رسانده است. مادرش فرشته جواهری خواننده و ردیف خوان موسیقی بوده و پدرش مسرور نعمت الهی محقق و استاد دانشگاه است. البته بر مبنای آنچه از وی در پیشینه فعالیتهای فرهنگی اش نوشته شده بر این مبناست که انتخاب ترانه هایی که نعمت اللهی اجرا کرده اغلب توسط پدرش صورت گرفته است. او و پدرش به صورت ذوقی در زمینه ترانه هم فعالیت دارند بگونه ای که بسیاری از کارهایی که نعمت الهی انجام می دهد، تلفیقی از اشعار مختلف و ابیات اشعار یک شاعر بخصوص مولانا هستند که پدرش این کار را انجام می دهد.
این خواننده موسیقی پاپ ایران که همواره بعنوان یکی از صاحب سبک ترین و گزیده کارترین خوانندگان شناخته شده، تا به امروز موفق به برگزاری کنسرتهای گوناگونی شده که هریک از این کنسرت ها به علت حال و هوای ویژه ای که در نوع انتخاب قطعات و همینطور روش اجرای ارکستر صورت گرفته، مشتمل بر برگزاری کنسرتهای متفاوتی بوده که اغلب تماشاگران را راضی از سالن اجرای برنامه خارج کرده است. ضمن این که قطعه «خاک دلیران» بدون تردید یکی از مهم ترین و پرشنونده ترین آثار این خواننده گزیده کار موسیقی پاپ ایران است. قطعه ای حماسی با ضرباهنگی بالا که همچنان پس از گذشت بیشتر از یک دهه از ساخت آن می تواند در زمره یکی از تاثیرگذارترین قطعات ملی – میهنی مورد توجه قرار گیرد آلبوم های «سرزمین مادری – ۱۳۸۰»، «هفته عاشقی – ۱۳۸۷»، «عمو زنجیرباف – ۱۳۸۸»، «داروگ – ۱۳۹۲» آثاری هستند که از روزبه نعمت الهی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
این خواننده چندی قبل بود که در گفتگو با رضا رشید پور در برنامه «حالا خورشید» در رابطه با اجرای این قطعه اظهار داشت: آنچه در حوزه فعالیتهای موسیقایی من همواره مورد توجه بوده است، به کار بردن حداقل یک قطعه ملی – میهنی در هریک از آلبوم هایم بوده است. قطعه «خاک دلیران» هم یکی از این آثار است که در آلبوم «سرزمین مادری» از آن استفاده کردم و تلفیقی از شعر مولانا و پدرم است. البته پس از اینکه قطعه را برای پخش به سازمان فرستادیم رد شد اما بنده بارها و بارها از آن دفاع کردم و پس از برگزاری جلسات مختلف و اعمال تغییراتی بود که موفق به دریافت مجوز آن برای پخش از رسانه ملی شدیم.
وی اضافه کرد: خوشبختانه وقتی این قطعه مجوز گرفت مردم خیلی قطعه را دوست داشتند و من هم بسیار خوشحال بودم که این اثر توانسته روی ذهن شنیداری مردم جای خوبی باز کند. کما این که با همین انرژی های خوب بود که در کنسرت هایم از این اثر استفاده کردم و خیلی به من کمک زیادی کرد. این در شرایطی است که در همان دورانی که می خواستم کار را بسازم از ترانه ای که پدر نوشته بود حس بسیار خوبی دریافت کردم و خیلی راحت توانستم بر طبق این حس خوب کار را تولید کنم.
نعمت اللهی که در این سال ها نسبت به دیگر دوران فعالیتی اش کم کار شده، در قسمت دیگری از صحبت های خود بود که توضیح داد: خودم به خاک وطن عشق دارم و می دانم همه آدم های این دنیا به وطن هایشان عشق دارند. به همین سبب همواره تلاش می کنم در این حوزه فعالیتهایی داشته باشم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم طی این سال هایی که کار می کنم تمام تلاشم را به کار بستم تا به گوش مخاطبان احترام گذاشته و هرکاری را به هر قیمتی منتشر نکنم در این حوزه هم همواره وسواس زیادی روی کلام داشتم و دارم. البته که پدر و مادرم در این حوزه کمک زیادی به من کردند و من قدردان انها هستم.
اگرچه طی سالهای اخیر ترانه های گوناگونی در حوزه های ملی میهنی پیش روی مخاطبان قرار گرفته، اما فرایند تولید خیلی از این قطعات بگونه ای بوده که گروه تولید فقط مایل به تولید صِرف یک اثری بوده که بتواند کارنامه مدیریتی مجموعه مورد نظر را در این کارها پر کند. شرایطی که باعث فراموشی محض این ترانه ها و آثار موسیقایی شده اند. اما به قطع یقین هستند در این میان آثار و ترانه هایی مانند قطعه «خاک دلیران» که در حوزه موسیقی پاپ توانسته از خود یادگاری خوبی برای ذهن شنیداری مخاطبان باقی بگذارد.