جشنواره موسیقی جوان، آزمونی ملی است

جشنواره موسیقی جوان، آزمونی ملی است

به گزارش پیلانو، دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان تعبیر جشن از این رویداد را اشتباه دانست و اظهار داشت: این رویداد آزمونی برای ارزیابی استعدادهای هنرمندان جوان موسیقی است و از دوره اول که نام آنرا جشنواره گذاشتند، یک اشتباه مفهومی بوده و ادامه پیدا کرده است.
به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نشست خبری «هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» روز دوشنبه- ۲۶ شهریورماه- با حضور حمیدرضا اردلان دبیر جشنواره و محمدعلی مرآتی مدیر اجرائی در سالن جلسات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
حمیدرضا اردلان دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن اشاره به پیشینه فعالیت خود در این جشنواره اظهار داشت: من از دوره شانزدهم دبیری جشنواره موسیقی جوان را بر عهده گرفتم و پنج دوره قبل مشاور جشنواره بودم و خصوصاً در بخش نواحی، جشنواره را همراهی می کردم، از حدود ۱۰ سال پیش در جریان مباحث و چالش های این جشواره بودم.
وی اظهار داشت: در این جشنواره، معرفت شنیداری جامعه موسیقیدانان ایرانی مورد توجه است که این وحدت شنیداری هم جنبه های میتولوژیک دارد و هم این که نشان داده است وضعیت جامعه از نظر موسیقی چگونه است. موسیقی واژه معمولی است که همه ما به کار می بریم اما برای کشورهای دارای تمدن و شرقی همچون ایران، موضوع موسیقی متفاوت می باشد.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان نمود: این رویداد، به نام جشنواره ملی موسیقی جوان است، تعبیر و تفسیر من، از این واژه جشن، جشنی در کار نیست. این رویداد آزمونی برای ارزیابی استعدادهای هنرمندان جوان موسیقی است و از دوره اول که نام آنرا جشنواره گذاشتند، یک اشتباه مفهومی بوده و ادامه پیدا کرده است.
وی اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان، ملی است و فراگیری آن مدنظر است و یک وحدت گوش کردن و شنیدن در تمامیت فرهنگی ایران و حتی ایران فرهنگی است. موضوع جوان در این جشنواره، از چند گونه می تواند مورد تاویل قرار بگیرد، واژه جوان از این لحاظ که شاخصه های پیشرفت چیست، ارتباط عمیق میان نسل جوان، پیشرفت، آینده، زمان و مکان و تعریف باردیگر هویت است، هویت یک مفهوم کلی است که نسل جوان می تواند آنرا به راهی ببرد که ادامه راه گذشته باشد یا به غیر از موضوع ارتباط داشته باشد.
اردلان اضافه کرد: در این رویداد، مفاهیم «جشن»، «ملی»، «موسیقی» و «جوان» را به خاصیت رسانه می برم، کار ما این است که قدرت موسیقی، تعالیم و عقاید نسل جوان را بیان نماییم و این مدیوم و رسانه، امکانی برای این باشد که نسل جوان بتوانند با گونه ای شایسته، حقیقت موسیقی خودرا بشناسند. این تم رسانه بنیادی است و می تواند در سرنوشت جشنواره تغییرات اساسی ایجاد نماید.
اهمیت جوان گرایی در اداره جشنواره
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ضمن اشاره به اهمیت جوان گرایی در اندیشه اداره جشنواره اظهار داشت: این مورد از گذشته در اداره جشنواره، ترکیب داوران و رویدادهای دیگری که خاص جوانان است، مطرح بوده است که در دوره هفدهم جشنواره موسیقی جوان نیز مدنظر قرار گرفته است.
وی درباره ی برنامه های حمایتی جشنواره موسیقی جوان از برگزیدگان این رویداد بیان نمود: برنامه و بودجه در کنار هم مورد توجه قرار می گیرند و برنامه های فرهنگی در عرصه اختصاص بودجه کمتر مورد توجه است. چنین رویکردهایی نیازمند حمایت های ملی بنیادینی است که باید بر آن تمرکز کرد. این موارد حتی در عرصه پاسخگویی وزارت فرهنگ و ارشاد هم نیست، اینها در رابطه با سیاست کلان فرهنگی است که در اسناد باید مورد توجه قرار گیرد که معرفت شنیداری جامعه برایشان مهم باشد تا ما که در این عرصه فعال هستیم نقش آفرینی نماییم. در این جشنواره به داوران هزینه ای پرداخت نمی شود و جایزه برگزیدگان ناچیز است.
اردلان درباره ی اهمیت بیشتر موسیقی پاپ در جامعه و توجه جشنواره موسیقی جوان به اینگونه موسیقی اظهارداشت: صدا و سیما در عرصه موسیقی خوب نقش آفرینی نکرده و یک ‌پریشانی در این عرصه وجود دارد در صورتیکه لازم است در این عرصه، به مباحث دانشگاهی، تخصصی و ریشه های موسیقی بپردازیم. از صدا و سیما درخواست می کنم که برنامه ها و بخش های موسیقی جوان را بصورت زنده از رادیو و تلویزیون پخش کند تا اجراهای موسیقی به گوش مردم برسد.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان اظهار داشت: شرکت کنندگان در این رویداد والدینشان سال ها هزینه کردند تا فرزندانشان نزد اساتید آموزش موسیقی داشته باشند و به عنوان نخبه در جشنواره موسیقی جوان شرکت می کنند و باید شناخته شوند و آثارشان شنیده شود. فرهنگ باید چرخه داشته باشد. شایسته نیست که این جوان ها را به برنامه های استعدادیابی هدایت نماییم.
وی اضافه کرد: حالا تمام رسانه های مجازی و تصویری در اختیار موسیقی پاپ است، تا حالا جرات نکردم اینگونه موسیقی را وارد جشنواره کنم، نه فقط من، ۹۰ داور جشنواره هم باید در اینباره تصمیم گیری کنند. در جشنواره موسیقی جوان، حضور گونه های ملی و نواحی مهم هستند.
اردلان ضمن اشاره به اهمیت موضوع آموزش اظهارداشت: امسال طی سال مجموعه ای از کارگاه های آموزشی و تکمیلی را برای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان برگزار خواهیم کرد، ۲۰ فیلم از ۲۰ هنرمندی که در اجراها به درجه بالایی رسیدند به زبان های مختلف تهیه می شود. همین طور با تعدادی از استادان مبرز هم مذاکراتی داشته ایم که اگر هنرمندان برگزیده جشنواره در طول سال نیاز آموزشی و مشاوره ای به مدرسان و بزرگ ترهای موسیقی داشتند آنان از هیج کمکی دریغ نکنند.
دبیر هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ی برگزاری این رویداد بصورت بین المللی بیان نمود: بین المللی شدن جشنواره، مشغله ای بوجود می آورد و ما را از مسیر اصلی خود خارج می کند. این مسیر پیچیدگی هایی دارد که به عنوان دبیر جشنواره اصلا پیشنهاد نمی کنم.
آغاز رقابت ۲۸۹ هنرمند جوان از ۲۷ شهریور
محمدعلی مرآتی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران و دبیر اجرائی هفدهمین جشنواره موسیقی جوان نیز در ادامه این جلسه با ارائه گزارشی از جشنواره اظهارداشت: جشنواره موسیقی جوان، از روز سه شنبه -۲۷ شهریورماه- ساعت ۹ بامداد با تفکیک بخش های مختلف در تالار رودکی تهران شروع می شود و ۵ مهرماه اختتامیه این جشنواره خواهیم بود.
وی ضمن اشاره به این که ۲۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در این جشنواره شرکت کردند، اظهار داشت: این تعداد شرکت کننده بزرگترین موفقیت است، جشنواره افت نکرده است و هر سال جوانان از آن استقبال کردند. این جشنواره نشان دهنده بالندگی نسل جوانی است که بازگشت خوبی به فرهنگ های اصیل خود دارند.
مرآتی اضافه کرد: جشنواره موسیقی جوان همچون یک کنکور و مسابقه ای است که ما امسال سعی کردیم با حضور ۹۰ هنرمند در بخش های مختلف به عنوان داور، شرایط تخصصی و ویژه ای را برای هنرمندان شرکت کننده ایجاد نماییم. ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند. همین طور در این رویداد میزبان ۸۵ نوع ساز و ۱۲ نوع آواز هستیم.
دبیر اجرائی هفدهمین جشنواره موسیقی جوان اظهارداشت: امسال می خواهیم با یک هدف مندی پدیده های این دوره از جشنواره را شناسایی نماییم و از آنها برای حضورشان در اجراهای حرفه ای در تهران و دیگر شهرهای کشور دعوت نماییم. یکی دیگر از روش های هدف مند ما طرح «چهار فصل» است، تمهیدات و اقدامات اجرائی را در این حوزه انجام داده ایم و به زودی جزئیات آنرا اعلام خواهیم کرد.
مرآتی درباه بودجه هفدهمین جشنواره مسویقی جوان اظهار داشت: امسال با عنایت به انتقال دولت ها، بودجه جشنواره نسبت به دوره های گذشته ۲ برابر و نیم افزایش پیدا کرد و به علت این که تا حالا میزان آن قطعی نشده فعلا نمی توانم بصورت دقیق عدد را اعلام کنم و این هفته میزانش مشخص می شود. براین اساس امیدواریم امسال با عنایت به افزایش بودجه جشنواره، میزان جوایز هم افزایش پیدا کند.
به گزارش پیلانو به نقل از خبرگزاری ایرنا، فراخوان هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری حمیدرضا اردلان ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چهار بخش اصلی؛ «موسیقی دستگاهی ایران»، «موسیقی نواحی»، «موسیقی کلاسیک» و «آهنگسازی» و یک بخش ویژه؛ «شناخت و حفظ ردیف» در سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال؛ متولدین سالهای ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ منتشر گردید.
پس از پایان کار هیات های تخصصی داوری مرحله مقدماتی و بررسی ۲۱۱۷ اثر ارسالی، ۲۸۹ نفر به مرحله نهایی در دو بخش «دستگاهی» و «کلاسیک غربی» راه یافتند. داوری مرحله نهایی جشنواره ملی موسیقی جوان در این دو بخش از ۲۷ شهریور تا سوم مهرماه در تالار رودکی برگزار می گردد. اختتامیه این رویداد، پنجم مهرماه در تالار وحدت برگزار می گردد.

منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.