گزارشی از تولد یك رویداد هنری؛ عکاسی به نام تهران به افتخار ایران

گزارشی از تولد یك رویداد هنری؛ عکاسی به نام تهران به افتخار ایران

به گزارش پیلانو، اولین دوره از جشنواره عکس تهران، مهرماه سال جاری و همزمان با برگزاری چهل ویکمین دوره از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در پردیس ملت برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هنر عکاسی نه فقط یکی از همزادهای هنر سینما که به شکلی خاستگاه اصلی این هنر به حساب می آید. بنابراین هم بخشی از تاریخ سینما، منطبق بر تحولات حوزه عکاسی است و همواره رویدادهای در رابطه با هنرهفتم، نیم نگاهی هم به ظرفیتهای هنر عکاسی داشته اند.
جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، یکی از باقدمت ترین و در عین حال معتبرترین رویدادهای سینمایی در ایران است که با تمرکز بر سینمای کوتاه، هر ساله به ویترینی از بروز و ظهور استعدادهای نو در فرایند فیلم سازی تبدیل می شود و تا به امروز چهره های توانمندی را هم به صنعت سینمای ایران معرفی کرده است. «عکس» در این رویداد، همواره جایگاهی ویژه داشته و در سالهای دور، عکاسان در کنار فیلم سازان، در چارچوب این رویداد به رقابت می پرداختند. در سالهای اخیر اما این حضور به برگزاری نمایشگاهی جنبی محدود شده بود و تصاویر برگزیده، خارج از چارچوب رقابتی، صرفاً فرصت «نمایش» در این رویداد را به دست می آوردند.
در آستانه برگزاری چهل ویکمین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران اما شاهد یک تغییر مهم در سازوکار میزبانی این رویداد از هنرمندان عکاس هستیم. جشنواره عکس تهران، حالا همزمان با جشنواره فیلم کوتاه تهران و در قالبی رقابتی برگزار می گردد و با معرفی دبیر مستقل، شاهد برگزاری نخستین دوره این رویداد عکاسی، خارج از سایه رقابت فیلم سازان، خواهیم بود.
«عکس تهران» چگونه برگزار می شود؟
بر اساس متن فراخوان انتشار یافته، آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران، همزمان با برگزاری چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، نخستین دوره از «جشنواره عکس تهران» را به صورت رقابتی برگزار می نماید. دبیری این رویداد را فرهاد سلیمانی برعهده گرفته و دبیری اجرایی آن برعهده محمدرئوف شهبازی است. «ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی عکاسان»، «ایجاد زمینه ارتباط و تعامل عکاسان و فراهم کردن بستر انتقال تجربه»، «فراهم آوردن امکان فروش آثار هنرمندان عکاس در جهت پشتیبانی از عکاسان شرکت کننده» بعنوان سه هدف اصلی این رویداد اعلام شده است.
از نکات مهم در رابطه با جشنواره عکس تهران اعلام مبحث «آزاد» برای ارسال آثار است که می تواند دامنه دربرگیری مضمونی آثار برگزیده را گسترده تر کند. برای رقابت در قسمت اصلی هر شرکت کننده می تواند آثار خویش را به صورت مجموعه و یا تک عکس با گرایش های مستند اجتماعی، طبیعت و فاین آرت به دبیر خانه ارسال نماید.
«جوان ایرانی» هم عنوان بخش جنبی این رویداد است. تاکید بخش جنبی با مبحث «جوان ایرانی» پرداختن به جوانان موفق و تلاشگر در هر سطحی از زندگی اجتماعی و در زمینه های مختلف است. همینطور این بخش توجه به جوانانی که می توانند الگوهای مناسبی برای امید و موفقیت باشند را مورد توجه و تاکید قرار داده است. هر شرکت کننده می تواند علاوه بر شرکت در قسمت اصلی همزمان در این بخش هم شرکت نماید اما آثار ارسالی به این بخش باید به صورت مجموعه عکس و همراه با بیانیه باشد. هنرمندان عکاس متقاضی حضور در اولین جشنواره عکس تهران، تا پایان مردادماه برای ارسال آثار خود فرصت دارند و اعلام شده است که این تاریخ تمدید نخواهد شد.
مخاطبان «عکس تهران» چه کسانی هستند؟
محمدرئوف شهبازی دبیر اجرایی این رویداد، در توضیح نگاههای جشنواره عکس تهران، می گوید: «انجمن سینمای جوانان، در طول سالهای فعالیت خود، همزمان با برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، همواره بخشی جنبی برای عکس هم داشت که این بخش به شکلی در سایه بخش فیلم قرار داشت و شاید حتی از نگاه برخی هنرمندان، بود و نبود این بخش چندان توفیری نداشت. در جهت احیای آژانس عکس انجمن سینمای جوانان، تمامی رویدادهای در رابطه با حوزه عکس، به آژانس واگذار شد و تصمیم گرفتیم تا برای بخش عکس جشنواره فیلم تهران هم طرح ریزی مجددی داشته باشیم.»
شهبازی ضمن اشاره به اهمیت گستره موضوعی برای دریافت آثار هم اظهار داشت: «براساس آن چه در فراخوان اعلام شده است، ما هیچ اولویت موضوعی برای پذیرش آثار نداریم. در دوره های گذشته این رویداد با مبحث کلی «ایران من» پذیرای آثار عکاسان بود و به رغم ظرفیت بالای این عنوان، غالبا آثار به سمت طبیعت ایران می رفت. در این دوره اما با مبحث «آزاد» پذیرای همه آثار خواهیم بود.» وی در رابطه با احتمال افزایش سهم آثار در رابطه با معضلات اجتماعی، ذیل مبحث «آزاد» در جشنواره، توضیح داد: «مانند هر رویداد هنری دیگری، جشنواره عکس تهران هم یک هیأت انتخاب و یک هیأت داوری خواهد داشت. در هیأت انتخاب، طبیعتا چارچوب کلی اهداف این رویداد که ذیل انجمن سینمای جوانان، برگزار می گردد مدنظر قرار دارد. حقیقت امر اینست که قاعدتا در هیچ رویدادی، اعلام مبحث آزاد، به معنای آن نیست که همه آثار ارسالی بدون هیچ محدودیتی امکان نمایش دارند. بنابراین هیأت انتخاب تلاش می کند تا با لحاظ کردن چارچوب های کلی، آثار دریافتی را مورد ارزیابی قرار دهد.» دبیر اجرایی اولین جشنواره عکس تهران، در رابطه با مخاطبان هدف این رویداد هم تاکید کرد: «بنابر آن چه در فراخوان جشنواره مورد تاکید قرار گرفته، هیچ محدودیتی برای دامنه مخاطبان در نظر نگرفته ایم و به تعبیری میتوان گفت ورود همه افراد به این رویداد کاملا آزاد است. در عین حال علاقه مندیم گروهی از جامعه که عکاسی را بعنوان یک هنر، مورد توجه قرار می دهند، به صورت ویژه تر مخاطب این رویداد باشند و به سمت ما بیایند. در عین این که محدودیتی برای افراد دیگر هم وجود ندارد.»
نخستین جشنواره عکس تهران هم زمان با چهل ویکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، به صورت انحصاری و در تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۳ در پردیس سینما گالری ملت برگزار می گردد.

منبع: