نامور مطلق با پیلانو مطرح كرد؛ دلیل سکوت رسانه ای فرهنگستان هنر چیست؟
پیلانو: رییس فرهنگستان هنر بیان کرد از آنجا که در مؤسسه صبا مشکلات ساختاری همچون مشکلات سخت افزاری و استاندارد نبودن فضا را داریم، در صورت اختصاص اعتبار، مشکلات صبا را مرتفع می نماییم.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دستگاه های مؤثر در زمینه سیاستگذاری هنر کشور، دارای جایگاه حقوقی معتبر و نقش راهبردی اثرگذار در جریان سازی تحقیقات، سیاست ها و کارهای هنری کشور است؛ با توجه به این گستردگی در فعالیت ها و رویکرد های کلان در زمینه سیاست گذاری و نقش راهبردی این ارگان، آنچنان که باید و شاید شاهد بازخورد رسانه ای چندانی از کارهای فرهنگستان هنر نیستیم.
بهمن نامور مطلق رییس فرهنگستان هنر در پاسخ به خبرنگار مهر درباره ی این عدم بازخورد رسانه ای از کارهای فرهنگستان هنر در دوره فعلی بیان کرد: فرهنگستان ها به سبب کارهای پژوهشی و تحقیقاتی که دارند، در تمامی دنیا نیز بازخورد رسانه ای گسترده ای ندارند. «فرهنگستان هنر» نیز رویداد محور نیست و قرار نیست برنامه یا رویدادی هنری را مدیریت و برگزار کند بلکه فرهنگستان هنر باید در زمینه کلان و سیاستگذاری، ضعف های قانونی را گوشزد کند.
وی همین طور اظهار داشت: هم اکنون ماموریت های فرهنگستان هنر با قبل متفاوت شده است و برای رسیدن به دوران اوج فرهنگستان هنر، باید خلأهایی را که به وجود آمده بود، پر نماییم. در یک سالی که من در این سمت هستم، هم طرح های کلان برای سازمان برنامه و بودجه می فرستیم و هم کارهایی را برای جبران این خلأها انجام دادیم؛ برای مثال، ۵۰ پروژه پژوهشی برای الگوپردازی در فرهنگستان هنر انجام شده است. حالا که در خدمت شما هستیم، بنا داریم بیش از پیش، با رسانه ها تعامل داشته باشیم و درصددیم «فرهنگستان» را به «فرهنگستان» برگردانیم.
نامور مطلق در پاسخ به این پرسش که آیا فضای نمایشگاهی جدیدی غیر از مؤسسه صبا برای فضای نمایشگاهی فرهنگستان هنر خارج از این مرکز در نظر گرفته شده یا خیر هم اظهار داشت: اصولاً کار فرهنگستان برگزاری نمایشگاه نیست و صبا یک مؤسسه مستقل از فرهنگستان هنر است، اما از آنجا که در مؤسسه صبا مشکلات ساختاری همچون مشکلات سخت افزاری و استاندارد نبودن فضا را داریم، اگر اعتبار و بودجه ای برای رفع مشکلات به ما اختصاص یابد، بطور قطع از آن برای رفع مشکلات صبا استفاده می نماییم. در حقیقت اهتمام ما بر این است که استاندارهای لازم و متناسب با هنر تجسمی کشورمان را در آن ایجاد نماییم.
وی در ادامه درباره ی بهسازی فضای نمایشگاهی مؤسسه فرهنگی و هنری صبا نیز توضیح داد: فضایی که ما در اختیار داریم از جهاتی چون ارتفاع و دارا بودن سقف بلند بی نظیر است و فضایی مطلوب برای نمایش برخی آثار را فراهم می کند؛ با اینحال به جز بخش گالری خیال که به همین دلیل تولید شده بود، کاربری اصلی بقیه این فضا، گالری نبوده و در حقیقت این فضا، پارکینگی بوده که از شهرداری گرفته شده و تبدیل به فضای نمایش آثار هنری شده است. به نظر من با آنکه کاربری اصلی این فضا چیز دیگری بوده اما توانسته مفید واقع شود. البته در دنیا هم مرسوم می باشد که کارخانه های از کار افتاده، بناهای متروک و پارکینگ ها برای نمایش آثار هنری و گالری استفاده می نمایند. ما در مؤسسه صبا دو مشکل داریم؛ نامتناسب بودن فضا و حرفه ای نبودن کادر، که اهتمام می نماییم تا جایی که می توانیم هر دو را بهبود ببخشیم.
رئیس فرهنگستان هنر در پاسخ به این پرسش که عضویت فرهنگستان هنر در شورای هنر در امتداد تحقق بخشنامه اصلاحی که از طرف رییس جمهور مصوب شد، به چه دلیل است؟ اظهار داشت: این عضویت با تصویب شورای هنر همزمان و حضور ما مکمل این قضیه شد، چونکه ما به عنوان نهاد سیاست گذار مطرح هستیم و موجب می شود از این پس ضمانت تصویب برای اجرا و سیاستگذاری داشته باشیم. اگر شورای هنر مصوب شود و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز معترض نباشد، این شورا سریع تصویب می شود و برای فرهنگستان هنر بسیار عالی خواهد شد.
نامور مطلق در آخر درباره ی موزه هنرهای معاصر فلسطین بیان کرد: این فضاها متعلق به ما نیست بلکه برای شهرداری است و این مسئله روند فعالیت ما را کند کرده است. از طرف شهرداری حکم صریحی آمده که قصد پس گرفتن آنرا دارند اما ناامید نشدیم و امیدواریم اجازه بدهند تا برنامه ریزی نماییم و گزارشی از این روند ارائه دهیم. بسیاری از فضاهایی که ما در اختیار داریم با این مشکلات مواجه گشته اند.