گزارش پیلانو؛ وقتی قیمت گذاری كنسرت ها مهار ندارد جزیره كیش یا جزیره گنج؟
پیلانو: روند افزایش سرسام آور قیمت بلیت کنسرت ها در جزیره کیش در حالی از سال قبل تا به امروز متوقف نشده است که هنوز هیچ نهاد و مرجعی توضیحی درباره علت این روند افزایشی ارائه نکرده است.
خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی: در صورتیکه نزدیک به بیست روز از مکاتبه درحال حاضر بی پاسخ سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ستاد ملی مقابله با کرونا برای قرار گرفتن «موسیقی» در گروه دو مشاغل و امکان از سرگیری باردیگر برگزاری کنسرت ها در پایتخت و دیگر شهرهای در وضعیت نارنجی و زرد می گذرد، هنوز تکلیف برگزاری کنسرت ها در تهران معلوم نیست.
طی ماه های گذشته و با فراز و نشیب هایی که در پی شیوع ویروس کرونا برای کارهای فرهنگی هنری پدید آمد، ماجرای برگزاری کنسرتهای موسیقی هم به سمت و سویی هدایت شد که هنوز نمی توان دورنمای روشنی برای آن در نظر گرفت.
معمای یکی سکوت معنادار
آنچه ماجرای برگزاری کنسرت ها را کمی پیچیده کرده، سکوت معنادار برخی تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کنسرتهای موسیقی است که مشخص نیست در این روزها آیا در مدار موافق برگزاری کنسرت هستند یا مخالف؟ تعدادی از این تهیه کنندگان هم ترجیح می دهند در برخورد با روزهای کرونائی درحال حاضر عطای برگزاری کنسرت (حتی در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا) را به لقایش ببخشند، برای اینکه آن طور که از شواهد امر پیداست، منفعت های مالی و سوددهی کنسرت ها در ایام کرونائی با توجه ظرفیت ۵۰ درصدی سالن های بزرگ برگزاری کنسرت به سبب رعایت شیوه نامه های بهداشتی در حد و اندازه هایی نیست که برگزارکنندگان کنسرت ها خصوصاً در زمینه موسیقی پاپ انگیزه چندانی برای برگزاری آنها در پایتخت و شهرهای دیگر داشته باشند.
این شرایط بااینکه نوسانات در رابطه با پروسه تولید، بازاریابی، فروش و عرضه محصولات موسیقایی را به شدت وابسته به ماجرای شیوع ویروس کرونا در ایران کرده، اما هرچه هست چارچوبی را پیش روی صاحبان آثار موسیقایی قرار داده که ترجیح می دهند با خانه نشینی و فعالیت موسیقایی در قالب هایی دیگر، کارهای خودرا دنبال کنند.
آنچه ماجرای برگزاری کنسرت ها را کمی پیچیده کرده، سکوت معنادار برخی تهیه کنندگان و برگزارکنندگان کنسرتهای موسیقی است که مشخص نیست در این روزها آیا در مدار موافق برگزاری کنسرت هستند یا مخالف؟ نکته مهم دیگری که در این وضعیت بلاتکلیف گریبان موسیقی و کارهای مرتبط به آنرا گرفته و بنظر می رسد با عدم پاسخگویی ستاد ملی مقابله با کرونا به نامه معاون هنری وزیر ارشاد و البته نزدیک شدن به کوران رقابت های انتخاباتی نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری نتیجه ای جز پیچیده تر شدن کلاف سردرگم اجراهای زنده موسیقی در ایام کرونائی نداشته باشد، اتفاق دیگری در جزیره کیش افتاده و آن برگزاری کنسرت چند خواننده موفق و شناخته شده موسیقی پاپ است که بنظر می رسد با استقبال کم و بیش خوبی هم از طرف مخاطبانشان روبه رو شده است.
نکته ای که در نگاه اول می تواند دربرگیرنده امیدواری های خوبی برای روشن نگه داشته شدن چراغ کم سوی موسیقی بواسطه برگزاری کنسرتهای پاپ باشد. شرایطی که بااینکه می توانست در دیگر گونه های موسیقی نیز به چشم آید اما به هر حال کورسوی امیدی برای موسیقی در ایام سخت بشمار می رود.
