افتتاح نمایشگاهی از طبیعت بکر سیستان که گرفتار خشکسالی شد
به گزارش پیلانو نمایشگاه نقاشی های علی پیران با عنوان نقش نیمروز که امروز اول اسفند افتتاح شد، نگاهی به سیستان و بلوچستان سرسبز و آباد قبل از خشکسالی دارد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، نمایشگاه نقاشی های علی پیران با عنوان «نقش نیمروز» امروز یکشنبه اول اسفند در گالری شماره یک خانه عکاسان راه اندازی شد.
علی پیران هنرمند نقاش و طراح گرافیک سیستان و بلوچستانی درباره آثار نمایشگاه «نقش نیمروز» به خبرنگار مهر اظهار داشت: در این نمایشگاه تعداد ۵۵ اثر نقاشی آبرنگ که در دوره زمانی سه ساله خلق شده اند، به نمایش درآمدند که مبین وصف حال سیستان و بلوچستان امروز و روز گذشته است؛ طبیعتی بکر از این منطقه که کمتر کسی آنرا دیده است.
وی با اشاره به اینکه این نقاشی ها تصاویری از منطقه ای در سیستان به نام ملک نیمروز هستند، اظهار نمود: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند، ۹۵ درصد برگرفته از طبیعت خاص این منطقه در سیستان و بلوچستان است که متأسفانه هم اکنون به علت خشکسالی منطقه ناشی از خشک شدن رود هیرمند که مطالبه گری خاصی برای گرفتن حق آب صورت نگرفته است، شکل دیگری پیدا کرده است. در واقع این نمایشگاه، نگاهی به سیستان و بلوچستان سرسبز و آباد قبل از خشکسالی دارد.
پیران درباره دیگر اهداف برگزاری چنین نمایشگاهی بیان نمود: از مهم ترین نگاههای برگزاری نمایشگاه «نقش نیمروز» معرفی سیستان و جاذبه های گردشگری این استان است که برخلاف تصور عمومی، طبیعتی چهارفصل دارد. در این نمایشگاه مخاطب چنین طبیعتی از سیستان را ندیده است، چونکه نگاه خاصی به سیستان و بلوچستان شده است. این نگاه، با قلم آبرنگ، شفافیت و خلوص بیشتری هم پیدا کرده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره این که در این آثار تنها فضای رئال کار شده است یا به علت استفاده از تکنیک آبرنگ، کارها انتزاعی یا سوررئال شده اند، اظهار داشت: در نقاشی آبرنگ، نمی توان خیلی انتزاعی و سوررئال عمل کرد، شاید در این آثار نتوانسته باشم حقیقت موجود را به نمایش بگذارم اما تلاش ام بوده که حقیقت را نشان دهم و اغراقی در آثار وجود ندارد. با تجربه های قبلی که در آثارم داشتم، به تکنیک و قلمی خاص رسیدم با نگاه رئال، که در این نمایشگاه هم قابل مشاهده می باشد.
این هنرمند نقاش سیستانی در پاسخ به این که آیا نگاه مردم شناسانه در آثار نمایشگاهش وجود دارد یا خیر، توضیح داد: این نگاه که شما می فرمایید، محترم است اما طبیعت سیستان و بلوچستان متفاوت می باشد. به خاطر خشکسالی، آفتاب سوزان، وزش بادهای ۱۲۰ روزه و سرد بودن زندگی، مردم در این نقاشی ها حضور ندارند. اصل نقاشی ها این است که پرسوناژها از طبیعت رفته اند و در این آثار، مجموعه ای از خانه ها حضور دارند که تخلیه شده اند و رو به ویرانی هستند؛ در واقع قصد داشتم در این نمایشگاه مخاطب حس و حال کوچ و مهاجرت را هم متوجه شود.
وی در انتها در پاسخ به این که آیا آثار این نمایشگاه همگی از روی الگوی طبیعی خلق شدند یا سوژه آنها از عکس بوده است، اظهار داشت: شرایط در این منطقه به صورتی است که خودم هم شاید نتوانم در بعضی فصول در طبیعت کار کنم اما حتی الامکان تلاش کردم نقاشی ها واقعی باشند. اغلب اوقات به منطقه می رفتم و عکاسی می کردم چون شرایطط سختی برای کار کردن دارد. من زاده سیستان هستم اما از برخی تصاویر دوستان که عکاس خبری هستند هم استفاده کردم. برخی از آثار حاضر در این نمایشگاه را به صورت زنده اجرا کردم. در کار از روی عکس، بعضی از المان های شهری را که معرف تکنولوژی بودند، حذف کرده ام.
نمایشگاه نقاشی های علی پیران با عنوان «نقش نیمروز» تا ۹ اسفند در گالری شماره یک خانه عکاسان برقرار است.