راز نقاشی های داوینچی اختتام ندارد

راز نقاشی های داوینچی اختتام ندارد

پیلانو: دانشمندان رشته کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، با ساخت نسخه ای مجازی از «سالواتور موندی» – گران ترین تابلو نقاشی جهان- مدعی شده اند علم توانسته یکی از بزرگ ترین رازهای یکی از مشهورترین تابلوهای نقاشی جهان را حل کند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، تابلو نقاشی «سالواتور موندی» یا «منجی عالم» که عیسی مسیح (ع) را به تصویر می کشد در سال ۲۰۱۷ در حراجی کریستیز به قیمت ۴۵۰ میلیون دلار به فروش رسید و بلافاصله از دید عموم خارج شد. عوامل زیادی، از مالک ناشناس این اثر گرفته تا قیمت بالایی که برای خرید آن پرداخته شده، این تابلو نقاشی را به یک اثر هنری پرحاشیه تبدیل کرداند.
در حال حاضر یکی از موضوعات مربوط به «سالواتور موندی» این است که آیا این تابلو نقاشی گران قیمت را می توان بعنوان یکی از آثار اصلی «داوینچی» محسوب کرد یا خیر. شاید یکی از عواملی که می تواند به پاسخ این سوال کمک نماید “گوی کریستالی” است که در دستان مسیح دیده می شود و بعنوان نمادی از کره زمین شمرده می شود.
«مایکل دیلِی» که یک متخصص آثار هنری است، معتقد می باشد یکی از دلایلی می توان « سالواتور موندی» را بعنوان یک اثر تقلبی محسوب کرد آن است که “گوی” در دستان مسیح (ع) بطور واقعی انکسار نور را نشان نمی دهد این درحالی است که انکسار طبیعی نور در گوی های نقاشی های بدل « سالواتور موندی» را می توان به وضوح مشاهده کرد.
بگفته پژوهشگران، نوع « گویی» که در دستان مسیح(ع) نقاشی شده است باید همچون یک لنز محدب، ردای پشت گوی را بزرگ تر و معکوس نشان دهد، اما ردای پشت گوی فقط با انحراف های جزئی مشاهده می شود.
تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا معتقدند “گوی” این تابلو نقاشی، جامد نیست و داوینچی باید یک تجسم واقع گرایانه از یک “گوی توخالی” را نقاشی کرده باشد.
«مارکو لیانج» که محقق ارشد این تحقیق است معتقد می باشد از آنجایی که دفترچه یادداشت « داوینچی» مملو از نمونه های بازتاب و انکسار نور در اشیا مختلف است، این هنرمند بطور کامل از نحوه انکسار نور در گوی اطلاع داشته است.
«لیانج» می گوید: « این یکی از انگیزه هایی بود که تیم تحقیقاتی را بر آن داشت تا جزئیات بیشتری را درباره این اثر هنری مورد بررسی قرار دهد تا در نتیجه بتواند علت نحوه نقاشی شدن گوی به این روش را دریابد.»
این تیم از نرم افزارهای شبیه سازی برای تولید یک تصویر سه بعدی از این نقاشی استفاده کردند تا نحوه انعکاس نور در انواع گوی ها را مورد بررسی قرار دهند.
و نتایج بررسی های آنها نشان داد، تنها توجیه منطقی برای انحراف جزئی جامه پشت «گوی»، توخالی بودن « گوی» می تواند باشد در غیر این صورت گوی نقاشی شده از هر نوع دیگری غیر از “گوی توخالی” بوده باشد، «داونیچی» آنرا اشتباه نقاشی کشیده است.
وقتی با دقت به پشت گوی نگاه می کنید جامه تا خورده و ۵ خط مشخص است که خط پنجم در امتداد دیگر خط ها نقاشی نشده و «داوینچی» برای نقاشی آن از تکنیک محو کردن بهره برده است.
این تیم تحقیقاتی معتقدند به سبب شواهد موجود در تابلو نقاشی می توان نتیجه گرفت « داوینچی» بطور کامل با نحوه نقاشی یک “گوی توخالی” آشنایی داشته است.
این تیم همین طور یادداشت های «داوینچی» درباره نحوه بازتاب نور در اشیا مختلف را بطور دقیق مطالعه کردند.
اعضای این تیم همین طور به این نتیجه رسیدند کشیدن “گوی های توخالی” در دوره زندگی «داوینچی» بین خیلی از نقاش ها مرسوم بوده و این نیز می تواند دلیلی دیگری برای بی نقص بودن “گوی توخالی” تابلو نقاشی «سالواتور موندی» باشد.
اگر نتیجه گیری پژوهشگران درباره “گوی” درست باشد می توان نتیجه گرفت بعد از تمامی تردیدهای مطرح شده، « سالواتور موندی» یک تابلو نقاشی اصل از « لئوناردو داوینچی» است.
«لئوناردو داوینچی» متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آنها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخند ژکوند» است، خلق کرد. «داوینچی» همواره بعنوان یک نقاش بزرگ شناخته می شود ولی وی در تمام طول زندگی خود توانست فقط ۲۰ تابلو نقاشی را به پایان برساند. «دایوینچی» در دوران زندگی خود بعنوان یک مجسمه ساز و معمار مشهور نیز شناخته می شد، با این وجود هیچکدام از مجسمه ها یا ساختمان هایی که او طراحی کرد سالم باقی نماندند.

منبع: