نشست مهر با عوامل جشنواره آوای عشق -۱؛ آغاز مبارزه با یک جریان مخرب و غیراصولی پلی بک آفت سرود شده است
به گزارش پیلانو، مسئول سازمان بسیج هنرمندان، دبیر و دست اندرکاران ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج به تشریح جزئیات و اهداف این رویداد موسیقایی ملی پرداختند.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج هنرمندان (آوای عشق) طی روزهای بیست و هشتم تا سی ام دی ۱۴۰۳ به همت سازمان بسیج مستضعفین توسط مجموعه بسیج هنرمندان کشور به دبیری رضا مهدوی در تالار بوعلی سینای شهر همدان انجام می شود.
این جشنواره در ۲ مرحله استانی و ملی برگزار می گردد و برپایه آماری که از جانب مدیران برگزاری این رویداد عرضه شده، هنرمندان اکثریت استان ها در آن مشارکت جدی داشته اند.
احمد صدری، سید احمد میرمعصومی، دامون شش بلوکی هنرمندانی بودند که بعد از معرفی داوران استانی، آثار شرکت کننده را در سه حوزه سرود، آکاپلا و تک آهنگ مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و آثار منتخب را جهت شرکت در مرحله نهائی معرفی کردند. این در حالیست که برپایه برنامه ریزی های انجام گرفته، محمدعلی گلپایگانی (گلریز)، هادی آرزم، بهنام صبوحی، مجید اخشابی و رضا مهدوی هم اعضای هیأت داوران بخش نهائی این جشنواره را در سه بخش سرود، آکاپلا و تک آهنگ ها در گونه های مختلف می سازند.
حضور گسترده و جذب حداکثری استعدادهای جوان، شناسایی، ساماندهی و پشتیبانی از استعدادهای خلاقِ آواز جمعی (آکاپلا، سرود، هم سرایی و …)، ایجاد امکان حضور استعدادها (فردی و جمعی) در مجامع، برنامه ها، جشنواره ها، مراسم و هم فکری برای توسعه و تحکیم حرکت های هنرمندانه از راه سرود در منطقه و جهان از اهداف برگزاری جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج هنرمندان (آوای عشق) عنوان شده است. ضمن این که «فلسطین»، «ایثار و شهادت»، «شعار سال: جهش تولید با مشارکت مردم»، «بسیج» و «آزاد» هم بعنوان محورهای موضوعی این دوره از جشنواره معرفی شده اند.
برگزاری این رویداد ملی بهانه ای شد تا برخی از دست اندرکاران جشنواره به دعوت گروه هنر خبرگزاری مهر در یک نشست رسانه ای به تشریح جزئیات پروژه ای بپردازند که مقرر است بعد از برگزاری جشنواره برنامه ها و فعالیتهای دیگری را در حوزه توسعه موسیقی و سرود کشور انجام دهند. مسیری که به قول آنها هنوز در مراحل ابتدایی است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فعالیتها و برنامه های زیادی وجود دارد که هم جواری با دیگر جشنواره های مشابه نه تنها به ضرر مجموعه نیست بلکه باعث توسعه جریانی از موسیقی می شود که می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور، رضا مهدوی آهنگساز، نوازنده، مدرس، رئیس و دبیر ششمین جشنواره ملی موسیقی و سرود بسیج (آوای عشق) و مجید هودن مسئول امور انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان همچون اشخاصی بودند که در این جلسه ضمن عرضه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره به تشریح اهداف مختلف این رویداد پرداختند.
تلاش برای تبدیل رویدادهای «دوسالانه» به جشنواره های «سالانه»
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان کشور در شروع این نشست رسانه ای ضمن اشاره به علل و ضرورت تعدد برگزاری جشنواره های هنری در حوزه موسیقی و سرود بسیج و این که چرا برنامه ای برای یکسان سازی و برگزاری یک پارچه رویدادهای موسیقی این چنینی عرضه نمی گردد، اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان امسال کار خویش را با پنج جشنواره مختلف در حوزه های فیلم، موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و آرش زینال خیری: خوشبختانه به واسطه همکاری ها و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، جشنواره های تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی از قالب «دو سالانه» به «سالانه» تغییر وضعیت داده و امیدوارم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم جشنواره های موسیقی و عکس را هم به شکل سالانه برگزار نماییم عکس شروع کرده است. مسیری که بنا داریم در سال آینده هم آنرا در حوزه های فرهنگی نظیر شعر و ادبیات هم گسترش دهیم و امیدوارم بتوانیم در اجرای این اهداف موفق باشیم. این توضیح را هم بدهم که خوشبختانه به واسطه همکاری ها و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته، جشنواره های تئاتر، فیلم و هنرهای تجسمی از قالب «دو سالانه» به «سالانه» تغییر وضعیت داده و امیدوارم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم جشنواره های موسیقی و عکس را هم به شکل سالانه برگزار نماییم.
