یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۳۸؛ این پرچم گفتمان خواهد شد
پیلانو: دل نوشته حسین صفا شاعر برای دوری طولانی مدتش از محسن چاوشی و واکنش برخی از هنرمندان بعد از انتشار بیانیه اتحادیه اروپا قسمتی از مطالب فضای مجازی موسیقی طی روزهای گذشته را تشکیل می دهد.
خبرگزاری مهر -گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و عرضه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ وخم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با استفاده از مطالب انتشار یافته هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.
حامد جلیلی؛ این پرچم یک روز گفتمان خواهد شد
پس از انتشار خبر بیانیه پایانی نشست مشترک اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر مبنای پایان اشغال جزایر سه گانه از جانب ایران که با واکنش های تندی از جانب اقشار مختلف مردم در کشورمان رو به رو شد، برخی از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی هم در فضای مجازی با انتشار تصاویر گرافیکی مختلف، استوری و پست نسبت به این شرایط واکنش نشان دادند.
حامد جلیلی مدیر دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پستی در رابطه با این مورد نوشت:
«چون ایران نباشد تن من مباد / در این بوم و بر زنده یک تن مباد
این پرچم یک روز گفتمان خواهد شد … ان شاءالله.»
حسین صفا؛ دورماندن از محسن چاوشی برای حفظ رفاقت
حسین صفا همچون شاعران و ترانه سراهایی است که در یک فرایند زمانی تقریبا طولانی مدت همکاری مستمری با محسن چاوشی خواننده شناخته شده موسیقی پاپ داشت. همکاری که از مقطعی تقریبا قطع شد و باعث به وجود آمدن حواشی زیادی در بین هواداران خواننده پرطرفدار این سال ها شد.
این حواشی همچنان ادامه داشت تا این که طی روزهای گذشته حسین صفا مبادرت به انتشار مطلبی در یک استوری کرد که تا حدی می تواند روشن کننده وضعیت همکاری این ۲ در حوزه موسیقی باشد.
حسین صفا نوشت:
«نه آشنایی ام امروزی است با تو همین که می شناسمت از خواب های کودکی ام (حسین منزوی)
من دوستان انگشت شماری دارم (کم تر از انگشتان یک دست) و محسن چاوشی بزرگ ترین و محرم ترین و ارجمندترین آنها است. بارها پیش آمده که سکوت ما (چه نماییم که هر ۲ اهل سکوت و انزواییم) سبب شده شائبه هایی ایجاد شود بر مبنای وجود اختلاف میان ما!
محسن چاوشی (این جانِ جوان و مرد جوانمرد) تنها کسی است که مصاحب هر روزه من است. گویی از زمانیکه نبوده ایم با هم بوده ایم. حتی اگر روزی نباشیم. بازهم باهم خواهیم بود.
مدتی پیش، هردوی ما با انگیزه فاصله گرفتن از حواشی و عمیق ماندن دوستی مان (چه زمانه بی رحمی) تصمیم گرفتیم واسطه ای را که مابین مان بود، یعنی همکاری هنری را کنار بگذاریم تا از قضاوت ها و دخالت ها و نقل قول مغرضانه و … دور بمانیم. تصمیم که خیر بود. تمامِ تمام ماجرا اینست.»
بهنام ابوالقاسم؛ انتشار یک آلبوم با قابلیت های موسیقی ایرانی
بهنام ابوالقاسم نوازنده پیانو و مدرس موسیقی که چندی قبل آلبوم «برائت شعر خواهم خواند» را منتشر نموده بود، در فضای مجازی خود از انتشار آلبوم «هجدهم ژست – آن» به آهنگسازی خود در پلت فرم های موسیقی اطلاع داده و نوشته است:
«آلبوم «هجدهم ژست – آن» با آهنگسازی بنده منتشر و در پلت فرم های موسیقی در دسترس قرار گرفته است. رضا فرهادی در نوازندگی این آلبوم همراه بوده است.
این مجموعه برپایه توانایی های ساز پیانو و ارتباط این توانایی ها با موسیقی ایرانی نوشته و ساخته شده است. قطعه سحرگاه مستقیماً از گوشه دیلمان در آواز دشتی وام گرفته شده است.
ایده اصلی این مجموعه هم بر مبنای تصویر آرامش انسان در فضایی گرم و امن پس از گذران روز پرمشغله و پردردسر زندگی شهری شکل گرفته است.»
محسن رجب پور؛ شرح گزارش کارگاه تهیه کنندگی موسیقی
محسن رجب پور از تهیه کنندگان عرصه موسیقی که طی سالهای گذشته همراه با دیگر هم صنفانش فعالیتهای گوناگونی را از سرگذرانده چندی قبل بود که با همکاری خانه موسیقی کارگاه های تهیه کنندگی موسیقی را برگزار کرد.
وی در تازه ترین پست صفحه خود نوشت:
«کارگاه تخصصی «راهکارهای موفقیت در صنعت موسیقی و آشنایی با ظرایف و دقایق تهیه کنندگی» در ۲ جلسه با استقبال و رضایت کامل شرکت کنندگان در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد و برپایه تقاضای شرکت کنندگان مقرر شد تا مباحث تکمیلی در ادامه و با برگزاری کارگاه های بعدی عنوان شود.
طی جلسه نخست در رابطه با خصوصیت ها و مختصات تهیه کنندگی در حوزه موسیقی، برندسازی و مخاطب شناسی، روش ها و متدهای تهیه و تولید آثار پرمخاطب، نحوه تعامل و ایجاد ارتباط سازنده بین عوامل تولید یک اثر شنیداری و نکات حرفه ای و تخصصی در حوزه صنعت موسیقی به تفصیل سخن گفته شد.
در دومین جلسه این کارگاه هم علاوه بر عرضه مطالب مرتبط به پخش و آنالیز قطعات عرضه شده از جانب بعضی از شرکت کنندگان و دلایل و عوامل دخیل در موفقیت قطعه و عوامل سازنده آن پرداخته شد. در این کارگاه با عرضه نمودارهای آماری، مؤلفه های موفقیت یک قطعه موسیقیایی از دهه ۴۰ تا امروز به شکل تفکیک شده مورد بررسی قرار گرفت و همینطور بخشی از این جلسه به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.»
منبع: pilano.ir