خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار – ۸۲؛ وقتی محمدعلیزاده برای برادر خواند
پیلانو: موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی برادر به کارگردانی جواد افشار و خوانندگی محمدعلیزاده همچون ماندگارترین و پرطرفدارترین ملودی های در رابطه با مجموعه های رمضانی سیما در دهه نود بود.
دریافت 10 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می کند با انتخاب عناصر، فرم ها و چینش ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته سنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار می دهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف الزامی ایجاد می شود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور می کند.
آنچه بهانه ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره سازترین موسیقی های مربوط به برخی برنامه ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای خیلی از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع باردیگر به آنها برای ما در هر شرایطی می تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره بازی که بعد از شروع و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره بازی هفتگی در ایام جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال هایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بصورت هفتگی می توانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آنرا دنبال کنید.
در هشتاد و دومین شماره از این روایت رسانه ای به سراغ یکی از پرطرفدارترین موسیقی تیتراژهای دهه نود سریال های تلویزیونی رفتیم که در روزهای ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۵، آن زمان که سریال های رمضانی تلویزیون یکی از مولفه های مهم جذب مخاطب میلیونی در رسانه ملی بود، پیش روی مخاطبان قرار گرفت و به قدری با استقبال آنها مواجه گردید که کمی بعدتر و در جریان برگزاری یک مسابقه پیامکی برای انتخاب بهترین موسیقی تیتراژ در تلویزیون به عنوان اثر برتر معرفی گردید.
موسیقی تیتراژ سریال «برادر» به آهنگسازی و خوانندگی محمد علیزاده خواننده متخصص برنامه های رمضانی تلویزیون که مدتی پیش از ساخت این موسیقی با قطعه «شهرباران» ثابت کرد که به درستی نبض مخاطب و بیننده تلویزیون در ماه رمضان را می شناسد و می تواند کارهای قابل قبولی را پیش روی شنوندگان قرار دهد.
سریال تلویزیونی «برادر» یکی از پرطرفدارترین سریال های ویژه ماه رمضان سیما در اواسط دهه نود بود، که در روزهای ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۵ به نویسندگی آرش قادری، تهیه کنندگی نعمت چگینی و کارگردانی جواد افشار از شبکه دو سیما پخش گردید و تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین سریال های تلویزیونی سیما حتی تا به امروز شد. سریالی در بستر داستانی یک خانواده ایرانی که به یمن حضور برخی از بازیگران توانمند سینما، تئاتر و تلویزیون توانست یکی از مجموعه های باارزش سیما در زمینه سریال سازی و به تبع آن در تاریخ ثبت و ضبط آثاری دراین زمینه به عنوان یک اثر مخاطب معرفی شود.
داستان سریال «برادر» هم از این مقرر است که حاج کاظم پهلوان مردی خیر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تکیه بر پشتیبانی از تولید ملی، فقط در حوزه تجارت برنج ایرانی فعالیت می کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه نگار پر جنب و جوش است، بر ضد واردات قاچاق برنج های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می کند. این اقدام موجب دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی شده است. دشمنان با اغفال ناصر پسر دیگر او، وارد تجارت سالم حاج کاظم شده و همین مورد به وقوع ماجراهایی منجر می شود.
حسن پورشیرازی، حسین یاری، پوریا پورسرخ، سوگل طهماسبی، سهیلا رضوی، گلاره عباسی، کاظم بلوچی، کاوه خداشناس، رضا توکلی، مجید واشقانی، مژگان بیات، قدرت الله صالحی، محمد رسول صفری، سید مهرداد محمد علیزاده قبل از این هم در قطعه «شهر باران» آنرا تجربه کرده بود و حالا ثابت کرد که می تواند از پس ساخت یک اثری که بتواند مخاطبان پرشماری را به سمت خود جلب نماید، بربیاید. ساختاری که طی سالهای اخیر آنچنان که باید دیگر ماننده دهه نود مشتمل بر آثار زیادی نیست ت ضیایی، بیوک میرزایی، سید جواد طاهری، فرشید صمدی پور، هادی قمیشی، نسرین نکیسا، گیتی معینی، مهرداد ضیایی، بهنام قربانی، حسین توشه، اصغر نوبخت، علیرضا درویش نژاد، فرج الله گل سفیدی، حسن جوهرچی، علی گلبهاران، زهرا فراهانی فشکی، افسانه تهرانچی، فرید سجادی حسینی، محمد فرزانه، ژاله درستکار، هوشنگ قنواتی زاده بازیگران این سریال تلویزیونی بودند که موسیقی متن آن بر عهده فردین خلعتبری بود.
در گروه موسیقی تیتراژ هم میلاد ترابی و محمد علیزاده به عنوان آهنگساز، مهرزاد امیرخانی ترانه سرا، فرشید ادهمی گیتاریست، آرمین قیطاسی نوازنده کوعنا، آرش پاکزاد میکس و مسترینگ و اشکان موسوی ارکستر زهی، حضور داشتند.
اما همانطور که گفته شد، یکی از مولفه های مهمی که توانست در کنار موسیقی متن سریال مورد توجه مخاطبان و بینندگان قرار گیرد، موسیقی تیتراژ سریال بود که به سبب جنس صدای محمد علیزاده که در آن دوران یکی از طلایه داران موسیقی پاپ عرضه شد، توانست تبدیل به یکی از نقاط عطف این مجموعه داستانی شود.
فرآیندی که محمد علیزاده قبل از این هم در قطعه «شهر باران» آنرا تجربه کرده بود و حالا ثابت کرد که می تواند از پس ساخت یک اثری که بتواند مخاطبان پرشماری را به سمت خود جلب نماید، بربیاید. ساختاری که طی سالهای اخیر آنچنان که باید دیگر ماننده دهه نود مشتمل بر آثار زیادی نیست و در زمان خود توانست تبدیل به تک آهنگی مگا هیت شود که محمد علیزاده حتی در کنسرت هایش نیز از این قطعه استفاده می کرد.
محبوبیت تک آهنگ «برادر» به قدری بود که طی همان روزها توانست عنوان نخست بالاترین موسیقی تیتراژ برنامه های تلویزیونی را در یک نظر سنجی پیامکی شبکه نسیم به دست آورد و ثابت کند که علیزاده یکی از خوانندگانی است که به درستی از پس خوانش آثار مناسبی تلویزیون در روزهای ماه مبارک رمضان بر می آید. چارچوبی که در این سال ها کاهش محسوسی داشته و می بایست برای بازگشت به این دوران طلایی که خوانندگان بسیاری را به مارکتینگ موسیقی ایران معرفی نمود، چاره ای اندیشید.
البته ناگفته نماند که قطعه های با کلام سریال «برادر» دو تک آهنگ بود که یکی از آنها در بخش های میانی سریال و دیگری در موسیقی تیتراژ سریال مورد استفاده قرار گرفت.
برای شنیدن موسیقی میانی سریال با صدای محمد علیزاده اینجا را کلیک کنید.
این خواننده موسیقی پاپ که در برنامه ها و سریال های مختلفی همچون «کوله پشتی»، «سراب»، «ماه عسل»، «مسابقه قرآنی تسنیم»، «جشن رمضان»، «صبحی دیگر»، «خروس»، «برآستان جانان» به عنوان خواننده تیتراژ حضور داشته و مدتی پیش بود که در گفتگو با یکی از رسانه های موسیقی درباره ی ماجرای تیتراژ و تیتراژ خوانی و همین طور حضور مستمرش در تیتراژهای مختص ماه رمضان اظهار داشته بود: رمضان ماه من است و احساس می کنم در این ماه حال و احوالم خیلی بهتر می شود و به صورتی در رمضان از خودم راضی می شوم. چون این ماه را خیلی دوست دارم می خواهم کار موسیقی هم داشته باشم. به همین جهت همیشه از خداوند خواستم که در ماه رمضان کار داشته باشم.
وی درباره ی نحوه همکاری خود برای خوانش موسیقی تیتراژ سریال «برادر» روایت کرده است: پیشنهاد خوانندگی تیتراژ سریال «برادر» ابتدا از طرف جواد افشار (کارگردان) و نعمت چگینی (تهیه کننده) به من ارائه شد، وقتی هم فیلمنامه سریال برادر را خواندم، از داستان آن بسیار خوشم آمد و تلاش کردم تا با همراهی گروهمان برای ساخت و تولید موسیقی تیتراژ این سریال که ویژه ماه مبارک رمضان تولید شده بود، نهایت دقت و خلاقیت خودمان را انجام دهیم تا بتوانیم اثر قابل قبولی را پیش روی مخاطبان قرار دهیم. راستش را هم بخواهید در زمان تولید این کار نزدیک به چهار شبانه روز خواب و خوراک نداشتیم تا آن ملودی که مد نظرمان علیزاده: در زمان تولید این کار نزدیک به چهار شبانه روز خواب و خوراک نداشتیم تا آن ملودی که مد نظرمان بود در خروجی کار داشته باشیم بود در خروجی کار داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از این گفتگو توضیح داد: وقتی موسیقی تیتراژهای سریال برادر را کار می کردیم آن چیزی که بسیار برایم اهمیت داشت این بود که مردم این کارها را از صمیم قلبشان دوست داشته باشند. ضمن این که ساخت کار برای ماه مبارک رمضان همیشه برایم نسبت دیگر تولیداتی که داشتم فرق می کند. من عاشق ماه رمضان هستم و دوستان من می دانند وقتی این ماه فرا می رسد، حال دیگری دارم و اهتمام می کنم برای این روزهای خاص برنامه خاصی هم داشته باشم. حتی وقتی در محل کار حضور دارم، سفره افطار را خودم می چینم چون حس و حالی که در وقت سحر و افطار پیدا می کنم به قدری برایم جذاب است که همیشه آنرا دوست داشتم و خواهم داشت. نمی خواهم شعاری حرف بزنم اما وقتی می گویند در این ماه شیطان دربند است واقعاً چنین حسی را دارم و احساس می کنم روح انسان آزادتر است. حسی که حال خوب آن به دوران کودکی و نوستالژی های جذابش باز می گردد که ماه رمضان های بسیار عجیبی داشت و هیچ گاه هم تکرار نمی گردد.
این خواننده موسیقی پاپ که پیش از ساخت موسیقی تیتراژ سریال «برادر»، آهنگ مگاهیت «شهرباران» را برای ماه رمضان خوانده بود درباره ی انگیزه های خود برای تولید آثار موسیقایی در رابطه با ماه مبارک رمضان بیان کرد: طبیعتاً یکی از دلیلهای مهمی که پذیرفتم در موسیقی تیتراژ سریال «برادر» حضور داشته باشم، پخش این مجموعه در ماه رمضان بود. اساساً دوست دارم که همیشه در کارهایی که به مناسبت ماه رمضان تولید می شوند حضور موثری داشته باشم. برای اینکه احساس می کنم همه هم وطنانم در این روزهای عزیز به صورتی در تلاشند تا انسان دیگری باشند.
علیزاده در این گفتگو بود که با اشاره بازخورد مثبتی که مخاطبان بعد از شنیدن موسیقی تیتراژ سریال «برادر» داشتند، اظهار داشت: یادم می آید وقتی نخستین بار موسیقی تیتراژ سریال پخش گردید، مادرم به من زنگ زد و بسیار از آهنگ خوشش آمده بود. حس و حالی که واقعاً برایم باارزش بود. شرایطی که پس از ترانه «شهر باران» باردیگر آنرا تجربه کردم و بسیار هم راضی ام که توانسته حال مردم عزیزم را خوب کند. من همیشه به این مساله افتخار می کنم چونکه فکر می کنم تولید چنین کارهایی برکاتی دارد که اگر بدون معامله با خداوند آنرا تولید نماییم و بعد از آن حس و حال خوب مردم را در لحظات افطار ببینیم پاسخ خودرا گرفته ایم. بدین سبب اگر در مسابقات پیامکی بهترین تیتراژ هم آخر می شدم، برایم فرقی نمی کرد. چون حس و حالی را که می خواستم دریافت کردم. خدا هم همیشه به من لطف داشته است. شاید چون از خودش چنین خواسته ای داشتم این لطف را شامل حال من می کند.
جواد افشار هم همچون کارگردانان شاخص حوزه سریال سازی است که علاقه و حساسیت خاصی روز موسیقی تیتراژ سریال هایش دارد، کارگردانی طی ادوار مختلف کارگردانی خود تلاش نموده تا با بهره گیری از خوانندگان پرطرفدار و صاحب سبک حوزه موسیقی، از ملودی و موسیقی برای معرفی و جذب مخاطب آثارش به شکل ویژه ای استفاده موثری داشته باشد، شرایطی که نتیجه خوبی در مجموعه «برادر» داد و موجب شد تا این سریال در شکل و شمایل گسترده تری به مخاطبان معرفی شوند.
این کارگردان هم موسیقی تیتراژ «برادر» را تیتراژی گرم و پراحساسی توصیف کرده و بر این باور است: تیتراژ «برادر» جزو بخش های جذاب این مجموعه است
نعمت چگینی تهیه کننده سریال «برادر» نیز مدتی پیش بود که در یک گفتگوی رسانه ای درباره ی انتخاب محمد علیزاده برای خوانندگی تیتراژ مجموعه تلویزیونی «برادر» اظهار داشت: ما قبل از این علیرضا قربانی را به عنوان خواننده این مجموعه مناسبتی در نظر گرفته بودیم که به خاطر مشغله کاری این خواننده سنتی و سفرشان به خارج از ایران، قرارداد کنسل شد و بعد از آن بلافاصله وارد گفتگو با محمد علیزاده شدیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال حضور احسان خواجه امیری برای خوانش موسیقی تیتراژ این مجموعه هم اظهار داشت: از همان ابتدا هم انتخابی برای خوانندگی احسان خواجه امیری نبود. من و آقای خواجه امیری با هم دوست هستیم و این دوستی دلیل نمی شود که این بزرگوار برای ما بخواند.
به هر ترتیب محمد علیزاده و کارنامه کارهای وی در عرصه موسیقی پر از ملودی های پرطرفداری است که طی سالهای قبل در قالب برنامه ها، موسیقی تیتراژها، تک آهنگ ها و آثاری از این دست پیش روی مخاطبان قرار گرفته است. چارچوبی که غیر از چند هنرمند انگشت شمار، تا حالا نصیب کمتر هنرمندی شده که بتواند این چنین مستمر در زمینه هایی نظیر موسیقی تیتراژ دستاوردهای موفقی داشته باشد. دستاوردهایی که طی سالهای قبل می بایست روی آن تمرکز بیشتری داشت تا بتوانیم باردیگر شاهد تولیدات درخشانی در این حوزه باشیم.