بخش اول، فوتبال را از قاب نقاشی تماشا کنید
پیلانو: برخی براین باورند که از «تصویر و فوتبال» ترکیب بهتری نسبت به «فوتبال و فیلم» یا «فوتبال و ادبیات» حاصل شده است؛ برای اینکه کوشش برای تحمیل ساختاری دراماتیک بر ذات طبیعی فوتبال و گنجاندن آن در قالب فیلمنامه، در بیشتر مواقع به شکست می انجامد.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در بازی فوتبال نوعی زیبایی شناسی وجود دارد که با نزدیک شدن به آن و آگاهی می توان آنرا شناخت. بازی فوتبال به سبب ماهیت خود یکی از موضوعات اجتماعی روز است و شکل عام تر و گسترده تری از مخاطبان را دربرمی گیرد.
در ادامه به برخی از آثار هنری جهان می پردازیم که در سبک های مختلف نقاشی به ماهیت بازی فوتبال پرداخته اند:
دو جین ـ زنان چینی که کوجو بازی می کنند
ورزش چینی «کوجو» (توپ ضربه ای) به عنوان یک تمرین آموزشی نظامی در دوره ایالت های جنگ طلب (۴۷۶-۲۲۱ پیش از میلاد)، دوره ای که جنگ شدید در سرتاسر چین با هدف ایجاد یک امپراتوری چینی و همین طور اصلاحات اداری و نظامی و ادغام درگرفت، شروع شد و در طول سلسله هان (۲۰۶ پیش از میلاد – ۲۲۰ بعد از میلاد) به یک سرگرمی برای نجیب زاده ها تبدیل شد.
این نقاشی توسط دو جین، نقاش سلسله مینگ (۱۴۶۵-۱۵۰۹) زنان درباری را نشان میدهد که ظاهراً با پوششی که حرکت پاهایشان را محدود کرده، مشکلی ندارند و درحال بازی کوجو در باغی هستند.
توماس وبستر ـ فوتبال یا بازی فوتبال (۱۸۳۹)
«فوتبال انجمنی» از انواع قدیمی فوتبال است که عادتا به عنوان فوتبال عامیانه طبقه بندی می شده و بین تیم های شهرها و روستاهای همجوار که شامل تعداد نامحدود بازیکن بوده اند، برگزار می شده است. این بازیکنان در بین انبوه جمعیت، تلاش در کشیدن مثانه بادکرده خوک به سمت محل های نشانگذاری شده واقع در دو سر شهر می کردند. این فوتبال از ورزش مردم عادی انگلیسی قرن دوازدهم شکل گرفت که به عنوان جشن دینی اعتراف و توبه سه شنبه ها برگزار می شد. وبستر (۱۸۸۶ ـ ۱۸۰۰) نقاش محبوب ویکتوریایی صحنه های روستایی بود. وی در این اثر، گروهی از پسران را به تصویر می کشد که یک دروازه بان کوچک عصبی را پشت سر می گذارند.
توماس ام. ام هِمی ـ ساندرلند و استون ویلا
یکی از نخستین و دقیق ترین نقاشی ها از لیگ فوتبال انگلیس، حمله استون ویلا به دروازه شلوغ ساندرلند در دوم ژانویه ۱۸۹۵ را نشان میدهد. بازی با نتیجه ۴ـ۴ مساوی به انتها رسید اما بوم حجیم نقاشی، برای بزرگداشت پیروزی ساندرلند در اولین لیگ قهرمانی (لیگ برتر فعلی) سفارش داده شده بود.
تیم فوتبال ویلا که در سال ۹۴ لیگ را برده بود، در سال ۹۵ سوم شد اما جام حذفی آن سال را برد. نقاش اثر (حدود ۱۹۳۷ ـ ۱۸۵۰) اساساً یک نقاش مناظر دریایی بود.
اومبرتو بوچونی ـ پویایی یک بازیکن فوتبال (۱۹۱۳)
حرکات متوالی در اثر برجسته ترین نقاش و مجسمه ساز آینده نگر ایتالیایی بوچونی، بصورت همزمان اتفاق افتاده است که در کنار آن زمان، مکان و ماده را در تلاطم های رنگی سرگیجه آور ترکیب کرده است.
اثر Elasticity (کشسانی) وی در سال ۱۹۱۲ خلق شد که انرژی مهیب یک اسب را به تصویر می کشید؛ پیش از این که این هنرمند سری آثار «Dynamism» (پویایی) را در سالهای ۱۹۱۳ و ۱۹۱۴ خلق کند. در این آثار بدن انسان، دوچرخه سوار و «اسب + خانه ها» به خوبی بازیکن سرعتی فوتبال به معرض نمایش گذاشته شد.
لیدی باتلر ـ A London Irish at Loos
الیزابت تامپسون (۱۹۳۳ ـ ۱۸۴۶)، که بیشتر با نام لیدی باتلر شناخته می شود، نقاش برجسته صحنه های نظامی بریتانیا بود؛ آثاری همچون «دفاع» یا «رانش رورک» (۱۸۸۰) و «اسکاتلند برای همیشه» (۱۸۸۱) همچون کارهای شناخته شده او هستند.
در این آثار مقصود آشکار او به تصویر کشیدن شکوه میدان نبرد نبود، بلکه «بی طرفی و قهرمانی» جنگ بود. تامپسون در نقاشی آبرنگ که در ادامه می بینید گروهبان فرانک ادواردز از ایرلندی های لندن را به تصویر می کشد. این گروهبان برخلاف دستور، فرمان حرکت را با یک توپ چرمی شروع کرد؛ در صورتیکه او و تفنگدارانش در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۱۵ از لهستان به سمت آلمان حرکت می کردند.
منبع: pilano.ir