هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ دوسالانه ای که از بلاتکلیفی درآمد

هنرهای تجسمی در هفته ای كه گذشت؛ دوسالانه ای که از بلاتکلیفی درآمد

به گزارش پیلانو، در هفته ای که گذشت، زمان بندی جدید برگزاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران اعلام و همینطور فراخوان سومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین ضد السلام منتشر گردید.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می شود. در گزارش پیش رو درصدد هستیم تا گوشه ای از این مهجور بودن را جبران نماییم. هرچند جمعه ها روز تعطیل شمرده می شود اما در این روز، نمایشگاه های هنرهای تجسمی شروع به کار می کنند و هنرمندان تجسمی شامل نقاشان، مجسمه ‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست ها، خوشنویسان و … تلاش ها و کارهای اخیر خویش را در چارچوب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می گذارند.
«آدینه» روز نانوشته نخستین بر نمایشگاه های هنری است و البته که به سبب تعطیل بودن اغلب مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می آورد.
بر این اساس، در سلسله گزارش های «هنرهای تجسمی در هفته ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همینطور برخی نمایشگاه ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
دوسالانه ملی سرامیک از بلاتکلیفی درآمد
زمان بندی جدید برگزاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران از جانب دبیرخانه این رویداد هنری اعلام شد؛ هرچند هنوز مکان دقیق برگزاری دوسالانه دوازدهم و زمان بندی دیگر برنامه های پیشبینی شده در این رویداد معین نیست و قرار بر اطلاع رسانی است.

بر این اساس، زمان بندی جدید برگزاری این رویداد هنری به شرح زیر است:
– آخرین مهلت ثبت نام در سامانه: ۱۶ آبان ۱۴۰۳ (حداکثر تا ساعت ۱۵)
– انتخاب اولیه آثار: ۲۲ تا ۲۵ آبان
– اعلام نتایج انتخاب اولیه: ۲۸ آبان
– ارسال اصل آثار: ۱۷ تا ۱۹ آذر
– انتخاب نهایی آثار: ۲۱ تا ۲۳ آذر
– اعلام اسامی راه یافتگان به دوسالانه: ۲۶ آذر
– آماده سازی نمایشگاه، چیدمان و نصب آثار: ۲۰ آذر تا ۶ دی
– آیین گشایش دوسالانه: ۷ دی
– آیین اختتامیه: ۲۸ دی
چندی پیش به دنبال تصمیم شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران، شهر تهران بعنوان میزبان جدید این رویداد هنری معرفی و جایگزین شهر یزد شد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، خرداد ماه ۱۴۰۳ بعد از وقفه ای دو ساله در برگزاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران، فراخوان این دوسالانه اعلام گردید. دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران که قرار بود در سال ۱۴۰۱ برگزار شود، با این فراخوان اعلام نمود که این دوره دوسالانه در شهر میبد یزد اجرا شود. اما طی هفته های قبل، خبری از جانب دبیرخانه دوسالانه ارسال شد بر مبنای این که شورای سیاستگذاری این رویداد هنری تصمیم گرفت بخش رقابتی دوسالانه دوازدهم از یزد به تهران منتقل شود. همینطور مهلت ثبت نام در دوسالانه دوازدهم هم تا آبان ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. انتشار فراخوان سوگواره ملت امام حسین (ع) فراخوان سومین سوگواره بین المللی ملت امام حسین ضد السلام در رشته های گرافیک، عکس، فیلم و صوت و رادیو با مهلت ارسال اثر تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳ منتشر گردید. موضوعات این رویداد، «هنر جهاد تبیین و غیرت دینی»، «هیئات خانگی و تربیت حسینی»، «مسئولیت اجتماعی و همدلی حسینی»، «شهید رییسی و ارادت حسینی»، «فلسطین و مقاومت حسینی» و «راه پیمایی عظیم اربعین حسینی» است. برای مشاهده جزئیات این سوگواره اینجا کلیک کنید.
نمایشگاه «عکس پارس» چه زمانی افتتاح می شود؟
آیین معرفی برگزیدگان و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده اولین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس شنبه ۱۷ شهریور در موزه هنرهای امام علی انجام می شود.
نخستین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس در امتداد ایفای نقش مسئولیت اجتماعی در زمینه پشتیبانی از فرهنگ و هنر و با هدف توسعه هنر عکاسی، پشتیبانی از جوانان مستعد و هنرمند و معرفی ظرفیتهای منطقه ویژه پارس اجرا شد.
این رویداد در سه بخش «صنعت نفت»، «خانواده»، «محیط زیست و گردشگری» و با استقبال عکاسانی از ۶۳ کشور اجرا شد که بعد از داوری آثار راه یافته به جشنواره برگزیدگان بخش های مختلف مشخص شدند و برگزیدگان در مراسمی شنبه، ۱۷ شهریور ساعت ۱۰: ۳۰ در موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) معرفی می گردند.
نمایشگاه آثار برگزیده اولین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس شنبه ۱۷ شهریور تا پنجشنبه ۲۲ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۷ در موزه جهانی هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، روبه روی بزرگراه نیایش، خیابان اسفندیار برای بازدید عموم دایر است.
نخستین دوره جشنواره بین المللی عکس پارس با برنامه ریزی مدیریت روابط عمومی و تشریفات سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، همکاری روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) انجام می شود.

تعطیلی هفته و اثر امام رضایی حسن روح الامین
هفته ای که گذشت، مصادف با بیست و هشتم صفر و رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و همینطور سی ام صفر و شهادت امام رضا (ع) بود. بعضی از هنرمندان در این مناسبت ها به خلق اثر می پردازند که همچون آنها میتوان به حسن روح الامین اشاره نمود.
جدیدترین نقاشی دیجیتال وی با عنوان «عالمِ آلِ محمد» در روز شهادت امام رضا ضد السلام برابر با ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ در حرم مطهر ایشان رونمایی گردید. در این اثر، مناظره امام رضا ضد السلام با پیروان مکاتب مختلف در حضور مأمون عباسی روایت شده است. در روایات آمده است که امام رضا ضد السلام با جاثلیق عالم بزرگ مسیحی، راس الجالوت پیشوای بزرگ یهودیان، نسطاس رومی عالم بزرگ نصرانی و علمای دیگر علم کلام مناظره کرده اند.
روح الامین هنرمند نقاش متعهد که آثارش را با توسل به ائمه اطهار علیهم السلام و با محوریت دینی خلق می کند، قبل از این اثر نیز، تابلوی «تنزل الروح» را که نزول ملائک برای زیارت حضرت سیدالشهدا ضد السلام را روایت می کند و آخرین نگاه، لحظه عبور کاروان اسرا و رئوس شریف از کنار قتلگاه را به تصویر کشیده است، در اربعین حسینی در بام کربلا اجرا کرد.
آغاز نمایشگاه های هنری در آدینه
نمایشگاه گروهی «ایران: سیاه یا سفید» در گالری پروژه های آران، نمایشگاه نقاشی «دشت تنها» در گالری ویستا، نمایشگاه انفرادی هاجر رهگذر با عنوان «آبادی» و نمایشگاه گروهی «بازیابی / سری ششم، نمایش یک مجموعه از یک مجموعه دار» در گالری نیان، نمایشگاه گروهی «روزنی به رنگ» با گردآوری فاطمه ایرانزاد و مینو محمدی نیا در گالری بهارین، نمایشگاه گروهی حجم با عنوان «مرکز ثقل» در گالری اچ و نمایشگاه آنلاین عکس دیجیتال رحیم کبیرصابر در گالری گلستان، همچون نمایشگاه هایی است که روز جمعه ۱۶ شهریور افتتاح می شوند.

منبع: