حفظ اصالت های موسیقایی در تولیدات معاصر به غنای فرهنگی کمک می کند

حفظ اصالت های موسیقایی در تولیدات معاصر به غنای فرهنگی کمک می کند

پیلانو: به گزارش پیلانو، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اظهار داشت: حفظ اصالت های موسیقایی در کنار استفاده از آنها در تولیدات معاصر، می تواند به غنای فرهنگی کشور کمک نماید.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، احمد صدری، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه شب در آیین رمضان خوانی هرمزگان ضمن اشاره به جایگاه ویژه موسیقی در آیین های مختلف، بخصوص در ماه مبارک رمضان، بر ضرورت بهره برداری از میراث موسیقایی اقوام مختلف ایران تاکید کرد. وی ادامه داد: موسیقی در فرهنگ ایرانی همواره بخش جدایی ناپذیر از مناسبت های دینی و اجتماعی بوده و تاثیر عمیقی در ارتباط انسان ها با محیط پیرامونی خود دارد. صدری همینطور اظهار داشت: موسیقی نه تنها در برگزاری مراسم مذهبی همچون رمضان خوانی و سحری خوانی، بلکه در تمامی ابعاد زندگی ایرانیان، از تولد تا مرگ، نقش حیاتی داشته است. وی ادامه داد: در مناطق مختلف ایران، موسیقی بشکلی خاص و متناسب با خصوصیت های فرهنگی و تاریخی هر قوم شکل گرفته است. برای نمونه، در منطقه کردستان با عنایت به زبان و گویش خاص مردم این منطقه، ملودی ها و لحن های خاصی وجود دارد که در مراسم مختلف همچون مراسم های مذهبی و آئینی مورد استفاده قرار می گیرد. این امر نشان دهنده پیوند عمیق موسیقی با هویت های قومی و فرهنگی ایران است. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور توضیح داد: در خیلی از اقوام ایرانی، آیین های مذهبی همچون رمضان خوانی با سازهای مختلف همراه می باشد. بعضی از این سازها ضربی و برخی دیگر ملودیک هستند. صدری در این حوزه اظهار نمود: موسیقی در فرهنگ ایرانی به هیچ عنوان محدود به استفاده از سازهای خاص نیست. بلکه لحن ها و کلمات خود به شکلی موسیقی محسوب می شوند. این همان اصولی است که فارابی در طبقه بندی موسیقی بیان کرده و انسان را نخستین ساز در نظام موسیقایی معرفی کرده است. ایشان در ادامه به تحول موسیقی اقوام و نقش آن در معاصر اشاره نمود و اظهار داشت: موسیقی اقوام ایرانی باید بعنوان میراث فرهنگی، در جهت پیشرفت های فرهنگی و هنری زمانه به کار گرفته شود. موسیقی سنتی و آئینی تنها باید بعنوان یک عنصر پژوهشی یا یادبود از گذشته نگریسته نشود. بلکه باید در کنار حفظ اصالت ها، در تولیدات جدید هنری هم به کار گرفته شود. بخصوص در تولید آثار برای صدا و سیما یا در تولیدات صوتی و تصویری، میتوان از این ملودی ها و ساختارهای موسیقیایی بهره برد. صدری در ادامه با تاکید بر اهمیت خلاقیت در تولیدات جدید موسیقایی اضافه کرد: اگر بخواهیم از موسیقی اقوام به صورت مؤثر در زمینه های جدید هنری استفاده نماییم، باید به تغییر و تحول در این حوزه ها توجه ویژه داشته باشیم. همان گونه که در معماری ایرانی تحولاتی از دوره های اسلامی تا معاصر مشاهده می نماییم، موسیقی هم باید از این تغییرات بهره برده و در چارچوب های جدیدی همچون آهنگ های پیشواز سحری خوانی و موسیقی های دیجیتال وارد عرصه شود. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همینطور به ظرفیتهای بالقوه موسیقی اقوام در تولید آثار جدید اشاره نمود و اظهار داشت: اگر از این موسیقی ها به صورت هوشمندانه استفاده نماییم، می توانیم آثاری منحصر به فرد تولید نماییم که هم اصالت های گذشته را حفظ کند و هم با نیازهای امروزی هماهنگ باشد. بعنوان مثال، تولید آهنگ های پیشواز برای برنامه های ویژه ماه رمضان، با استفاده از لحن های اقوام مختلف ایران، می تواند تجربه ای نو و پرمحتوا برای مخاطبان ایجاد نماید. وی در انتهای سخنان خود تاکید کرد: این اقدامات باید در جهت تبدیل موسیقی اقوام از یک عنصر موضعی به یک بخش فرهنگی سیال و پویا صورت گیرد. صدری اظهار نمود: حفظ اصالت های موسیقایی در کنار استفاده از آنها در تولیدات معاصر، می تواند به غنای فرهنگی کشور کمک کرده و سبب معرفی هرچه بیشتر موسیقی اقوام ایرانی به جهانیان شود. امیدوارم که در آینده شاهد استفاده بهینه تری از این میراث فرهنگی در تولیدات هنری کشور باشیم و موسیقی اقوام در زمینه های مختلف هنری و فرهنگی حضوری فعال و مؤثر داشته باشد. او در آخر از هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی خواست با درک و توجه به ارزش های موسیقی اقوام ایرانی، در جهت معرفی و توسعه آن در سطح بین المللی تلاش کنند و آثار جدیدی در این حوزه خلق کنند.