
افتتاح بخش گنجینه های هفدهمین جشنواره تجسمی فجر کلهرنیا: درویش عبدالمجید خط فارسی را شاعرانه تر کرد
پیلانو: پیلانو: دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در مراسم گشایش بخش «گنجینه»های جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بهرام کلهرنیا در مراسم گشایش بخش «گنجینه ها»ی جشنواره در موزه خوشنویسی تهران اظهار داشت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانه تر شود به جهت اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجه ای نو بیابد.
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر اضافه کرد: گشایش این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چونکه تفاوت این دوره جشنواره با جشنواره های پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشه ها، سابقه ها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.
کلهرنیا افزود: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازی های ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به جهت این که خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.
خط، فقط وسیله ثبت نیست
وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره نمود و اظهار داشت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همانطور که می دانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوه های گفتار در تاریخ جهان و در دوران فعلی بشمار می رود و از طرف دیگر، خط ابزار غائی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر اضافه کرد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخشهایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از ین جهت، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.
پرداختن به ریشه ها
آمنه رضایی نیز در مراسم گشایش بخش «گنجینه ها»ی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: دلیل انتخاب آثار درویش عبدالمجید برای اکران آثار در بخش جنبی جشنواره این است که پرداختن به ریشه های هنرهای تجسمی مورد توجه جشنواره بود. از این جهت، برگزاری چنین نمایشگاهی پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.
مدیر موزه خوشنویسی اضافه کرد: قسمتی از آثاری که امروز به نمایش درآمد، پیش تر و در دوره های مختلف روی دیوار موزه رفته بود، اما برخی از آثار تا حالا دیده نشده بود و در گنجینه موزه قرار داشت و برای نخستین بار به نمایش درآمده است. طبیعتا باتوجه به خاصیت های درویش عبدالمجید طالقانی که استاد تمام در خط شکسته است، قرار شد نمایشگاهی از آثار وی اجرا شود.
رضایی اضافه کرد: در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلی اکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است به نمایش درآمده است. گلستانه نیز سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و انگار مجموعه حاضر در موزه، مجموعه ای بسیار زیباست و حتما مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت، چونکه ما با تماشای این آثار به ریشه های هنر خود می رسیم.
منبع: پیلانو