گزارش پیلانو؛ قصه یک سرود وحدت آفرین در ایران

گزارش پیلانو؛ قصه یک سرود وحدت آفرین در ایران

به گزارش پیلانو، اجرای سرود مثل ستاره با حضور عبدالرضا هلالی در جشن بزرگ ورزشگاه گولان سنندج، می تواند بعنوان نمادی از تقویت هویت ملی و همبستگی اعتقادی مردم ایران محسوب شود.

خبرگزاری مهر -گروه هنر؛ از سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هنرمندان عرصه موسیقی، گروههای سرود را برای مقابله با رژیم پهلوی شکل دادند. شرایطی که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی نمادی برای ابراز علاقه مردم به بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و بعدها در هشت سال جنگ تحمیلی شد. ابزاری با کارکرد اجتماعی بالا که عامل وحدت، همبستگی و افزایش روحیه به رزمندگان و مردم شد.
در این فرصت بود که سرودهای گوناگونی تولید و خاطره های بسیاری را برای مردم آن زمان ساخت که هنوز هم با شنیدن آن قطعات شور و هیجانی وصف ناشدنی را در مخاطب به وجود می آورد. شرایطی که در روزگار معاصر شکل و شمایل دیگری به خود گرفت و باعث شد تا سرودهای مختلف با جذابیت ها و ظرافت های خاص این زمان تولید شوند. اتفاقاً از این منظر است که میتوان از «سرود» بعنوان یک نماد ملی یاد کرد که عاملی برای تقویت هویت ملی و مذهبی است.
در چند سال گذشته هم ویژه برنامه هایی به صورت اجتماع در میادین اصلی یا مکانهای مهم شهر های مختلف کشور برگزار و در آن از گروههای مختلف سرود دعوت می شود تا در چارچوب اجراهای مجانی ویژه برنامه هایی را برای مردم اجرا کنند. پروژه های موسیقایی که طی ماه های اخیر رونق بیشتری به خود گرفته و تبدیل به رویدادهایی شدند که به لحاظ جذب مخاطب، تنه به تنه جمعیت کنسرت هایی می زند که خواننده معروف دارد و باید برای ورود به آن کنسرت، بلیت های چند صدهزار تومانی خرید.
اما فارغ از این که محل برگزاری سرود کجا می تواند باشد، خود قالب سرود، گونه ای از موسیقی است که مخاطب خاص خویش را دارد و از همان دهه ۵۰ بعنوان یک رسانه تأثیرگذار برای بیان احساسات جمعی، حماسی، قومیتی و ملی جدی گرفته شد و از آن به مثابه یک فرصت برای بیان شعائری که متناسب زمان خود بود به کار گرفته می شد. شرایطی که از پیش از انقلاب تا زمان حاضر پابه پای حوادث و برهه های مهم تاریخی ایران جلو آمد و جای خویش را تا حدودی در بین مردم پیدا و توجهات رسانه ای را به خود جلب کرد.
از آنجاییکه آئین ها و مناسبت ها جایگاه مهمی در تقویت هویت ملی دارند، سرود هم ظرف مناسبی است که مظروفش به اقتضای زمان ها و موضوعات متفاوت می باشد و شاعران و برنامه سازان در مناسبت های مختلف تقویم به سراغ این ظرف می روند تا برای رساندن بهتر پیام به مخاطب، از آن استفاده کاربردی داشته باشند. مناسبت هایی که هرکدام امکان دارد برای قشر خاصی تعریف و مخاطب خاص خویش را هم داشته باشند.

یکی از این مناسبت ها، گرامیداشت روزدختر بمناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) است که برای مخاطبان جذابیت و لطافت های خاصی دارد. مسیری که سبب شده است تا شاعران و خوانندگان و دوستداران خاندان (ع) به سراغ این رویداد مبارک رفته و آثار مختلفی را به همین مناسبت پیش روی مخاطبان قرار دهند. چون که معتقدند سرود کارکردهای زیادی دارد که می تواند در خاطره سازی نسل های مختلف نقش مؤثری ایفا کند.
امسال هم بمناسبت روز دختر گروههای سرود مختلفی هر کدام جداگانه دور هم جمع شدند و با تولید نماهنگ های مختلف، محور اصلی رویدادها و اجتماعاتی شدند که در نوع خود دربرگیرنده خصوصیت های ارزشمندی بود. یکی از همین نمونه ها برگزاری جشن بزرگ روز دختر در میدان امام حسین (ع) تهران با رونمایی از نماهنگ «دختر ایران ۲» با شعرمحمد اسدالهی، کارگردانی مهران علوی و اجرای گروه سرود «هوران» و «نغمه سپیدار» بود.
اثری دیگری که به همین مناسبت انتشار یافت، نماهنگ «مثل ستاره» کاری از گروه سرود «اسوه» با صدای عبدالرضا هلالی بود؛ اثری که برپایه پویش «ایران حرم است» در مرکز هنری رسانه ای نهضت تهیه و در نخستین اجرای میدانی خود با همراهی داوران برنامه تلویزیونی محفل در شهر قم و حرم حضرت معصومه (س) میزبان دوستداران و مشتاقان خاندان در چارچوب یک جمع ۴۰ هزار نفری از دختران ایران زمین بود. در همین چارچوب این گروه سرود برای اجرای پروژه «مثل ستاره» به شهر سنندج رهسپار شد و در جشن روز دختر که با استقبال بیشتر از ۱۵ هزار نفر از مردم در ورزشگاه گولان این شهر برگزار شد، شرکت کرد.
جشن سنندج مصداق عینی کارکرد رسانه ای سرود است که توانست بعنوان یک مؤلفه کاربردی در ایجاد همبستگی و وفاق ملی نقش ایفا کند. مسیری که گردهم آورنده دختران اهل تشیع و اهل تسنن عزیز ایران زمین بود تا در یک رویداد ملی – میهنی که در جهت تقویت هویت دینی و ملی تدارک دیده شده بود، یاد و خاطره اتحاد و هم دلی نسل کودک و نوجوان دوران دفاع مقدس را به واسطه کلید واژه «سرود» زنده کند.