عکاس مازندرانی در اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری تجلیل شد

عکاس مازندرانی در اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری تجلیل شد

به گزارش پیلانو، ساری: امیرعلی رزاقی هنرمند عکاس مازندرانی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری به علت بهره گیری از هنر عکاسی در ایجاد کنش های اجتماعی و جذب حمایت در زمینه محرومیت زدایی از جانب هیئت داوران تقدیر گردید.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا، مراسم اختتامیه اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شامگاه پنجشنبه -۱۲ مهر- با حضور برخی از هنرمندان، چهره های شاخص هنر عکاسی، فعالان اجتماعی و برخی از کنش گران حوزه‌ی نیکوکاری در تالار استاد جلیل شهناز واقع در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد و برگزیدگان این رویداد هنری-اجتماعی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
در این مراسم، علاوه بر تجلیل برگزیدگان، از هنرمندان عکاس مهدی منعم، حبیب میری، مهدی حسینی و امیرعلی رزاقی که از عکاسی بعنوان وسیله ای برای تحقق خیر جمعی و کنش اجتماعی در راه بهبود وضعیت جامعه بهره برده اند، قدردانی گردید.
امیرعلی رزاقی هنرمند عکاس اهل ساری است که طی سالهای اخیر با ثبت و انتشار چندین مستند اجتماعی و برگزاری نمایشگاه های عکس توانست گامهای گوناگونی در زمینه محرومیت زدایی و کاهش مشکلات اقشار محروم جامعه بردارد.
گزارش تصویری از مدرسه تخریبی و فرسوده روستای دورافتاده اسبو از توابع بابل و برگزاری نمایشگاه عکس «تخته سیاه» با هدف کمک به دانش آموزان این روستای محروم در سال ۱۳۹۴ یکی از اقدامات هنری-اجتماعی او است که منجر به جمع آوری کمک های مردمی و ساخت یک مدرسه جدید و تأمین تجهیزات آموزشی دانش آموزان این روستا شد.
رزاقی علاوه بر این مستند اجتماعی چندین سوژه اجتماعی دیگر را هم با ثبت و انتشار گزارش تصویری مورد توجه جامعه قرار داد که منجر به حل یا کاهش مشکلات در ارتباط با این موضوع ها شد.
او در عکاسی نگاهی کاملا اجتماعی و مردم گرا دارد. این عکاس مازندرانی بارها لنز دوربین خویش را معبری برای باز کردن گره ای از مشکلات فرد یا افراد مشخصی از جامعه کرد.
گزارش های تصویری «۶۲ سال در انتظار دعوت شاه غریبان»، «سکانس آخر: خدا، مهربانی، شهربانو»، «من مسعود چهار سال دارم» و «علی اکبر کودک دچار سرطان» برخی از آثار او هستند که منجر به کنش های اجتماعی اثرگذار شد.
نمایشگاه خیریه عکس هم بارها توجه جامعه را به سوژه های عکاسی اش جلب کرد. نمایشگاه های «آرزوهای من»، «تخته سیاه»، «اُتیسم» و «فراموش شدگان» بعضی از اقدامات کنش گرانه این عکاس مازندرانی هستند.
کسب رتبه دوم جشنواره عکس معلولان در سال ۱۳۹۳، کسب رتبه نخست جشنواره ملی «گُل و دِل» در سال ۱۳۹۸، کسب رتبه نخست چهاردهمین جشنواره عکس خبری دوربین نت، کسب رتبه سوم بخش مستند اجتماعی پانزدهمین جشنواره عکس خبری دوربین نت و چندین رتبه دیگر در جشنواره های استانی و ملی در کارنامه او ثبت شده است.
فعالیت های خیریه وی در سال ۱۳۹۴ منجر به تشکیل انجمن مردم نهاد «همیاران زندگی» شد که علاوه بر عرضه خدمات حمایتی به ده ها خانواده محروم، در زمینه تأمین تجهیزات آموزشی برای دانش آموزان مناطف کمتربرخوردار مازندران هم فعال است.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا، اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری با دبیری حسن غفاری در چهار بخش مستند، عکاسی هنری معاصر (کانسپچوال)، کودک و نوجوان و بخش ویژه دنیا از نگاه افراد دارای معلولیت به همت بنیاد خیریه‌ی راهبری آلا، مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار و خانه هنرمندان برگزار شده است. فراخوان این رویداد اردیبهشت سال جاری انتشار یافته بود و عکاسان تا ۲۰ مرداد فرصت داشتند تا آثارشان را به دبیرخانه این رویداد بفرستند.
بنا به اعلام دبیرخانه جشنواره، در مجموع ۳ هزار و ۸۶۴ اثر در قسمت های مختلف شامل یک هزار و ۹۳۶ اثر برای بخش تک عکس مستند، ۱۴۶ مجموعه عکس برای بخش مستند و ۶۹ مجموعه عکس برای بخش هنری معاصر به دبیرخانه این جشنواره ملی ارسال شد.
پس از برگزاری جلسات داوری در قسمت مستندِ تک عکس ۳۰ اثر به نمایشگاه راه پیدا کرد که از این میان ۳ اثر حائز رتبه های اول تا سوم و ۲ اثر هم شایسته تقدیر شناخته شد.
در بین آثار راه یافته به بخش مستند تک عکس، یک اثر از مهدی محبی پور عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی در مازندران هم دیده می شود.
همچنین در قسمت مجموعه عکس هم ۵ مجموعه به نمایشگاه راه پیدا کرد که از این میان یک مجموعه برگزیده و یک مجموعه هم شایسته تقدیر گردید.
در بخش هنری معاصر از میان آثار ارسالی ۶ مجموعه عکس به نمایشگاه راه پیدا کرد که از این میان یک مجموعه بعنوان مجموعه برگزیده ارائه شد.
نمایشگاه آثار اولین جشنواره ملی عکس نیکوکاری از ۶ مهر در سالن استاد «مرتضی ممیز» خانه‌ی هنرمندان ایران برپا شد و تا ۱۶ مهرماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برقرار است.
داوری آثار در قسمت هنری معاصر توسط مهدی مقیم نژاد، شادی قدیریان و مهدی وثوق نیا و در قسمت مستند با نظر سیف الله صمدیان، سید عباس میرهاشمی و فاطمه بهبودی انجام شد.

منبع: