یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۲۵؛ از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک سوگواری در دبی

یك هفته با فضای مجازی موسیقی-۲۵؛ از نذر سالانه خواننده پاپ تا فیلمبرداری پر ریسک یک سوگواری در دبی

به گزارش پیلانو، واکنش به انتشار یک قطعه موسیقایی در وصف حضرت سیدالشهدا (ع) توسط امیرحسین مقصودلو و بازتاب انتشار یک آهنگ ویژه محرم از محسن چاوشی از نکات قابل توجه فضای مجازی حوزه موسیقی در ایام گذشته است.

خبرگزاری مهر – گروه هنر- علیرضا سعیدی؛ فرایند تولید و عرضه آثار و محصولات موسیقایی و حاشیه های ریز و درشت دنیای موسیقی طی سالهای اخیر تبدیل به «فرصت» و «چالش» مهم و جالب توجهی شد که خیلی از دست اندرکاران و فعالان عرصه موسیقی را بر آن داشت تا فارغ از رسانه های رسمی به عرضه و انعکاس فعالیتهای موسیقایی خود در بسترهای متنوع «فضای مجازی» بپردازند و در این راه بسیار مهم و مؤثر بر افکار عمومی جامعه، حضور قابل ملاحظه ای داشته باشند. حضوری که بعضاً برای آنها دربرگیرنده اتفاقات مبارک و ارزشمندی در جهت معرفی خود و محصولات موسیقایی شان شد و در بعضی موارد هم سبب دردسرهای زیادی شد که می تواند در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی اش مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.
شرایطی دارای اهمیت که حالا نمی توان به سادگی از آن چه در این بستر رسانه ای روی می دهد، بی تفاوت گذشت. چارچوبی دارای چالش و پر از فراز و نشیب های عجیب و غریب که تبدیل به اقیانوس پهناور و بی انتهایی شده که هر چه قدر در آن حضور داشته باشیم، بیشتر متوجه ابعاد پیچیده آن می شویم. شرایطی که در دنیای موسیقی فرایند بسیار پررنگی دارد و تقریبا تمامی فعالان موسیقی را برآن داشته تا در این راه پر پیچ وخم اما جذاب برای مخاطب، به معرفی و به اصطلاح بیگانه «پرزنت» محصولات و دیدگاه های خود بپردازند. شرایطی که شاید بیان خیلی از آنها در چارچوب رسمی خبرگزاری ها و رسانه های رسمی کشور جایگاهی نداشته باشد اما دربرگیرنده ابعادی است که می تواند برای طرفداران و دوستداران موسیقی مشتمل بر رویدادهای مکتوب و تصویر جالب توجهی باشد.
اتفاقاً ظهور و بروز چنین شرایطی است که هم باعث رشد و تولید اخبار و نوشتارها و تصویرهای به اصطلاح «زرد» و «غیرقابل انتشار در رسانه های رسمی» شده و هم ایجادکننده فضای رقابتی بین رسانه های رسمی و رسانه های فعال در فضای مجازی شده است که این مسائل هم دربرگیرنده ملاحظات فراوانی است. ملاحظاتی که رجوع به آنها می تواند ویترین حواشی و اظهارنظرهایی باشد که رجوع به آنها با در نظر گرفتن ملاحظات و باید و نبایدهایش امری اجتناب ناپذیر است.
«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش های هفتگی سرویس هنر خبرگزاری مهر برای مرور متن و حاشیه منتخب رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی است که روزهای پایانی هر هفته با بهره گیری از مطالب منتشرشده هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی کشورمان در بسترهای مختلف فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار می گیرد.

محسن چاوشی؛ نذر برای امام حسین (ع) ادامه دارد
محسن چاوشی همچون خوانندگانی که طی ایام عزاداری شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در چارچوب یک نذر به رسم هر ساله اثر یا آثاری را با مبحث شهدای کربلا منتشر می کند، طی روزهای گذشته به همین مناسب تک آهنگی را در فضای مجازی منتشر نمود.
تک آهنگ «تکیه کوچیک» عنوان یکی از تازه ترین آثار محسن چاوشی خواننده موسیقی پاپ کشورمان است که همچون سنت سالهای اخیر این خواننده در روزهای سوگواری شهادت حضرت سید الشهدا (ع) پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
امید روزبه ترانه سرا، رضا فوادیان تنظیم کننده، مهدی کریمی میکس و مسترینگ، شهاب جعفرنژاد طراح کاور، حامد تلخ آبی تایپوگرافی و محسن چاوشی آهنگساز و خواننده گروه اجرایی این قطعه را می سازند.
«غریب مادر- ۱۳۸۳»، «ظهر عطش- ۱۳۸۸»، «غدیرخون- ۱۳۸۸»، «راه کربلا- ۱۳۹۲»، «دل خون- ۱۳۹۵»، «حسین (ع) – ۱۳۹۹»، «عباس (ع) – ۱۳۹۹»، «آوازه خون- ۱۴۰۲» همچون آثاری هستند که تابحال با مبحث محرم و حضرت سیدالشهدا (ع) از محسن چاوشی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

محسن شریفیان؛ ضبط یک فیلم ممنوعه از سوگواری حسینی مردم زنگبار
محسن شریفیان از نوازندگان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی بوشهر که چند سال قبل هم کتاب «اهل ماتم-موسیقی عزاداری بوشهر» را منتشر نموده بود در تازه ترین پست خود مبادرت به انتشار فیلمی در رابطه با سوگواری مردم کشور زنگبار در سوگ حضرت سیدالشهدا (ع) کرد.
وی در بخشی از توضیح این فیلم که توسط خودش در حسینیه زنگباری های دبی فیلمبرداری شده، نوشت: اعلام نمودند که فیلمبرداری از این مراسم ممنوع می باشد. البته آنها نمی دانستند که از این میهمان سال ها پیش سوگواری زنانه بوشهر را متتشر کرده است! لالایی سریال مختارنامه از همان مجموعه بود.
هر ساله در زنگبار و در روزهای محرم و اربعین، مراسم سنتی سینه زنی و نوحه خوانی برگزار می گردد که سینه زنی بوشهری، یکی از آنها است.
در این مراسم افراد باحلقه زدن و دست انداختن به کمر یکدیگر، می چرخند. شیعیان بومی اذعان دارند که این نوع سینه زنی را از ایرانی ها فرا گرفته اند.
در تانزانیا و کشورهایی مانند ماداگاسکار و کومور هم در روزهای محرم، نوحه و روضه هایی به زبان فارسی خوانده می شود. با این وجود شیعیان هندی تبار زنگبار در دبی با این که بعضی نوحه ها را هم فارسی می خوانند، معتقدند که این نوع سینه زنی در هند تأثیر گرفته است.»

امیرحسین مقصودلو (تتلو)؛ «آقا کمک کن» در زندان ضبط نشده است
طی روزهای گذشته بود که اثری موسیقایی منتسب به امیرحسین مقصودلو (تتلو) با مبحث شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در فضای مجازی منتشر گردید که با واکنش های متفاوتی از جانب کاربران مواجه گردید در خصوص این که آیا این قطعه موسیقایی در زندان ضبط شده یا در ارتباط با دوران دیگری است.
پس از انتشار این قطعه بود که محمد فراهانی، سردبیر مجموعه «میزان» خبرگزاری قوه قضاییه، در واکنش به درج اخباری در خصوص انتشار اثر جدید تتلو، در حساب خود در شبکه ایکس، نوشت: «کاری که با عنوان آهنگ جدید امیر تتلو درحال پخش است، نسخه به روز شده یک اثر قدیمی است. تتلو در زندان است و آهنگ جدیدی بیرون نداده است.»
امیرحسین مقصودلو ملقب به امیر تتلو که در سالهای ۸۶، ۹۲ و ۹۵ در داخل کشور دستگیر شده است، در سال ۹۷ کشور را به مقصد گرجستان ترک و در سال ۹۸ به کشور ترکیه مهاجرت کرد. وی در آذر سال قبل توسط پلیس ترکیه به مرز ایران منتقل و با هماهنگی صورت گرفته و حکم قضایی دستگیر شد.

«چهارگاه»؛ تماشای نوستالژی های موسیقایی محرم در تلویزیون و فضای مجازی
دوره جدید برنامه «چهارگاه» به تهیه کنندگی کامران سیف اللهی که پیشتر در روزهای ماه رمضان و نوروز ۱۴۰۳ سحرگاه شبکه چهار سیما را در اختیار داشت، از چند روز گذشته بعنوان ویژه برنامه محرمی این شبکه راهی آنتن شده است.
امیرحسین مدرس اجرای این ویژه برنامه را بر عهده دارد که مقرر است در ۱۴ قسمت، هر شب از شبکه چهار پخش شود.
هوشنگ جاوید جامعه شناس و پژوهشگر موسیقی اقوام و سیدمحسن حسینی ردیف دان و خواننده آواز ایرانی میزبانان ثابت «چهارگاه» هستند و در هر برنامه با میهمانان این برنامه که از خوانندگان مختلف نواحی و افرادی که در حوزه نغمه خوانی های عاشورایی فعالیت داشته اند، به گفتگو می نشینند.
در هر قسمت این ویژه برنامه، یک قطعه معروف عاشورایی و ملی پخش شده و در قسمت دیگر به نغمه خوانی و سوگواری های محلی پرداخته می شود. این در حالیست که هم زمان با پخش تلویزیونی این مجموعه قسمتهایی از برنامه هم در فضای مجازی به صورت مجزا پیش روی مخاطبان قرار داده می شود که این شرایط سبب شده علاقه مندان این آثار بیننده لحظات نابی از نوحه ها و مداحی های خاطره انگیزی باشند که نسل نوجوان با آنها آشنایی کمتری دارند.

سینا سرلک؛ بیایید یک مقدار متفاوت باشید شاید …!
سینا سرلک خواننده موسیقی ایرانی که چندی است به خارج از کشور مهاجرت کرده، در تازه ترین پست خود با طرح یک پرسش فلسفی از مواجهه اش با روزگار و تمکین به تقدیر الهی سخن گفته است.
وی در این فیلم ویدئویی که مانند اغلب پست هایش در پشت فرمان اتومبیل خود گرفته شده، توضیح داده است: خیلی وقت این سؤال پیش می آید که چرا این همه تلاش می نماییم اما به یکسری از اهداف دست پیدا نمی کنیم؟ دلیلش چیست؟ من نمی دانم شما تا چه اندازه به کائنات ایمان دارید اما من بر این باورم هر چه بوده تقدیری است که برای من نوشته شده است و هر آن چه در آینده هم اتفاق بیفتد بازهم تقدیر من است.
پس بهتر است خویش را به خدای خودمان بسپاریم و امیدوارم با این روش نگاه کردن به دنیا، جور دیگری مسیر پیش رو را نگاه نماییم.
شاید با این فکر متفاوت برای بسیاری از سؤال هایتان جواب پیدا کردید.»