داور جشنواره فجر مطرح كرد؛ گرافیک معاصر ایران پویا است

داور جشنواره فجر مطرح كرد؛ گرافیک معاصر ایران پویا است

به گزارش پیلانو دارو رشته گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعتقاد دارد در یکی دو سال گذشته، به علل متعدد و شیوع بیماری کرونا، شرایط کار هنرمندان و عرضه و نمایش آثارشان، گرفتار چالش هایی شده است.

به گزارش پیلانو به نقل از ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مصطفی گودرزی هنرمند طراح و نقاش درباره انتخاب آثار رشته طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: آثار عرضه شده به بخش طراحی گرافیک چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، از نظر کمی، نسبتاً قابل توجه بود، هر چند با عنایت به تعداد طراحان فعال در این عرصه، انتظار حضور تعداد بیشتری هنرمند و دریافت تعداد گسترده تری از آثار پوستر وجود داشت؛ در زمینه سطح کیفی آثار، به نظر می آید آثار عرضه شده، برآیند و نماینده قابلیت ها و توان طراحی گرافیک ایران نبود. تا آنجایی که دیده شد، داوران بخش طراحی گرافیک، بر رعایت مبانی و اصول طراحی گرافیک و به صورت خاص در زمینه طراحی پوستر، ایده، خلاقیت تصویری، استفاده خلاقانه و درست فرم و فونت و رنگ، تسلط فنی و اجرای مناسب، و رعایت قاعده مند سایر موارد ساختاری نظیر ترکیب بندی موفق در جهت میزان شدت و انتقال بهتر پیام، تاکید نمودند.
وی جریان و روند گرافیک ایران را رو به رشد دانست و اضافه کرد: گرافیک معاصر ایران همچون سایر رشته ها و گرایش های هنر معاصر ایران، پویا و پر جنب وجوش است و خوشبختانه هنرمندان خیلی از نسل های مختلف در آن فعالیت می نمایند. عوامل گوناگونی همچون تنوع و توسعه امور فرهنگی و اجتماعی، توسعه فضاهای مجازی در ارتباطات اجتماعی و … توسعه مدارس و مراکز آموزشی در رابطه با طراحی گرافیک، حضور بسیار پررنگ تکنولوژی های جدید در عرصه های تولید و توزیع آثار هنری و امور دیگری نظیر اینها، سبب رونق و رشد کمّی در طراحی گرافیک ایران شده است. این رشد و توسعه، اگر با ملاحظات کیفی لازم امتزاج نیابد، سبب بروز نوعی آشفتگی در قلمرو گرافیک خواهد شد.
داور رشته طراحی گرافیک جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه اضافه کرد: در جامعه معاصر ما، بهتر است جشنواره های ملی، شرایط حضور جریانات و گرایش های متعدد را فراهم بیاورند. وجود بخش های مختلف در این گونه جشنواره ها، می تواند به ایجاد زمینه برای عرضه منظرها و سلایق مختلف زیبایی شناسی و تنوع دیداری و حتی معنایی در این رویدادها، کمک نماید بنابراین، رویدادهای ملی نظیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هم باید گزارشی از وضعیت حالا رشته های مختلف و هنرمندان و موضوعات و مباحث تکنیکی و معنایی آنها عرضه بدهد و هم باید یک بن مایه و خط معنایی و فرهنگی از راه اعلام مباحث و مسائل سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی مورد نیاز جامعه را از راه اعلام موضوعات و مضامین مرتبط، پیگیری کند؛ بنابراین، باید دارای بخش های مختلف و متنوع، هم آزاد و هم موضوعی، باشد.
وی درباره جایگاه و اهمیت جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأثیرگذاری آن بر جریان های هنری امروز ایران اظهار داشت: هنرهای تجسمی، اگر نگوییم پویاترین، لااقل یکی از مهم ترین و پویاترین شاخه های هنر معاصر ایران است که متأسفانه دولت ها و مراکز فرهنگی و هنری به جایگاه و اهمیت آن توجه چندانی نشان نداده و نمی دهند؛ این را می شود از انتخاب مدیران و مسؤلان در رابطه با آن، بودجه اختصاصی و برنامه های اجرا شده در این عرصه دید. جشنواره هنرهای تجسمی فجر که در عنوان بین المللی و در حقیقت، قابلیت مهم ملی را در خود جا داده است باید بتواند به یک جریان بسیار مهم و تأثیرگذار در قلمرو هنر معاصر ایران تبدیل گردد که متأسفانه خیلی از اوقات، از این منظر فاصله گرفته و در حد یک رویداد کوچک و اصطلاحاً نگارخانه ای درآمده است. همکاران و عزیزان زیادی در دوره های مختلف برگزاری جشنواره، زحمات زیادی کشیده اند، اما به علل مختلف، نتیجه کار، در تراز فرهنگ و مفاهیم انقلاب اسلامی و هنر ایرانی درنیامده است.
گودرزی در انتها بیان نمود: شاید بتوان گفت عدم باور هنرهای تجسمی از جانب دستگاه ها و متولیان امر خصوصاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدهای در رابطه با قلمرو تجسمی در درون این وزارت خانه فقدان برنامه ای جامع و هدفمند برای جشنواره، عدم وجود شورای سیاست گذاری دائمی متشکل از افراد شاخص و عالم در حوزه هنرهای تجسمی ایران برای طراحی و برنامه ریزی و نظارت کیفی و فنی و زیبایی شناسیک و معنایی، نبود یک مدیریت تعریف شده و علمی برای اجرای درست و به قاعده، و همینطور مقطعی و سلیقه ای رفتارکردن برگزارکنندگان در برخی از موارد، می تواند همچون علل و عوامل مؤثر در ضعف نتایج به دست آمده باشد. با رفع مسائل و مشکلاتی که به چند نمونه از آنها اشاره شد، جشنواره هنرهای تجسمی فجر می تواند بر بخشی از حیات هنرهای تجسمی معاصر ایران و جریان های در رابطه با آن، تأثیرگذاری حتی مستقیم داشته باشد.

منبع: