گزارش عملكرد معاونت هنری دولت سیزدهم؛ احیای آموزش هنر در کل کشور
پیلانو: دفتر برنامه ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش عملکرد خودرا در دوره سه ساله دولت شهید رئیسی ارائه نمود.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گزارش عملکرد خودرا در ضمن سه سال فعالیت در دولت سیزدهم ارائه داد.
در این گزارش عملکرد آمده است:
«دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضمن سه سال فعالیت خود در دولت سیزدهم با سرعت خوبی پیش رفت. اتفاقاتی همچون اولین رویداد یک صدا ایران، اولین المپیاد ملی هنر، افزایش تعداد هنرستان های هنرهای زیبا، رویداد سرو ایرانی (تجلیل از چهره های برجسته آموزش هنر)، ایجاد شغل برای رشته های موسیقی و گرافیک رقم خورد که در ضمن این سال ها تنها صحبت از آنها شده بود اما به مرحله اجرا نرسیده بودند.
دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل معاونت هنری، بر طبق سیاست ها و رسالت های کلان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و در امتداد تحقق وظایف و مسئولیت های فرهنگی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول فعالیت است. ماموریت اصلی دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری به عنوان مرجع تخصصی در نظام آموزش فرهنگ و هنر کشور، توانمندسازی افراد بوسیله توسعه آموزش های هنری برای ایجاد جامعه ای قدرتمند و مولد و نزدیک کردن محیط اجتماعی به جامعه ای متمدن و پیشرفته متکی به فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی است که در این خصوص و برمبنای طرح تحولی دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری نیز تحول در بخش های مختلف آموزشی را سرلوحه کار خود قرار داد و کوشش کرد تا ۲ رویکرد مهم یعنی قانون گرایی و عدالت فرهنگی را مبنای کار خود قرار دهد.
در این راستا تدوین برنامه جامع تحولی هنرستان های هنرهای زیبا، تدوین و ابلاغ برنامه جامع پرورشی هنرستان های هنرهای زیبا، تحول در برگزاری آزمون های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر بصورت حضوری- برخط بدون دخالت انسانی و بوسیله نرم افزاری دانش بنیان و نوین، ساماندهی و تحول نحوه برگزاری آزمون های کارت صلاحیت تدریس بوسیله تدوین فاکتورهای ارزشیابی و کاربرگ های ویژه، تشکیل کارگروه های مشاغل و حِرف هنری و کمیته های تخصصی برای تدوین و به روزرسانی محتواها و استانداردهای ارزشیابی و شایستگی در رشته های مختلف هنری، اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام گرفته است.
بر این اساس و برمبنای وظایفی که این دفتر برعهده دارد، نگاهی کوتاه داریم به عملکرد دفتر برنامه ریزی و آموزش در عمر سه ساله دولت سیزدهم که از شهریور ۱۴۰۰ تا اردیبهشت سال ۱۴۰۳ را در بر می گیرد.
ایجاد شغل در رشته موسیقی و گرافیک
یکی از اولویت های مهم این دفتر تدوین و به روز رسانی استانداردها است که با تشکیل جلسات کمیته تحلیل و بررسی حرف و مشاغل برای نخستین بار صورت گرفت؛ طرحی که تدوین استانداردهای آن در دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری از سالهای گذشته شروع شده بود و درنهایت باتوجه به نتایج و مصوبات کمیته ای بصورت یکپارچه بر طبق آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) تشکیل و دسته بندی و تدوین شد تا بیش از ۹۰۰ شغل موسیقی در نشست کمیته تحلیل و بررسی حرفه ها و مشاغل موسیقی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. همین طور با تشکیل جلسات بررسی و نیازسنجی و به روز رسانی استانداردهای مهارتی شاخه فرهنگ و هنر رشته گرافیک ۲۰۰ شغل طراحی گرافیک احصاء و بر طبق طبقه بندی فرم های آیسسکو تدوین شده است که در رشته های عکاسی، نقاشی چهره، گرافیک کامپیوتر و رشته های مربوط به چاپ با حضور نمایندگان دفاتر تالیف کتب درسی، دفتر کاردانش و فنی حرفه ای وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری به روز رسانی و تصویب گردید.
افزایش تعداد هنرستان های هنرهای زیبا
در بخش آموزشگاه های آزاد هنری و هنرستان های هنرهای زیبا یک طرح جامع تحولی برای این مساله در نظر گرفته شد که در سه بخش آموزشی، پرورشی و ساختاری تعریف شد. تحولاتی در هر کدام از این بخش ها به وجود آمد که به تبع آن، بحث سفارش کمی و کیفی این مراکز در دستور کار اصلی دفتر قرار گرفت. در عرصه توسعه کمی از شروع دولت سیزدهم تا امروز ۱۵ هنرستان جدید هنرستان های هنرهای زیبا راه اندازی شد و عدد هنرستان های هنرهای زیبا به ۶۳ هنرستان در ۳۳ استان کشور رسید تا در سراسر کشور آموزش هنر برقرار باشد و فقط در پایتخت شاهد آموزش هنر نباشیم تا عدالت فرهنگی در همه کشور حس گردد. اما درباره ی آموزشگاه های آزاد هنری در دولت دوازدهم تعداد آموزشگاه های آزاد هنری ۴ هزار آموزشگاه فعال در کشور بود که در دولت سیزدهم این عدد به ۶ هزار آموزشگاه رسید. در حقیقت در دولت سیزدهم به هزار و ۲۵۷ آموزشگاه آزاد هنری مجوز تاسیس ارائه شد.
صدور حدود ۴ هزار کارت صلاحیت تدریس
در راستای تقویت کیفی آموزش هنر در آموزشگاه ها و بمنظور تسهیل و تسریع در صدور کارت صلاحیت تدریس مربیان آموزشگاه های آزاد هنری بخش کارت صلاحیت تدریس افتتاح شد و بررسی درخواست ها بوسیله این سامانه صورت می پذیرد که با نظر اساتید فن آزمون متقاضیان کارت صلاحیت تدریس برگزار می گردد. دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ همین طور بعد از بررسی های لازم تا حالا برای ۳ هزار و ۹۹۰ نفر کارت صلاحیت تدریس صادر کرده است.
نکته مهم درباره ی این مساله رعایت قانون و شایسته سالاری است تا افرادی که دارای سوابق، تحصیلات و استعداد لازم برای تدریس هستند کارت صلاحیت تدریس را دریافت نمایند.
رکوردی جدید در آزمون جامع و ادواری
پس از برگزاری چهل و دو دوره آزمون های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر، چهل و سومین دوره با ۵۳ هزار نفر ثبت نام کننده، رکورد شرکت در آزمون های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر شکسته شد. همین طور در مجموع برگزاری آزمون های مهارت های هنری نیز ۱۸۸ هزار نفر شرکت کننده حضور بهم رساندند. در این دوره از آزمون های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر، حدود ۵۳ هزار نفر و در مجموع بیش از ۱۵۴ هزار نفر- استاندارد شرکت نمودند که رکوردی جدید در این حوزه به حساب می آید که برای قبول شدگان در آزمون های جامع و ادواری بخش فرهنگ و هنر در خرداد ماه سالجاری بیش از ۸۵ هزار گواهینامه مهارتی معتبر صادر شد.
نکته قابل توجه در این عرصه نیز توجه به رویکرد تحولی وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم بود که برمبنای آن دربرگیری علاقه مندان به هنر و فرهنگ افزایش پیدا کند. بر این اساس دفتر آموزش و برنامه ریزی هنری قدم قابل توجهی را در این حوزه برداشته است.
آموزش رایگان هنر در مناطق محروم
اما از همان روزهای نخست شروع به کار وزارت فرهنگ دولت سیزدهم، امکان بهره مندی هنر برای همه مردم و عدالت فرهنگی از مهم ترین شعارهای محوری وزارت فرهنگ دولت شهید رئیسی بود تا از این طریق هنر از انحصار شهر یا افراد خاص بیرون رود تا همه بتوانند با شرایط یکسان از خدمات فرهنگی و هنری بهره مند شوند. در عرصه آموزش های عمومی طرح «آموزش هنر برای همه» بمنظور افزایش سواد آموزش هنری در کشور اجرا شد و تا امروز ۷۲ هزار نفر در این طرح بصورت رایگان در مناطق محروم و کم برخوردار آموزش دیده اند. طرحی که از دهه فجر ۱۴۰۰ و از ۹ استان مرزی کشور شروع شد و امروز در تمامی استانهای کشور اجرا می شود.
برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب های آموزش هنر و سرو ایرانی
یکی ازمهم ترین برنامه های پاییز سال ۱۴۰۲ دفتر برنامه ریزی و آموزش، برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی کتاب های آموزش هنر با عنوان اختصاری «نکته» بود که با هدف آشنایی هنردوستان با کتب تخصصی آموزش هنر و در ۲ بخش اصلی شامل مروری بر نشر کتب آموزش هنر و بخش تازه های نشر کتب آموزش هنر که با همکاری تعاونی ناشران و کتاب فروشان تهران با بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب با مطالبی همچون هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای سنتی، سینما و انیمیشن، کودک و نوجوان و کلیات آبان ماه سال ۱۴۰۲ در تالار وحدت اجرا شد. همین طور طرح «جایزه ملی آموزش هنر» با عنوان “سرو ایرانی” نیز بمنظور تجلیل از جایگاه هنرآموزی و تدریس هنر به هنرآموزان، مدیران، مبتکران و معلمان تخصصی آموزش هنر طراحی شد و در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نخستین مراسم اهدا این جایزه برگزارشد و در بخش های مختلف تجسمی، موسیقی و نمایشی از چهره های برتر و پیشکسوت تجلیل به عمل آمد.
تداوم طرح ملی گنجینه آموزش هنر
از دیگر اقدامات دفتر برنامه ریزی و آموزش برگزاری اولین عکسوارهی سراسری «قدم قدم تا عشق» ویژهی ثبت لحظه های ماندگار از آیین های عزاداری امام حسین (ع) و اربعین ویژه هنرجویان هنرستان های هنرهای زیبا بود که با دبیری سجاد فروغی برای چاپ در کتاب و حضور در نمایشگاه عکس ویژه هنرجویان هنرستان های هنرهای زیبای کشور در سال ۱۴۰۲ اجرا شد.
تداوم طرح ملی «گنجینه آموزش هنر» از دیگر برنامه های سال جاری است که پارسال اجرای آن شروع شد و سبک های آموزشی هفت تن از اساتید رشته های مختلف هنری ثبت و ضبط شد و امسال نیز ادامه خواهد یافت. در طرح مذکور که برای اولین بار اجرائی می شود، استادان و هنرمندان مطرح و برجسته در عرصه آموزش های فرهنگی و هنری، تجربیات و سبک و روش آموزشی خودرا بصورت عملی ارائه کرده که بصورت چند رسانه ای مستندسازی و تولید می شود.
برگزاری رویداد یک صدا ایران
یکی دیگر از اقدامات دفتر برنامه ریزی و آموزش هنر، برگزاری اولین رویداد هنری، تعاملی و آموزشی «یک صدا ایران» با هدف پرورش هنرمندان آینده و در امتداد کشف استعدادهای هنری در جغرافیای کمتر برخوردار بود که با همراهی سازمان اجتماعی وزارت کشور، اسفندماه ۱۴۰۲ برگزارشد. در این رویداد هدف گسترش فرهنگ و هنر بومی باتوجه به ارتقای سطح فرهنگی در محلات حاشیه نشین، قومیت و انسجام عمومی قومیت ها، کمک به کنترل و کاهش لطمه های اجتماعی، بود که همزمان در ۲۲۰ محله در ۳۱ استان کشور انجام شد و در آن به محورهایی چون شناسایی ظرفیتهای فرهنگی، شناسایی فعالان و کنشگران، تشکیل کارگروه های محلی با محور موضوعات اجتماعی، شبکه سازی، ترویج الگوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی و … توجه ویژه شد.
نخستین المپیاد ملی آموزش هنر
برگزاری اولین «المپیاد ملی آموزش هنر» از دیگر اقدامات این دفتر در دولت سیزدهم است که با هدف شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای هنری خصوصاً در بین جوانان و نوجوانان، تشویق و آموزش کار تیمی و گروهی، ارائه شناخت به خانواده ها در حوزه فرصت های رشد فرزندان در رشته های هنری، ارتقای مهارت های فردی، گروهی و اجتماعی، ایجاد همبستگی و نشاط، امید و انگیزه به ویژه در بین هنرجویان و هنرمندان مراکز آموزشی، کمک به توسعه عدالت اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، پیش گیری از لطمه های اجتماعی با استفاده از ابزارهای هنری و آموزشی شروع شده و ادامه دارد. اولین المپیاد ملی آموزش هنر ابتدا در سطح درون آموزشگاهی برگزارشده و سپس تیم های منتخب آموزشگاهی بصورت استانی رقابت می کنند و تیم های متنخب بر طبق نظر داوران استانها به بخش ملی راه یافته و رقابت در سطح ملی برگزار می شود. در حقیقت این رقابت ها بصورت لیگ قهرمانی برگزار می گردد. با پایان رقابت بخش آموزشگاهی اولین المپیاد ملی آموزش هنر، رقابت ۲ هزار گروه راه یافته به بخش استانی المپیاد شروع شد. پروسه برگزاری این رویداد از اسفند ۱۴۰۲ شروع شده و در نهایت در آخر شهریور ماه برگزیدگان بر طبق رای و ارزشیابی داوران انتخاب و معرفی خواهند شد.
تقدیر از برگزیدگان رتبه های برتر کنکور سراسری رشته هنر، تحصیل کرده در هنرستان های هنرهای زیبا، برگزاری نخستین دورهی تئاتر و تجربه با پیشکسوتان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی در البرز، تصویب ساختار سازمانی هنرستان های هنرهای زیبا توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، رونمایی از عبارت و برند «هنرستان هنرهای زیبا» به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده توسط سازمان ثبت اسناد ملی از دیگر اقدامات دفتر برنامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ در دولت سیزدهم به شمار می آید که بی صدا و آرام به تعهدات خود جامه عمل پوشانده است.»
منبع: پیلانو