در میز تخصصی بازی های رایانه ای مطرح شد: لزوم بازنگری سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان بازی های کامپیوتری

در میز تخصصی بازی های رایانه ای مطرح شد: لزوم بازنگری سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان بازی های کامپیوتری

به گزارش پیلانو، رییس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بنیاد ملی بازی های یارانه ای که از سال 1385 تصویب شده، نیازمند بازنگری در اساسنامه و شرح وظایف و حیطه ماموریت است.
به گزارش گروه علمی ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دومین جلسه میز تخصصی بازی های کامپیوتری به ریاست روح الله فرهادی، سرپرست معاونت فرهنگی ستاد فرهنگی و اجتماعی در دبیرخانه شورا انجام شد.
رئیس امور رسانه و فضای مجازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشکر از کوشش های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای تدوین پیش نویس سند بازی های کامپیوتری اظهار داشت: موضوع سرگرمی و فراغت از موضوعات مهمی است که با رشد فناوری اطلاعات و گسترش فضای مجازی ابعاد گوناگونی به خود گرفته است و بر طبق پیمایش ها و مطالعات صورت گرفته، زمان زیادی از زندگی روزمره افراد جامعه به بازی های کامپیوتری به ویژه بازی های موبایلی صرف می شود.
رضا عموزادی اضافه کرد: از طرفی بازی های ترکیبی و بهره گیری از واقعیت افزوده جذابیت ویژه ای به بازی های کامپیوتری داده است که نتیجه آن استفاده بیشتر کاربران از بازی های کامپیوتری است.
وی تصریح کرد: بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۱۳۸۵ بنا بر اقتضائات و شرایط فناوری های آن روز، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در این سال ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است؛ لکن بنظر می رسد بعد از گذشت این سال ها نیازمند بازنگری در اساسنامه و شرح وظایف و حیطه ماموریت است.
عموزادی اظهار اشت: در مصوبه خرداد ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع اتاق فرار هم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد که ظاهراً این مساله نیز به بنیاد بازی های کامپیوتری محول شده است.
اتاق فرار یک بازی ماجراجویی فیزیکی است که در آن بازیکنان مجموعه ای از پازل ها و معماها را با بهره گیری از سرنخ ها، راهنمایی ها و استراتژی حل می کنند تا به اهداف بازی دست یابند. اتاق فرار در حقیقت برخلاف همه بازی های کامپیوتری که با الهام از دنیای واقعی طراحی شده اند از بازی های کامپیوتری الهام گرفته شده است.
دبیر ستاد فناوری‎ های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست ضمن گلایه از بودجه مصوب بازی های کامپیوتری اظهار داشت: بازی های کامپیوتری نیازمند سرمایه گذاری کلان است و باید سیاست های حمایتی در برنامه و بودجه سالانه داشته باشد.
مسعود حسنلو اضافه کرد: همین بودجه کمی هم که برای بازی های کامپیوتری در نظر گرفته شده اختصاص درستی نمی یابد و عملا سرمایه گذاری لازم صورت نمی پذیرد، بهره مندی از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های اقتصادی و نهادهایی مانند این ها نیز بسیار ضروری و مهمست و باید به سمت بازنگری سیاست ها برویم.
محمدصادق دهنادی دبیر میز بازی های کامپیوتری در این نشست با بیان مقدمه ای درباره ی سند بازی های کامپیوتری اظهار داشت: در میز بازی های کامپیوتری بدنبال گفت و گو و مشارکت همه ذینفعان و کنشگران حوزه بازی های کامپیوتری هستیم و به همین علت در این نشست از برخی بازی سازان مطرح کشور دعوت کردیم که به بررسی سند بازی های کامپیوتری بپردازند. اکثریت جمع حاضر در جلسه از بازی سازان حرفه ای و پرسابقه از سلایق مختلف هستند و بنظر می رسد می توانند نمایندگی تمامی ذینفعان این بخش را داشته باشند.
در این جلسه حاضران به نقد و بررسی سند بازی های کامپیوتری پرداختند. توجه به بازار بازی های کامپیوتری برای پشتیبانی از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان، لزوم بازنگری در شرح وظایف بنیاد ملی بازی های کامپیوتری برای تسهیل گری و حمایت بیش از تولیدکنندگان، بازبینی در سیاست های فیلترینگ کشور برای تقویت بازی سازان داخلی همچون موضوعات مورد توجه در این نشست بود.

منبع: