بهروز غریب پور در نشست خبری مطرح كرد؛ اجرای اپرای مولوی بدون تغییر در آواگران
به گزارش پیلانو، نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی «مولوی» اظهار داشت: این اپرا بعد از پنج سال با تغییراتی در بازی دهندگان و بدون تغییر در آواگران از ۲۲ آبان در تالار فردوسی اجرا می شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بهروز غریب پور روز سه شنبه -۱۵ آبان ماه- در نشست خبری اپرای عروسکی «مولوی» که در تالار فردوسی برگزار شد، اظهارداشت: سخنانم را با شعری از مولوی در دیوان شمس آغاز می کنم تا به یاد بیاوریم که مولوی تحت الشعاع چه شخصیتی قرار گرفت و دیوانی که خودش نوشته به نام شمس است؛ «مرده بُدم زنده شدم گریه بُدم خنده شدم/دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/دیده یِ سیر است مرا جان دلیر است مرا/زَهره یِ شیر است مرا زُهره تابنده شدم/گفت که دیوانه نه ای لایق این خانه نه ای/رفتم دیوانه شدم سلسله بندنده شدم/گفت که سرمست نه ای رو که از این دست نه ای/رفتم و سرمست شدم وز طرب آکنده شدم/گفت که تو کشته نه ای در طرب آغشته نه ای/پیش رخ زنده کُنش کشته و افکنده شدم»
وی اظهار داشت: اپرای مولوی یکی از آثار ماست که طی ۱۵ سال که از عمرش می گذرد بارها در تهران، شیراز، دبی و رم اجرا شده است و تاثیری که بر مخاطب گذاشته سبب شده که اتفاقات جالبی بیفتد که هم از نظرم اسف انگیز و هم شادی بخش است؛ دی وی دی اپرای مولوی به نام شمس و مولانا هم به شکل کالای ربوده شده فرهنگی در دسترس مردم قرار گرفته که از طریق های مختلفی جلوی این کار را گرفتم. همینطور این سارقان فرهنگی نوشته بودند که هیچ کس حق تکثیر آنرا ندارد و هر کس این کار را انجام بدهد، پیگرد قانونی دارد، سارقان ماهری بودند.
غریب پور اضافه کرد: همینطور از این بابت خوشحال بودم که هر اثری که به سرقت می رود و سودی از آن حاصل می شود، یک سود دیگر هم دارد، تصورتان اینست که این اثر در بین مردم جایگاهی دارد و خوشبختانه اغلب آثار ما چنین جایگاهی را دارد و اپرای مولوی در این بین یک استثناست، به سبب این که با نام رومی یکی از شاعران بسیار شناخته شده در جهان است.
نویسنده، طراح و کارگردان اپرای مولوی بیان نمود: پس از یک مدتی که گروه تئاتر آران به سبب کووید تعطیل بود و پیامدی که بر گروه گذاشته بود که بعضی از اعضای گروه مهاجرت کردند، به شهرستان رفتند یا شغلشان را تغییر دادند، با مذاکراتی که با مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی داشتم، تصمیم گرفتم که گروه را باردیگر احیا کنم و خوشحال که بزودی میزبان مخاطبان گروه تئاتر عروسکی آران خواهیم بود.
وی اظهارداشت: اجرایی اپرای مولوی با تغییرات زیبایی شناسانه از ۲۲ آبان در تالار فردوسی بعنوان سالن تخصصی آغاز خواهد شد و پیشبینی ما برای اجرای این اثر آبان و آذرماه است، با عنایت به استقبال مخاطبان، امکان دارد مدت زمان اجراها افزایش پیدا کند. یک اجرای تخصصی اپرای عروسکی را شاهد خواهیم بود تا در زمینه ملی ادای دین کرده باشیم.
تغییری در آواگران اپرای مولوی نداریم
غریب پور اظهار داشت: کارگردانی یک اپرای عروسکی تفاوت های عمده ای با اپراهای زنده دارد؛ اگر شما پلی بک نکنید، قرار باشد در یک سالن مدام اجرای زنده داشته باشید، احتیاج به ارکستر، گروه کر و خواننده های مختلف دارید چنان که در اپرای زنده این امکان پذیر است اما در سالنی که گنجایش ۱۲۰ نوازنده، ۴۰ نفر گروه کر ندارد، من در انتخاب ها همواره تلاش می کنم از کسانی دعوت می کنم که صداهای ماندگار داشته باشند و این صداهای ماندگار جزو سرمایه های گروه تئاتر عروسکی آران و موسیقی ایرانی است، از خواننده هایی که در اپرای مولوی داریم، زنده یاد اسحاق انور صدای بی نظیری داست و در پنج اپرای من حضور داشته است و جایگزینی برای او نمی توان پیدا کرد.
وی اضافه کرد: در اجرای جدید اپرای مولوی تغییری در آواگران وجود ندارد اما تغییر در بازی دهندگان وجود دارد، به سبب این که بازی دهندگان به شکل زنده اجرا می کنند، به سبب مشکلات کووید و مهاجرت بعضی از اعضای گروه و… گروه ۳۲ نفره آران باردیگر باید تشکیل گردد و با اجراهای فشرده که داشتیم، اجرای بسیار حرفه ای را ارائه خواهیم کرد. غالب این افراد از دانشجویان رشته تئاتر عروسکی یا از علاقه مندان به این رشته هستند اما در گروه آران تحت آموزش قرار می گیرند، ما در این گروه، در کنار تولید همواره آموزش هم می دهیم. در کل اعضای گروه آران با عوامل تولید و پشت صحنه حدود ۴۰ نفر است.
غریب پور اشاره کرد: اپرای عروسکی مولوی بر مبنای اشعار مولوی و شمس است و موسیقی آن بر مبنای موسیقی کلاسیک ایرانی، دستگاه ها و ردیف های آوازی با آهنگسازی آقای عبدی است، همایون شجریان آواگر نقش شمس و محمد معتمدی آواگر نقش مولوی است.
وی درمورد قیمت اپرای مولوی بیان نمود: آخرین قیمت اجراهای این اپرا که در ارتباط با قبل از کرونا بود، ۵۰ هزار تومان بود. حالا با عنایت به تورم ۳۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با برخی از کنسرت نمایش ها، شوخی است، وظیفه هنرمند سودآوری از محل اجرا نیست.
انتقاد از کنسرت نمایش نبرد رستم و سهراب
غریب پور در رابطه با وضعیت اجرای اپرا در کشور اظهار داشت: اگر هم اکنون به گذشته نگاه بکنیم، تعزیه اگر یک نفره باشد، مداحی می شود، بمحض این که گروه اجرایی در میدان حضور پیدا کند، تابع اجرای برخی از آواگران خواهیم بود که اجرا می کنند و در اپرا بازیگرخواننده ها حضور دارند.
وی اضافه کرد: حالا یک آشفتگی شیوه کار رواج پیدا کرده است که ناشی از بیماری کرونا است، ما هنوز به سبب این بیماری خیلی از بازیگران فوت کردند، برخی مهاجرت کردند و تغییر شغل دادند و میدان خالی شد برای هر گونه کاری که روی صحنه بیاید و یک کج فهمی بوجود آمد برای هنری که در جهان اسلوب خودش را دارد.
وی با اشاره به کنسرت نمایش نبرد رستم و سهراب به کارگردانی حسین پارسایی اظهار داشت: این اثر جز خیانت به فردوسی، اثر دیگری نبود؛ اولین فیلم نامه نویس و اپرانویس ایران، فردوسی است، اگر زبان را از اثر فردوسی حذف کنید، به ساحت او بی احترامی کردید و ازاین رو آثاری از این دست که به کنسرت نمایش روی آوردند، یک باب جدیدی در فرهنگ ماست و شکست خواهد خرد، اپرا باید منظوم و توام با موسیقی باشد و آواگران، خواننده ها نقش ها را ایفا می کنند. اغلب این آثار امروزه، یک موسیقی متن دارند، یک خواننده، صحنه آرایی دارند و بازیگر دارند.
غریب پور بیان نمود: در کنسرت نمایش نبرد رستم و سهراب یک اشتباه بزرگی انجام شده بود؛ رخش یک موجود بسیار موثر در زندگی رستم و شاهنامه بوده و با اسبی در شهربازی ها است، جایگزین می گردد و فردی افسارش را کشیده، فاقد احساس، منطق و عاطفه در صحنه ظاهر می شود، خطاست. عمده این کارها به سبب سودآوری است. مخاطبان آنها نوکیسه گران هستند.
آرشیو تئاتر نداریم
این نویسنده و کارگردان اظهارداشت: از آغاز تاسیس گروه تئاتر آران از سال ۱۳۸۲، شرطم این بوده که یک مکانی به من اختصاص داده شود تا هم اجرا کنم و هم موزه درست کنم، این موزه ارزش افزوده دارد، حالا ما ۹۰۰ عروسک داریم. اینها در این مجموعه، تالار فردوسی محافظت می شوند و به معرض نمایش گذاشته می شوند. یکی از اشکالات تئاتر ما اینست که ما آرشیو و موزه نداریم، هر اثری دو یا سه ماه اجرا شود، به زباله دان تاریخ می رود، در صورتیکه در تمام دنیا از همین روشی که پیاده کردم استفاده می نمایند. با این اهداف ۲۰ سال در تلاش هستم. در شهر های مختلف ایران مکانی همچون تالار فردوسی ایجاد کنم تا گروهی همچون آران با استعدادهای محلی داشته باشیم که تابحال محقق نشده است.
وی در رابطه با اجرای اپرای مولوی در دیگر شهر های کشور اظهار داشت: قرار بود اجراهایی را در خوی و شیراز داشته باشیم اما امکانات لازم از جانب مسؤلان مربوطه فراهم نشد و از اجرا منصرف شدیم.
غریب پور در رابطه با آثار جدید گروه تئاتر عروسکی آران بیان نمود: موسیقی اپرای همای همایون در رابطه با خواجوی کرمانی با خوانندگانی سالار عقیلی ضبط شده اما صاحب ندارد. امیدوارم بتوانیم این اپرا را اجرا نماییم تا ادای دینی به خواجوی کرمانی داشته باشم. همینطور به من پیشنهاد شد تا اپرایی برای هوشنگ ابتهاج بسازم که پیگیری برای ساخت آن نشد.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا، اپرای عروسکی «مولوی» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور و تهیه کنندگی بنیاد رودکی و گروه تئاتر عروسکی آران بعد از پنج سال باردیگر از ۲۲ آبان از ساعت ۱۸ در تالار فردوسی روی صحنه می رود.
این اپرای سومین رپرتوار تولیدی گروه تئاتر عروسکی آران برای اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۸ و آخرین بار در سال ۱۳۹۸ روی صحنه تالار فردوسی اجرا شد.
اپرای عروسکی «مولوی» در قسمت میهمان بین الملل در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، شهر شیراز و کشورهایی همچون ایتالیا و امارات متحده عربی روی صحنه رفته است.
آهنگساز این اُپرا بهزاد عبدی، رهبر ارکستر ولادمیر سیرنکو و اجرای موسیقی با ارکستر ناسیونال اوکراین است.
همچنین آواگران این اپرا همایون شجریان در نقش شمس، محمد معتمدی در نقش مولوی و سایر آواگران هم محمدرضا صادقی، علی خدایی، حسین علیشاپور، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، مهدی امامی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد، زنده یاد اسحاق انور، کیوان فرزین، احسان نصیری، سارا رضازاده، سولماز بدری، فرهاد اسدی، علی نجفی و علی یاری هستند.
بازی دهندگان شخصیت های اپرا را هم مرضیه سرمشقی، نسیم امیرخسرو، صدف بیگدلی، مهرنوش صادقیان، هما هدهدی، آیدا کلاهی، مائده مدنی، نیلوفر ساسانی، امیرحسین مکاریان، مائده گل علی پور، نیکو احمدی، نگین احمدی، پارمیدا نیازی، نگار حق فلاح، عسل صدر، ملیکا مهدوی زاده نیه، فرزانه ناظمی، ساجده غیاثی، مهسا سعید، صبا مرتضوی، ساناز خیری، علی فاطمی، متین ذبحی، محمدجواد امیری، سید رضا ابطحی، زهرا نصراله، غنچه نادگران، سید ایلیا قریشی و سارا رحیمی برعهده دارند.