همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان؛ انتشار آلبوم خواننده ای که بر بام کعبه اذان گفت
به گزارش پیلانو آلبوم موسیقیایی نجوای جان که نمونه هایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با مبحث نیایش با خداوند و ستایش اهل بیت(ع) است، منتشر گردید.
به گزارش پیلانو به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، به همت مرکز موسیقی حوزه هنری و با همکاری حوزه هنری استان اصفهان، آلبوم موسیقیایی «نجوای جان» که نمونه هایی از بهترین آثار استاد سید احمد مراتب با مبحث نیایش خداوند و ستایش خاندان (ع)، متناسب با حال و هوای ماه مبارک رمضان است منتشر گردید.
این آلبوم در هفت بخش مختلف از میان آوازهای خوانده شده استاد احمد مراتب در سال های گذشته گلچین و انتشار یافته است.
اشعار این این آلبوم از سعدی، غلامحسین جواهری، صغیر اصفهانی، و فواد کرمانی است. که در دستگاه ها و نغماتی مثل: سه گاه، بیات ترک، افشاری، شوشتری، اصفهان و دشتی اجرا شده اند که بعضی در چارچوب مناجات، و بعضی در مدح امیرالمومنین علی (ع) هستند، و نفس گرم استاد سید احمد مراتب، مخاطب را کاملاً در حال و هوای این ایام قرار می دهد.
سید احمد مراتب، اول شهریورماه سال ۱۳۳۱ در اصفهان دیده به جهان گشود. پدر و پدر بزرگ او هر ۲ از بزرگان موسیقی آیینی و از ارادتمندان به خاندان (ع) بودند. در شش سالگی و بعد از درخشش در آزمون قرائت قرآن، مدیر مدرسه- مرحوم «عبدالحسین سپهری نژاد» – که از شاگردان سید رحیم اصفهانی بود، به خاطر استعداد درخشان و خیره کننده مراتب در آواز، ردیف های آوازی را به او تعلیم داد؛ ایشان در هشت سالگی هم به سفارش پدر به محضر استاد محمدرضا شمشیری راه پیدا کرد.
این استاد موسیقی از اولین شاگردان تاج اصفهانی است که با جدیت، پشتکار و استعداد سرشار خود، از زبان ایشان مفتخر به لقب «دره التاج» شده است. همینطور وی، اولین ایرانی بود که بر بام کعبه اذان گفت. ابتدا در سال ۱۳۵۲ در حال طواف، زمانی که پرده حجر اسماعیل باز شده بود به پشت بام کعبه رفت و در آنجا مناجات حضرت علی (ع)؛ «لک الحمد یا ذالجود و المجد و العلی» را در دستگاه سه گاه اجرا کرد. سال بعد در مکه امام موسی صدر که تحت تأثیر صدای مراتب قرار گرفته بود از او تقاضا کرد بر بام کعبه اذان بگوید و بدین ترتیب بعنوان اولین ایرانی بر بام کعبه به افتخار خواندن اذان نائل شد.
سید احمد، در ۱۴ سالگی وارد رادیو شد و با هنرمندانی هم چون حسن کسایی، جلیل شهناز، ادیب خوانساری و تعدادی دیگر از هنرمندان همکاری داشت. او هم چنین مدتی با ارکستر استاد فرامرز پایور همکاری کرد؛ ولی پس از آن بنا به دلایلی همچون درخواست پدرشان، ناچار به اصفهان بازگشت. این استاد آواز، برای درک هر چه بیشتر فنون و رموز و ظرایف آوازها و اشعار مذهبی از محضر اساتیدی هم چون علامه جلال الدین همایی بهره برده است. از او بیشتر از ۲۰۰ مقاله و مصاحبه و شعر بر جای مانده که عمدتاً در زمینه عرفان، ادبیات، موسیقی ایرانی و آیینی و تعزیه خوانی است. هم چنین تابحال حدود ۱۰۰۰ ساعت آواز ضبط شده از این استاد برجسته آواز ایرانی برجای مانده است.
در بخشی از یادداشت میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری بر این آلبوم، می خوانیم: «آواز و موسیقی سنتی ایران، که از مهم ترین میراث های فرهنگی ماست مرهون هنرمندان وارسته و شایسته ای چون استاد سید احمد مراتب است. مناجات خوانی و مدح خوانی در آواز ایرانی ریشه سترگ و محکمی دارد اما اگر نبود همت این هنرمندان دل باخته و خودساخته، شاید در هجوم و هیاهوی موسیقی های کم مایه به فراموشی و خاموشی درمی غلتید. اینک که شوربختانه به جهت کسالت های عارض شده این صدای نجیب را یارای خواندن آوازی تازه نیست، مرکز موسیقی حوزه هنری افتخار دارد در این آلبوم مجموعه ای از بهترین آوازهای استاد مراتب را که طی سال های گذشته در فضای مناجات و مدح خوانده شده، آماده سازی و عرضه نماید. امیدواریم سایه مهربان ایشان بر سر دوستداران این هنر آسمانی، گسترده و مانا باشد.»
علاقه مندان از الان می توانند برای تهیه آلبوم موسیقی «نجوای جان» به صورت نسخه اصلی به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری سراسر کشور رجوع کنند.