چرا طراحی پوستر جشنواره موسیقی نواحی حساس بود؟
طراح پوستر چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از روند طراحی پوستر این رویداد سخن گفت و اصرار کرد طراحی پوستر این رویداد حساسیت های بیشتری داشت؛ برای اینکه بحث قومیت ها در آن مطرح بود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، کیارش زندی عضو هیات علمی دانشکده ی هنر دانشگاه سوره در گفتگویی با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دراین زمینه توضیح داده است: ایران کشوری است که بر جاده ابریشم نشسته و اقوام مختلفی دارد که صاحبان این سرزمین هستند. نخستین ایده ای که برای طراحی به ذهنمان آمد، هنر «چهل تکه دوزی» بود و نظرمان این بود که سراغ یک هنر سنتی برویم که ماهیتی ایرانی داشته باشد و هم این که از نظر جزییات با موضوع اصلی جشنواره یعنی «وحدت در کثرت اقوام موسیقایی ایران» که یک نگاه شرقی دارد، همخوانی داشته باشد.
زندی افزود: کثرت و وحدت در حقیقت دو واژه متضاد هستند اما در فلسفه شرق این دو کلمه در معنا به هم می آمیزند. کشور ما دقیقا در چنین موقعیتی است و اقوام مختلفی دارد که همگی زنجیره های یک پیکر هستند. «چهل تکه» هم یک هنر بومی و دست آفریده بانوان ایران است که از دوخته شدن اجزای مختلف به یکدیگر در نهایت به یک کلیت می رسد و این طرح در پوستر پیاده شده است و عدد ۸ برای آن در نظر گرفته شده است.
این طراح درباره سایر المان های پوستر جشنواره چهاردهم بیان کرد: بعد از پیاده شدن ایده اصلی ابتدا قرار شد که روی هر تکه، طرح یک ساز بومی جانمایی شود اما ممکن بود طرح خیلی شلوغ به نظر برسد و سازها در این میان گم شوند و بنا بر این به ایده حضور قومیت ها روی پوستر رسیدیم که کار بسیار ظریفی بود.
وی ادامه داد: در نهایت ما به ایده طراحی نوازنده یعنی به صدا درآورندگان سازهای اقوام ایران رسیدیم و به سمت تصویرگری نوازندگان بومی رفتیم و بصورت فیگوراتیو آنرا اجرا کردیم. در بخش چهل تکه ها از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده شد و برای نوازندگان بومی رنگ های پرچم ایران یعنی سبز و سفید و قرمز مورد استفاده قرار گرفت، برای اینکه دوست داشتیم کار، بار معنایی داشته باشد و در اصطلاح «کانسپت» درستی داشته باشد.
چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بصورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار می شود.