اما در این میان یک نکته مهم به میان آمده و آن افزایش سرسام آور بلیت این کنسرت ها در ایام کرونائی است که گویا بواسطه عنوان جزیره کیش بعنوان یک منطقه آزاد اقتصادی بهانه خوبی به دست برگزار کنندگان کنسرت این خوانندگان داده که اولاً بواسطه ظرفیت ۵۰ درصدی تالارهای اجرای کنسرت به سبب رعایت شیوه نامه های بهداشتی و ثانیا به جهت قرار گرفتن جزیره کیش در یک منطقه آزاد اقتصادی قیمت بلیت کنسرت ها را از دی ماه گذشته به شکل خیره کننده ای بالا برند، بطوریکه ارزان ترین بلیت با قیمت ۱۸۰ هزار تومان و گران ترین آن با رقمی معادل ۳۶۰ هزار تومان (که ۸ ردیف از صندلی های سالن برگزاری کنسرت را تشکیل می دهند) پیش روی کنسرت روندگان قرار داده است.
کیش چگونه جزیره گنج شد!
رقمی که شاید به بهانه قرار گرفتن کنسرت ها در یک منطقه گردشگری و تقریباً لاکچری چون جزیره کیش که حالا تبدیل به جزیره گنج برخی در ایام کرونائی شده، منطقی به نظر آید، اما به طور قطع زنگ خطری جدی برای آن دسته از مخاطبانی است که پس از آزاد شدن برگزاری کنسرت ها در تهران و شهرهای دیگر باید منتظر افزایش چشم گیر و غیرمنطقی قیمت بلیت کنسرت ها به بهانه ظرفیت ۵۰ درصدی سالن ها باشند، مگر این که دراین زمینه دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مجمع صنفی تهیه کنندگان و تولیدکنندگان آثار شنیداری، خانه موسیقی، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر مجموعه های قانون گذار و ناظر تصمیمات تازه ای را جهت استفاده حداکثری مردم از کنسرت ها اتخاذ کنند. کنسرت هایی که در این سال ها تقریباً به سبب قیمت بسیار بالای بلیت کنسرت ها در نسبت باکیفیت متوسط برنامه ها بطور کامل از سبد فرهنگی خانوار ایرانی خارج و تبدیل به یک کالای لوکس فرهنگی شده است.
به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم درحال حاضر سایه شوم ویروس کرونا بر سر دنیا و سرزمین ایران گسترده شده است، هیچ راهی هم جز رعایت شیوه نامه های بهداشتی و انتظار برای دریافت واکسن در جهت کمرنگ شدن پاندمی وجود ندارد. در این شرایط هم بی توجهی به فقدان حضور کارهای فرهنگی هنری کشور نیز موضوعی انکارناپذیر است که درحال حاضر هنرمندان فعال عرصه های تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی و البته برخی از هنرمندان موسیقی نیز با اجراهای زنده و اینترنتی و تولیدات مختلف پیش قراول حضور در یک جریان جدید فرهنگی مبتنی بر کرونا هستند. فضایی که اجراهای زنده در زمینه های تئاتر و اکران در سینما شکل جدی تری به خود گرفته و فعالان این عرصه ها تلاش می کنند، با تمام موانع و مشکلاتی که دراین زمینه وجود دارد، ماجرا را به سمتی ببرند که چراغ نیمه تاریک هنر در ایام کرونائی به بقای خود ادامه دهد. چارچوبی که در موسیقی به اجراهای آنلاین، تولید تک آهنگ و آلبوم محدود شده و غیر از برگزاری چند کنسرت زنده آن هم بصورت بسیار محدود در جزیره کیش و تهران درحال حاضر در وضعیت ناپایداری به سر می برد.
در این راه دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی سیاستگذاری های کلان حوزه موسیقی کشور دارای وظایف ستادی، هدایتی و حمایتی بوده که تدوین مقررات مشخص و شفاف برای اجرای آثار صحنه ای و تولیدات موسیقایی پشتیبانی از تشکل های صنفی و فراهم ساختن سازوکار لازم برای رفع موانع فعالیت بخش خصوصی در عرصه های مختلف کارهای مرتبط موسیقی همچون آنهاست.
شرایطی که به سبب استمرار روند افزایش بی منطق قیمت بلیت کنسرتهای کم تعداد جزیره کیش که درحال حاضر نظارتی روی آن نیست و توجیه تهیه کنندگان و برگزار کنندگان کنسرت ها به بهانه های مختلف، این شائبه را ایجاد می کند، که استمرار افزایش قیمت بلیت کنسرت ها به تهران نیز برسد. فضایی که بطور قطع چارچوب کلی برگزاری کنسرت ها خصوصاً کنسرتهای پاپ را تبدیل به کالایی لوکس که فقط و فقط متعلق به قشر مرفه جامعه است، تبدیل می کند و لازم است در سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی شرایط بهتری پیش روی اجراهای زنده موسیقی گذاشته شود.