وی در رابطه با لزوم برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج خاطرنشان کرد: بطور حتم در برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج ضرورتی احساس کردیم؛ چون که تولید سرود از مولفه های مهم هنری در کشورمان است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد شرایطی بسیار مطلوب برای تولید آثار مختلفی شد و همه ما با آن خاطرات زیاد و ارزشمند ای داریم. شرایطی که به سبب وجود گونه های مختلف موسیقی در کشور می تواند پس از وقفه ای باعث تولید آثار بدیع و خلاقانه ای شود که ریشه آنها را میتوان در سبک ها و ملودی های اقوام ایران پیدا کرد. فضایی که باید بتواند پوشش دهنده تمام گروههای سنی جامعه ایرانی به معنای واقعی کلمه باشد.
زینال خیری خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر ما شاهد جشنواره های مختلفی در زمینه هنر بخصوص موسیقی بودیم که من شخصاً اعتقاد دارم هنر و فرهنگ ما آن قدر غنی است که ما هرچه قدر در چارچوب جشنواره و برنامه کار نماییم کم است. ازاین رو در همین حوزه موسیقی و سرود اگر به برگزاری رویدادی که در بسیج برگزار شده، اکتفا نماییم، به عقیده من نوعی محدود کردن است چون که هر جشنواره ای ولو با کلید واژه سرود سیاست های خاص خویش را دارد. آن چه برای سازمان بسیج هنرمندان در حوزه موسیقی و سرود اهمیت دارد، یک نگاه ملی و سراسری به تمامی کشور است که می خواهیم آنرا در هر رویدادی گسترش دهیم. همین حالا هم به سبب وسعت برنامه های سازمان بسیج هنرمندان که دربرگیرنده تشکیل ۴۰۰ کانون در استانهای مختلف است گروههای زیادی برای حضور در قسمت های مختلف جشنواره های هنری ما اعلام آمادگی کرده اند که به نظرم این سبب شادابی و طراوت یک جامعه آماری می شود و ارتباطی هم به موازی کاری ندارد. ازاین رو شخص من این فکر را ندارد که با نهادی یا مجموعه موازی کاری کرده ایم.
«موازی کاری»، «کم توجهی» و چند داستان دیگر
رضا مهدوی آهنگساز، مدرس دانشگاه و دبیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر که دبیری این دوره از جشنواره موسیقی و سرود بسیج هنرمندان کشور را به عهده دارد هم در جواب پرسشی بر مبنای موازی کاری جشنواره ای خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از منظری نگاه نماییم که یک جشنواره موازی با جشنواره ای دیگر در زیر مجموعه یک نهاد برگزار می شود، به نظرم اشکالی ندارد. چون ما در کشوری زندگی می نماییم که فراوانی بسیار زیادی دارد و همه می توانند به تناسب علاقه و گرایش فرهنگی هنری شان انتخاب کنند. جشنواره موسیقی و سرود بسیج هنرمندان هم از این قاعده مستثنا نیست. اتفاقاً من براین باورم اگر نگاههای فنی و هنری درست و اصولی باشد اساسا سرود با چنین جشنواره هایی توسعه می یابد. ازاین رو بنده و همکارانم ادعا می نماییم که هیچ موازی کاری در برنامه ما نیست. شاید در بعضی عناوین مترادف هم حرکت می نماییم اما یقین بدانید که نوع داوری ها و چینش ما با دیگر جشنواره های در رابطه با سرود بسیار متفاوت می باشد.
وی ضمن تقدیر از استانداری، شورای شهر، شهرداری، آموزش وپرورش و صدا و سیمای استان همدان دربرگزاری جشنواره موسیقی و سرود آوای عشق اضافه کرد: این نکته را هم باید بگویم که انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان بنیان گذار برنامه ها و طرح های خوبی در حوزه موسیقی و سرود بوده است. ضمن این که ما سال جاری قرار بود شاهد برگزاری فصل جدید رضا مهدوی: آن چه برای من و سازمان بسیج هنرمندان بسیار بسیار اهمیت دارد ایستادگی دربرابر «پلی بک خوانی» طی برگزاری چنین رویدادهایی است که به نظرم بلای جان سرود کشور در سالهای اخیر شده است جشنواره ای باشیم که گام نخست آن می بایست از سال قبل اتفاق می افتاد اما به سبب برخی کم توجهی ها در دوره گذشته، این اتفاق نیفتاد. کما این که فعالیتهایی خوبی هم در استانهای فارس و لرستان و دیگر مناطق کشور داشت شکل می گرفت اما به واسطه همین مسائل و مشکلاتی که گفتیم فضای برگزاری درست و منسجم جشنواره به این دوره رسید. در این مجال طبیعتاً از خلاء بوجود آمده هم امکان دارد برنامه ها و پروژه های دیگری در بدنه بسیج آغاز به فعالیت کنند که بنده اصلاً نه مانع آنها هستم و نه مخالف برگزاری آن. حتی شاید موضوعات مشترکی هم داشته باشیم. اما آن چه برای من و سازمان بسیج هنرمندان بسیار بسیار اهمیت دارد ایستادگی در مقابل «پلی بک خوانی» طی برگزاری چنین رویدادهایی است که به نظرم بلای جان سرود کشور در سالهای اخیر شده است.
دبیر ششمین جشنواره موسیقی و سرود سازمان بسیج هنرمندان (آوای عشق) افزود: متاسفانه امروز شاهد این روند هستیم که خیلی از گروههای سرود کشور می آیند و در حضور عالی ترین مراجع دولتی و کشوری و لشگری به اجرای برنامه می پردازند اما وقتی به تماشای اجرای آنها می نشینیم می بینیم که آنها ایستاده اند و فقط لب خوانی می کنند و این قالب «پلی بک» است که پیش روی مخاطبان عرضه می شود. موضوعی که بسیار نگران کننده است. ما می خواهیم در این جشنواره زیرساخت های آموزشی را به پشتوانه قدمت و تجربه مجموعه ای به نام سازمان بسیج هنرمندان ایجاد نماییم که بتواند خلاهای آموزشی این حوزه را برطرف کند. مسیری که می تواند با آموزش هنرمندان و مربیان در سال بعد شکوفا شود و ما شاهد به ثمر نشستن فعالیتها و برنامه ریزی از پس برگزاری جشنواره ای شویم که با هدف درستی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد. دراین میان دیگر مجموعه ها و نهادها هم می توانند برحسب موضوعات کاری خود برنامه ها و رویدادهای مورد نظر خودشان را برگزار کنند.
تلاش برای تحقق واقعی شعار «جذب حداکثری» در موسیقی و سرود
مهدوی خاطرنشان کرد: به نظرم هرچه جشنواره دراین زمینه برگزار نماییم کم است. اصلاً عدد و رقم این جشنواره در مقایسه با جامعه آماری که در حوزه موسیقی و سرود فعالیت می نمایند عدد ناچیزی است. حتی در رابطه با تأمین مخارج جشنواره هم باید بگویم که خوشبختانه دراین خصوص مدتی است استان ها هم پای کار هستند و در حد توان و امکانات خود به جشنواره های موضوعی کمک می کنند.
مدیر انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور اظهار داشت: من ضروری است در همین جا از سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین هم تشکر کنم که با انتخاب آرش زینال خیری بعنوان رئیس سازمان بسیج هنرمندان که خود از بدنه انجمن های فرهنگی هنری بسیج بود خون جدیدی را وارد رگ های این مجموعه پرارزش کرد. به عقیده من حضور آرش زینال خیری در این مجموعه که سابقه بسیار خوبی هم در زمینه رضا مهدوی: همراهی سردار سلیمانی و آرش زینال خیری دربرگیرنده نتایج مثبتی بود و سبب شد ما به نحو احسن از عملکردمان دفاع کرده و باوجود بعضی از گفته ها که ما را به موازی کاری نسبت می دادند فضایی را پیش روی خودمان ترسیم نماییم که می تواند مترادف با تقویت سرود بعنوان یک جریان مردمی حوزه هنر باشد تهیه کنندگی و سینما دارد باعث شد تا او به واسطه آشنایی با حوزه فرهنگ و هنر ما را فرابخواند و بگوید که چرا جشنواره موسیقی و سرود بسیج در دوره گذشته برگزار نشد؟ در حالیکه باید گفت در دوره های گذشته شکاف زیادی بوجود آمده بود که مانع انجام خیلی از کارها می شد. حالا هم همه ما آمدیم با شعار «جذب حداکثری» فضایی را به سهم خود فراهم سازیم تا همه بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند و چه خوب که داوران به عالی ترین شکل ممکن کارها را برای حضور در قسمت نهائی انتخاب کردند.
مهدوی ضمن اشاره به نحوه حضور گروههای شرکت کننده اظهار نمود: مطابق برنامه ریزی های انجام گرفته چهار گروه «آکاپلا»، شانزده گروه «سرود» و نزدیک به ۱۰ «تک آهنگ» مورد ارزیابی سه داور نخبه حوزه موسیقی جشنواره موسیقی و سرود بسیج (آوای عشق) قرار می گیرند. شرایطی که به نظرم دربرگیرنده یکی از کم سابقه ترین رویدادهای حوزه سرود در قسمت کیفیت است و فضایی فراهم شده تا آنها در قالبی کاملا تخصصی و حقیقی مورد ارزیابی قرار بگیرند. شرایطی که به واسطه همراهی سردار سلیمانی و آرش زینال خیری دربرگیرنده نتایج مثبتی بود و سبب شد ما به نحو احسن از عملکردمان دفاع کرده و باوجود بعضی از گفته ها که ما را به موازی کاری نسبت می دادند فضایی را پیش روی خودمان ترسیم نماییم که می تواند مترادف با تقویت سرود بعنوان یک جریان مردمی حوزه هنر باشد. مسیری که در عین حال اجازه می دهد تا دیگر مجموعه ها هم به فعالیتهای خود بدون هیچ رقابت مسمومی ادامه دهند. آن چه برای ما بسیار مهم بود الگوسازی و نمونه آفرینی برای رسیدن به کیفیت است که امیدوارم روزی بتوانیم به صورت کامل شاهد تحقق آن باشیم.
مجید هودن مسئول امور انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان هم در ادامه صحبت های مهدوی تصریح کرد: به عقیده من موازی کاری شاید در جایی بد باشد اما در بعضی از فعالیتها هم می تواند دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد. در زمینه برگزاری جشنواره موسیقی و سرود بسیج هم ماجرا بگونه ای است که ما به سبب جامعیتی که در بسیج هنرمندان داریم نمی توانیم آنرا موازی کاری با دیگر رویدادهای در رابطه با سرود و موسیقی بدانیم چون که ما مجموعه ای هستیم که ۸۰ هزار عضو دارد. مرجعیتی که در هیچ جای دیگر نیست. شرایطی که سبب شده تا در سال آینده برنامه ریزی ها را بشکلی طراحی نماییم که جشنواره موسیقی و سرود بسیج در قد و قواره هایی گسترده تر برگزار گردد که توسعه بخش تک خوانی یکی از این برنامه ها است.
جشنواره موسیقی مقاومت فراموش شده و پرسش های بی پاسخ
رضا مهدوی در ادامه این نشست خبری بود که در جواب سوالی مبنی براینکه چرا سازمان بسیج هنرمندان کشور به بهانه کسب تجربه در جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» مقدمات و برنامه ریزی هایی را برای احیای جشنواره خاموش شده «موسیقی مقاومت» که در زمان برگزاری خود نتایج کم و بیش خوبی را هم در پیش گرفته بود، انجام نمی دهد، اظهار داشت: من کاملا با حرف شما در رابطه با جشنواره موسیقی مقاومت موافقم و اتفاقاً یکی از پرسش های من هم است که چرا یک جشنواره موضوعی مهم و ملی که داشت مسیر خویش را پیدا می کرد به یک باره فراموش شد و کسی هم پاسخ نداد. حتی من بر این باورم باید در جشنواره مهمی چون رضا مهدوی: سرود باید ریتم های ساده ای داشته باشد که مردم بتوانند با آنها ارتباط برقرارکنند. مسیری که متاسفانه آغشته به تنظیم های آن چنانی شده که حتی میزان صدای آهنگ ها را بالاتر از گروه سرود تنظیم می شود. گویی بعضی از آهنگسازان در این قالب می خواهند سرودها را مصادره به مطلوب کنند جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم چنین شاخه ای وجود داشته و گروه هایی از کشورهای اسلامی به منظور عرضه آثارشان در این بخش به جشنواره بیایند و کارهای خویش را اجرا کنند. اما در رابطه با این که نام جشنواره موسیقی «آوای عشق» در چارچوب عنوان جشنواره موسیقی مقاومت تعریف نشود نکته ای نیست که با آن موافق باشم چون عنوان موسیقی مقاومت می تواند در کنار دیگر موضوعات به جشنواره موسیقی سرود بسیج اضافه شود.
وی افزود: من معتقدم جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» باید به شکل یک رویداد مستقل برگزار گردد. این جشنواره باید مصداق عینی عبارت «سرود به ما هو سرود» باشد. ما در این جشنواره می خواهیم سرود در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس که بهترین نمونه ها بوده و هنرمندان بزرگی هم خالق آن بودند اما از نیمه دهه هفتاد به فراموشی سپرده شد باردیگر در این جشنواره متبلور شود. متاسفانه اغلب سرودهای دهه نود ما تبدیل به موسیقی های پاپی شده اند که اصلاً سرود نیستند. در حالیکه سرود باید خالص باشد. سرود باید ریتم های ساده ای داشته باشد که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. مسیری که متاسفانه آغشته به تنظیم های آن چنانی شده که حتی میزان صدای آهنگ ها را بالاتر از گروه سرود تنظیم می کنند. گویی بعضی از آهنگسازان در این قالب می خواهند سرودها را مصادره به مطلوب کنند.
این کارشناس حوزه موسیقی خاطرنشان کرد: این که بیاییم مقوله «سرود» را با موسیقی پاپ ترکیب نماییم، خیلی اشکال دارد. وقتی همه جا را موسیقی پاپ فرا گرفته چرا ما باید بیاییم و با سرودی که برای ما قداست دارد چنین برخوردهایی نماییم. سرود جریان ریشه دار تاریخی در کشور ما دارد که از زمان علینقی وزیری تا به امروز در اشکال بسیار ارزشمندی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. ما این همه خوراک و مخزن خوب برای سرود داریم که می توانیم از آنها استفاده های بسیاری خوبی ببریم اما چرا به سادگی اسامی تعداد محدودی آهنگساز به صورت دائم در همه سرودها دیده می شود. من اعتقادی به مافیای سرود ندارم اما اینها نکاتی است که ما در این جشنواره روی آنها توجه داریم و امیدوارم شرایط بگونه ای هدایت شود که بتوانیم سال بعد نتایج مطلوب آنرا به دست آوریم. پس بنده با عنوان جشنواره موسیقی مقاومت کاملا موافقم اما بر این باورم که این رویداد باید در شرایط دیگری برگزار گردد و جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» هم به شکل مستقل به کار خود ادامه دهد.
آرش زینال خیری مسئول سازمان بسیج هنرمندان هم در ادامه صحبت های مهدوی اظهار داشت: «بسیج» چتری بر جغرافیای ایران زمین است که به لطف خداوند چتری برای تمام دنیا خواهد شد. «بسیج» واژه ای مترادف با نظامی گری نیست. بسیج مترادف با مردمی بودن است. سازمان بسیج هنرمندان هم در همین قالب و مفهوم کار می کند. یعنی کسانیکه در اینجا کار می کنند شرایطی را فراهم می سازند تا آثارشان را به مردم عرضه کنند. ازاین رو مبحث برگزاری جشنواره ها هم در همین قالب تعریف می شود. به صورت مثال ما هم اکنون در سازمان بسیج جشنواره تئاتر مقاومت و جشنواره تئاتر «سودای عشق» را داریم که جشنواره تئاتر مقاومت در قالبی تخصصی و سراسری به مبحث «مقاومت» می پردازد اما جشنواره تئاتر «سودای عشق» به یک مبحث خاص محدود نیست و تلاش می کند تا به دیگر مفاهیم هم بپردازد.
وی در انتها این بخش از صحبت هایش خاطرنشان کرد: اساسا بنده هم موافق برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت هستم و بر این باورم جای آن خالی است اما بنظر می رسد جایگاه برگزاری جشنواره در فضایی خارج از سازمان بسیج هنرمندان است که می تواند در قالبی منسجم و مهم پیش روی مخاطبان قرار گیرد. فضایی که می تواند در کنار رویدادهایی چون جشنواره موسیقی و سرود «آوای عشق» دربرگیرنده اتفاقات موثری باشد.
ادامه دارد…