در بازنمایش آثار در ایران مطرح شد؛ ایران تنها غرفه ای در بینال ونیز که تمام قد برای فلسطین ایستاد

در بازنمایش آثار در ایران مطرح شد؛ ایران تنها غرفه ای در بینال ونیز که تمام قد برای فلسطین ایستاد

به گزارش پیلانو، سرپرست موزه هنرهای معاصر بیان کرد در بینال ونیز، تنها غرفه ای که تمام قد برای فلسطین و آزادی این مردم مظلوم ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خویش را به این هدف و آرمان اهدا کردند، ایران بود.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، مراسم افتتاح نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با مبحث «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز شنبه ۶ مرداد برگزار گردید. وزیر همینطور از نمایشگاه «نقشی بر سنگ» بازدید نمود. علاوه بر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، سیدامیر جاوید معاون امور بین الملل حوزه هنری، محمدحسین نیرومند مشاور هنری و سینمایی وزیر ارشاد، محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمد خراسانی زاده سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیرکل هنرهای تجسمی، محمد زرویی نصرآباد سرپرست مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، سید احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، مرتضی اسدی، علیرضا ذاکری، عبدالحمید قدیریان و جمعی دیگر از هنرمندان و اهالی رسانه در این مراسم حضور داشتند. این مراسم بدون حضور امیر عبدالحسینی کیوریتور ارشد پاویون ایران در شصتمین بینال هنر ونیز برگزار گردید.
در شروع این مراسم، محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در سخنانی بیان نمود: در موزه هنرهای معاصر تهران اینروزها که ایام محرم و صفر است، ما به شناخت واقعی میدان و انتخاب سمت درست تاریخ یعنی جریان آزادی فلسطین معتقدیم، اتفاقی که به ما شمر و یزید زمانه را می شناساند. اما شنیدن فریاد رسای هنر ایران در بینال ونیز اتفاق افتاد، رویدادی که پس از ۱۲۸ سال پیشتازی در زمینه هنرهای تجسمی، محفلی برای حضور هنرپژوهان و دوستداران هنر است که در نهادهای هنری روز دنیا حرفی برای گفتن دارند. وی اظهار داشت: در دوره شصتم بینال ونیز، تنها غرفه ای که تمام قد برای فلسطین و آزادی این مردم مظلوم ایستاد و تنها هنرمندانی که آثار خویش را به این هدف و آرمان اهدا کردند، ایران بود. حال به جهت اینکه هنرمندان و هنردوستان فرصتی برای بازدید از این روایت تاریخی داشته باشند، بازنمایش آثار این ۵ هنرمند را در گالری شماره ۶ موزه هنرهای معاصر خواهیم داشت. خراسانی زاده خطاب به محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اگر با پشتیبانی شما و حوزه هنری در بینال ونیز شرکت نمی کردیم، احتمالا پنجره شرکت در این رویداد بزرگ هنرهای تجسمی جهانی برای همیشه بسته می شد. ما هنوز از بابت جشنواره تجسمی فجر بدهکار هستیم؛ آن زمان ارز قیمتی داشت ولی اکنون گران تر شده است و اگر کمک شما و حوزه هنری نبود، حضور ما تقریبا یک امر ناممکن بود. با وجود تمام مواردی که به ما می گفتند باعث شد که بله محکم بگوییم.
در ادامه، سید مجید امامی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا به صورت آنلاین اظهار داشت: در برگزاری غرفه ایران در بینال ونیز محدودیت هایی وجود داشته اما کار بزرگی انجام شده است. «هنر بدون مرز» شعار غرفه ایران بود و استدلال مرکزی مبتنی بر شعر سعدی بوده است. استفاده از شورای هنری در دوسالانه ونیز خیلی خوب بود و به اعتقاد من، برای مشارکت حداکثری و موفقیت در جشنواره های کشور هم باید این روش را به کار برد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم با اشاره به اینکه اینروزها قصه فلسطین به یک غصه عمومی تبدیل گشته است، اظهار داشت: این غصه در حالیست که جهان غرب همواره با شیپورهای حقوق بشری ایستاده اما در مقابل این جنایات هولناک سکوت کردند! این لکه ننگ با هیچ چیز پاک نخواهد شد و قصابی که چهل هزار کودک، زن، مرد، جوان و پیر و بی گناه را سلاخی کرده است، دعوت و برای او فرش قرمز پهن کرده اند. باید بر این وجدان های به خواب رفته جهان استعماری گریه نماییم. وی ادامه داد: هنرمند متعهد در کلام امام (ره) هنرمندی است که صدای مظلومان را به گوش جهانیان برساند و کار اصلی ما هم در بینال ونیز، عرضه مظلومیت مردم غزه و فلسطین با زبان هنر بود. اسماعیلی بیان نمود: خوشحالم که در ایام آخر دولت شهید رئیسی به مبحث غزه و کودکان غزه پرداختیم. در هیچکدام از سفرهای خارجی رئیس جمهور شهید نبود که بخشی از صحبت هایشان را به مظلومیت کودکان غزه اختصاص ندهند. اولین جایی که رئیس جمهورمان در محفل هنری حضور پیدا کردند موزه هنرهای معاصر تهران و آن هم در روزهای کرونا بود که گامهای مهمی در این عرصه برداشته شد که مهم ترین آنها، حضور ایران در بینال ونیز بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها اظهار داشت: دوره آینده بینال هنر ونیز هم به مبحث معماری اختصاص پیدا کرده است؛ ما هم باید تلاش نماییم مظلومیت مظلومان را به گوش عالم برسانیم. امروز پس از گذشت ۵۰ سال آثاری را که در نمایشگاه ونیز به نمایش درآمده بود، می بینیم و حس ما شکوفا می شود. این حس ما هیچ وقت در قاب زمان و مکان درگیر نمی شوند. از همه هنرمندان عزیز که آثارشان فریادرس مظلومان غزه است، تشکر می کنم. در انتها هم نمایشگاه بازنمایش آثار هنرمندان ایرانی با مبحث «کودکان غزه» که در شصتمین دوسالانه هنر ونیز به نمایش درآمده بود، در گالری ۶ موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.