با همراهی هنرمندان موسیقی خراسان؛ انتشار برهان من
به گزارش پیلانو، تازه ترین اثر از پروژه تار و تاریخ با عنوان برهان من با آهنگسازیِ میدیا فرج نژاد در کنار دژ تابران در خراسان ضبط شده است.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی پروژه «تار و تاریخ»، تابلوموزیکالِ «برهان من» اثر دیگری از پروژه «تار و تاریخ» با آهنگسازی میدیا فرج نژاد است.
در این اثر میدیا فرج نژاد نواختنِ تار و آهنگسازی را بر عهده داشته و آواز را محمدحسین درپور و مبین درپور خوانده اند. ضمن این که محمد صدیق درپور دوتار نواخته و میلاد عباسی نوازنده سازهای کوبه ای است.
فرج نژاد برای قطعه «برهان من» شعری از خشتمال نیشابوری را برگزیده است. این قطعه در کنار دژ «تابران» در نزدیکی طوس در منطقه خراسان ضبط شده است.
میدیا فرج نژاد طراح و آهنگساز پروژه «تار و تاریخ» در رابطه با آهنگ «برهان من» نوشته است:
«خراسانِ پهناور، قبل از مرز بندی های امروزی، دارای چهار ناحیه بزرگ بود، نیشابور، مرو، هرات و بلخ! این پهنه به قدری گسترده است که امروزه مرزهای چندین کشور را شامل شده! این که چطور از خراسان بزرگ همین مقدار باقی مانده است را در فرصتی دیگر خواهم گفت.
توسِ فعلی یکی از شهر های نیشابورِ بزرگ بوده است.
در فاصله بسیار اندکی از آرامگاه فردوسی، شاهد بنای عظیمی هستیم که به دژ طابران مشهور است، دژی کهن که امروزه بخش بسیار کوچکی از آن به جا مانده و همان بخش اندک هم احتیاج به مرمت بسیار دارد. در واقع حصار طابران، شامل صد و بیست برج و ۹ دروازه بوده است که امروز تنها چهار دروازه آن قابل تشخیص است!
سادگیِ بنا در کنارِ عظمتش، بسیار به چشم می آید؛ بنا ظاهری ساده و قدرتمند دارد اما باطنی بسیار پیچیده و پر رمز و راز و پر داستان! محلی ها می گویند در زمان های دور این بنا از راه تونلی زیرزمینی به هارونیه متصل می شده است!
برای روایتِ دژ بزرگ طابران، به سراغ غزلی از یغمای خشت مالِ نیشابوری رفتم، چون که یغما هم دارای شخصیتی عجیب و چند وجهی بوده است؛ در ظاهر، خشت مالی کم سوادِ مکتبی، در باطن شاعری عارف مسلک که زبان قلمش از هر شمشیری برنده تر است.
و برای روایتِ توس و خراسان چه چیزی درست تر از موسیقی خراسان؟ تصنیف «برهان من» را با همین نگاه ساختم و در کنار خانواده «دُرپور» که از روایتگران قدیمی موسیقی خراسان هستند اجرایش کردیم تا راوی طابران و غزل یغما باشیم.»
«برهان من» را پویا پایور میکس و مسترینگ کرده و ضبط تار در استودیو ۵۴ انجام شده است.
کارگردانی، تدوین و تصویرِ این اثر کاری از مرتضی حاج محمدی و گرافیت میلاد فاتحی است. نشر بین المللی این آهنگ هم برعهده موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین است.
پروژه «تار و تاریخ» حدود سه سال است که کار خویش را با تمرکز بر ساخت قطعاتی برای بناهای تاریخی ایران شروع کرده است. در این پروژه تا کنون حدود ۳۰۰ تن از هنرمندان سراسر کشورمان حضور داشته اند.
تاکنون ۲ آلبوم رسمی از آثار «تار و تاریخ» به صورت جهانی انتشار یافته و آلبوم جدیدی از این پروژه در آینده ای نزدیک منتشر خواهد شد.
منبع: پیلانو