مروری بر نمایشگاه های هنری پایتخت؛ از نمایشگاه کاریکاتوریست فلسطینی تا موقعیت سخت غیژ

مروری بر نمایشگاه های هنری پایتخت؛ از نمایشگاه کاریکاتوریست فلسطینی تا موقعیت سخت غیژ

به گزارش پیلانو، نمایشگاه های هنری پایتخت عصر جمعه ۲۸ مهرماه با عرضه نمایش جدیدی از آثار هنرمندان به روز شدند.

به گزارش پیلانو به نقل از مهر، عصر آدینه ۲۸ مهر ماه حدود ۴۵ نمایشگاه هنری تجسمی در گالری های پایتخت افتتاح شد. دراین میان نمایشگاه هایی هم در طول هفته گذشته در گالری های دولتی و خصوصی شروع به کار کرده اند که شاید مهم ترین آنها نمایشگاه منتخب آثار کاریکاتور امیه جحا هنرمند فلسطینی با مبحث مقاومت است که ۲۲ مهر تا ۲۰ آبان به جز روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۶ در موزه هنرهای معاصر فلسطین، به نشانی خیابان ولی عصر (عج)، خیابان بزرگمهر، نبش خیابان شهید برادران مظفر، پلاک ۷۴ دایر است.
این نمایشگاه شامل ۶۵ اثر کاریکاتور با مبحث هایی همچون مقاومت و مظلومیت مردم فلسطین و افشای جنایات اشغالگران و متجاوزان صهیونیست است. امیه جحا که خود همسر یکی از شهدای راه آزادی سرزمین فلسطین بوده است، تابحال جوایز گوناگونی همچون جایزه آفرینش های هنری زنان از وزارت فرهنگ دولت فلسطین و جایزه بهترین کاریکاتوریست عرب را دریافت کرده است.

همچنین، نمایشگاه عکس «با طوفان الاقصی تا روز آخر» شامل آثار گروهی عکاسان رسانه های فعال در فلسطین اشغالی از عملیات طوفان الاقصی دوشنبه ۲۴ مهر در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران در حوزه هنری راه اندازی شد و در جریان آن ۴۲ عکس از آغاز عملیات طوفان الاقصی که آثار عکاسان بین المللی هستند، به معرض نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه گروهی «غیژ» جمعه ۲۸ مهر در گالری شریف با نمایش آثاری از سارنج، فائزه بهارلو، هامد جابرها، بابک حقی، نیلوفر رضایی، میترا سلطانی، نجمه کزازی، مهسا متولی، نوگل مظلومی و معصومه مهتدی افتتاح شد و تا جمعه ۱۲ آبان ادامه می یابد.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «شکل گیری اولیه این نمایش بر طبق این ایده بود که چطور می توان به یک موقعیت از چند منظر نظر انداخت. موقعیتی که آنرا «غیژ» می خوانیم. غیژ، در شکل بن مضارع آن از مصدر غیژیدن به معنای خزیدن و سخت بر زمین خویش را کشیدن است و در معنای اسمی و عامیانه آن آواز طولانی رفن جسم «سخت» در فضا.
موقعیت «غیژ» موقعیت سخت است؛ موقعیتی که در آن گرفتار آمده ایم و برای رهایی بارها و سال ها کوشیده ایم. موقعیت «غیژ» موقعیتی موقت است که شکل دائمی گرفته؛ ما را بلعیده، زمان را متوقف کرده و هر بار که چیزی به دست آمده هستی های زیادی را بر باد داده. موقعیت «غیژ» موقعیت تضاد است؛ ادراک های متضاد، احساس های متضاد، فکتهای متضاد. موقعیت «غیژ» موقعیت سردرگمی است؛ تصمیم هایی که امروز درست است فردا اشتباه تلقی می شود. آن چه امروز قطعی است فردا حتا محتمل هم نیست. عدم قطعیت واژه ای است که هر روز در چیزی از زندگی خویش را می نمایاند.
در موقعیت غیژ، زندگی محال است اما زندگان آنرا ممکن کرده اند. چونان که گویی آتشی در کف دو دست گرفته اند، پیش می روند و شگفتا که سراسر نمی سوزند.»
همچنین، نمایشگاه گروهی چیدمان خواهران حجازی عصر روز گذشته در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ افتتاح شد.
در استیتمنت این نمایشگاه نوشته شده است: «مجموعه حاضر، اُدیسه نام گرفت، اشاره به سفر طولانی و پرماجرای ما که در آن داستان های پرپیچ و خم بر روی طومارهایی از پارچه به روایت درآمده تا لمس و پذیرش هرچه بیشتر و عمیق تر ابعاد و همزمانی اتفاقی رویدادها را منعکس می کند.
تجربه شرایط نازیسته، ما را با جنبه های مثبت و منفی وجودمان مواجه نمود. در تب و تابی که جنبه هذیانی پیدا کرد و مجال بروز به خیلی از خصیصه های شخصی ما را داد. از عادات و شیوه معمول زندگی گسستیم و در تقابل با ترس های وجودی قرار گرفتیم که غلبه بر این ترس ها از مهم ترین بخش های مقابله با وضعیت جدید بود.
اُدیسه ما به همان اندازه که داستان تلاش و مشقت و خشونت است قصه پایداری و امید هم هست. بازیافتن کرامت انسانی حتی به قیمت سفر به آخر جهان.»
نمایشگاه انفرادی تصاویر جمشید بایرامی در گالری ثالث، نمایشگاه انفرادی سیما شاهمرادی با عنوان «کلان / خرده روایت ها» در گالری نیان، نمایشگاه نقاشی های شاهین نوروزی در گالری نگر، نمایشگاه گروهی «بازتاب» به کیوریتوری محمد مردی در گالری اچ، نمایشگاه گروهی «گشتالت ۱» به کیوریتوری حمیدرضا فتوحی در گالری نگاه و نمایشگاه زرتشت رحیمی با عنوان «فراخواندن تمامی فرشتگان» در گالری یافته همچون نمایشگاه های هنری بود که عصر جمعه ۲۸ مهر ماه در پایتخت شروع به کار کردند.

منبع: