در گزارش پیلانو مطرح شد؛ فرصتی که جشنواره تجسمی جوانان برای بازار کار جوانان پدید می آورد
پیلانو: به گزارش پیلانو، صدیقه احمدی باصیری عضو شورای سیاست گذاری بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، این جشنواره را برای هنرجویان، نقطه تعامل آغازین برای ورود به بازار کار قلمداد کرد.
صدیقه احمدی باصیری هنرمند نگارگر، داور و عضو شورای سیاست گذاری بیست و نهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر برگزاری این جشنواره را طی بیست و هشت دوره، جریان ساز و اثرگذار دانست و توضیح داد: قطع ارتباط هنرجو با عوامل جشنواره که در دوره های گذشته دیده می شد، در این دوره تلاش شده است تا این ارتباط تا مدتی بین هنرجویان و عوامل جشنواره ادامه پیدا کند و فرصت و امکان بیشتری را به هنرجو در جهت تکمیل آثارش بدهد بخصوص در برخی از رشته ها مانند نگارگری که زمان بیشتری برای عرضه اثر می طلبد و این یکی از مهم ترین خصوصیت های جشنواره حاضر است که این فرصت به هنرجو برای تکمیل این فرایند تا آذر ماه داده می شود.
وی همینطور بیان نمود: قرار بر اینست که نمایشگاهی از آثار این هنرمندان عرضه شود و این فرصت و امکان بسیار مناسبی است که می تواند به کیفیت آثار هنرجویان کمک نماید و در نهایت یک کار بسیار عالی را هنرجو عرضه نماید که قابلیت عرضه در نمایشگاه را داشته باشد.
این هنرمند نگارگر اظهار داشت: مهم ترین بهره برداری که ما در جشنواره حضوری می توانیم داشته باشیم، اینست که فرصت حضور هنرمندان در کنار یکدیگر و در کنار اساتید است و در واقع امکان بهره برداری حضوری و مجازی هر دو در کنار هم می تواند سطح جشنواره را بالا ببرد. باید از آن تعامل دو جانبه حضوری و مجازی در این جشنواره سود ببریم و حتما یک فرآیند بسیار عالی است که انشاالله در این دوره از جشنواره اتفاق خواهد افتاد.
وی، سیاست تنوع جغرافیایی جشنواره را خوب ارزیابی کرد و اضافه کرد: تنوع جغرافیایی در برگزاری جشنواره در سالهای گذشته سبب شده بود که جشنواره در بیشتر استان ها به جز استان پایتخت قرار بگیرد که به مراتب خوب است، چون که تنوع جغرافیایی سبب می شود هنرمندان در کنار همدیگر در مکان های جغرافیایی متفاوت بخصوص در مناطق محروم مانند ایلام یا مناطق دیگر، ایجاد تعامل بین جغرافیا و هنرمند بشود که از نظر من اتفاقی مثبت بود اما این موضوع، به این مفهوم نیست که پایتخت فراموش شود و این که من فکر می کنم که موقعیت جغرافیایی پایتخت برای بیشتر هنرجویان که در خارج از پایتخت زندگی می کنند، تعامل مثبتی در بر داشته باشد و یک تجربه جدید را برای هنرجویان رقم می زند.
احمدی خاطرنشان کرد: بسیاری از هنرجویان در مناطق محروم زندگی می کنند و شاید حتی دوست داشته باشند تا تجربه جالب و جدیدی را در پایتخت داشته باشند و بتوانند از امکانات پایتخت به مراتب در جشنواره حاضر بهتر استفاده کنند، کما این که توقع هنرجویان در پایتخت بالا می رود چونکه امکانات قابل توجهی در پایتخت است؛ ازاین رو مقداری بار مسئولیت مسؤلان جشنواره را بیشتر می کند.
وی بیان نمود: اگر در جشنواره های گذشته به لحاظ تنوع جغرافیایی ضعف هایی ممکن بود وجود داشته باشد اما این توقع می رود که در پایتخت کمبودها و ضعف ها به حداقل برسد و به نظر من جشنواره این نکته را باید مدنظر قرار دهد و این موقعیت به مراتب حساس تر است و اگر نکات مثبتی در تعامل جغرافیایی گذشته بوده است، در این دوره باید خیلی قوی تر عمل کنند چون هر نوع امکاناتی در پایتخت موجود است، توقع هنرجویان و استانهای دیگر از پایتخت خیلی بیشتر است. همینطور باید چاره ای اندیشیده شود که از امکانات واقعی پایتخت استفاده گردد و انشاالله این جشنواره بتواند نیازهای ویژه هنرجویان و توقعاتشان را به خوبی برآورده کند و پاسخگو باشد.
این هنرمند نگارگر در انتها در رابطه با بازار کار هنرجویان بعد از اتمام جشنواره و موقعیت شغلی آنها هم اظهار داشت: در مورد بازار و اقتصاد هنر، میتوان اظهار داشت که این جشنواره برای هنرجویان، تعامل آغازین است، چون هنرمندان جوان با رقابت و در صحنه آمدن در هر رشته ای از این بازار و ارتباطی که با اساتید و هنرجویان دیگر می گیرند، سبب انگیزه ای عالی برای رشد و شکوفایی آنها می شود و می توانند به صورت پایدار و مستمر در زمینه فعالیتهای خودشان تلاش کنند و با کمک گرفتن از فضای مجازی و ارتباط با یکدیگر و با پیشبرد اهدافشان در زمینه هنری خود می توانند نخستین قدم را در جهت برند شدن شان در هر رشته ای داشته باشند که خود این فرایند تقویت و برند شدن در هر رشته، خود به خود بازار را به وجود می آورد. به اعتقاد من، فضای این جشنواره، خود به خود در سطح کیفی آثار و بالا بردن کیفیت ارتباطی شان تاثیر می گذارد که بعدها می توانند در بازار کار و رونق کارشان تاثیر گذار باشد.
منبع: پیلانو