پیشنهادهای فرهنگستان هنر برای برنامه هفتم توسعه

پیشنهادهای فرهنگستان هنر برای برنامه هفتم توسعه

به گزارش پیلانو، فرهنگستان هنر در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه در مکاتباتی با ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهادهایی در مورد بهبود وضعیت بخش هنر عرضه داد.

به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، بهمن نامور مطلق رئیس فرهنگستان هنر با اعلان اینکه در آستانه تدوین و ابلاغ برنامه هفتم توسعه هستیم و این فرصتی ویژه است، اظهار داشت: فرهنگستان هنر پیشنهادهای خویش را که از جانب اندیشمندان و گروههای تخصصی هنر مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته است، در نامه هایی جداگانه به ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام عرضه کرد و خواهان تجدید نظر نسبت به سهم فرهنگ و هنر در برنامه هفتم توسعه شد.
وی دراین زمینه توضیح داد: قوانین برنامه های توسعه از قوانین بسیار مهم بالادستی کشور هستند که برنامه ها و سازوکارهای تحقق اهداف نظام را در افق پنج ساله مشخص می کنند و فرصت هایی ویژه برای پیشرفت و ارتقا در بخش های مختلف جامعه و کشور محسوب می شوند. برنامه هفتم هم از این قاعده مستثنا نیست؛ به این مفهوم که فرصتی تکرار نشدنی برای توسعه کشور است و بی توجهی به هر کدام از بخش های جامعه می تواند خسارت هایی جبران نشدنی به دنبال داشته باشد.
نامور مطلق افزود: فرهنگستان هنر در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه، در مکاتباتی با ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیشنهادهایی در مورد بخش هنر عرضه کرده است. برای رسیدن به این پیشنهادها، جلسات مفصلی با گروههای تخصصی داخلی فرهنگستان و همینطور متخصصان امر خارج از فرهنگستان برگزار کردیم و در نهایت به این جمع بندی و پیشنهادها رسیدیم که امروز به دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد.
توجه به حوزه هنر برای رشد ۵۰ درصدی
وی به تشریح بیشتر دراین زمینه پرداخت و اضافه کرد: در این پیشنهادها، خواهان توجه ویژه به حوزه هنر برای رشد ۵۰ درصدی در کشور شدیم و همینطور درخواست کردیم بندهای مؤثری که در برنامه های پیشین بود و اجرا نشده هم تنفیذ شوند و قابلیت اجرا در برنامه هفتم داشته باشند؛ یعنی هم بندهای گذشته را یادآور شدیم و هم به صورت مشخص، با برنامه ای کمی و کیفی، خواستار رشد ۵۰ درصدی شدیم که از نظر ما، اگر به این پیشنهادها توجه گردد، این رشد ۵۰ درصدی تحقق می پذیرد و با اِعمال آن در برنامه هفتم توسعه، اتفاقی بزرگ برای هنر کشور رقم می خورد.
برنامه های توسعه فرصت تکرار نشدنی است و اگر از دست برود، باعث حسرت می شود
نامور مطلق با اعلان اینکه مقطع فعلی برای هنر مقطع بسیار حساسی است، اظهار داشت: هنر یکی از بخش های کانونی مهم و پیش ران در عرصه توسعه در جهان کنونی است. توسعه امری چندجانبه و چندبُعدی و چند مجهولی است و یکی از ابعاد توسعه «فرهنگ و هنر» هر کشور است. اگر از توسعه برداشتی تک بُعدی داشته باشیم، آن دیگر توسعه نیست و همان چیزی است که در گذشته از آن بعنوان رشد یاد می شد. اصولا، رشد تک بُعدی و کمی و مقطعی است. ما در زمانی حساس قرار داریم. هر برنامه توسعه ای، در واقع، فرصتی تکرار نشدنی است که اگر از دست برود، در آینده حسرت خواهیم خورد.
توسعه پایدار نیازمند توجه همه جانبه به تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است
رئیس فرهنگستان هنر همینطور اظهار داشت: توسعه در ذات خود پایدار می باشد و توسعه پایدار برداشت و ویرایشی جدید از توسعه است که در آن، بر عناصر متعدد تاکید شده است. بخصوص اگر در رشد تاکید بر اقتصاد بود، در توسعه تاکید بر جامعه و محیط زیست است. اما امروزه در کنار مباحث اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی، مباحث فرهنگی بیشتر از گذشته مطرح می شوند؛ ازاین رو اگر این برنامه هفتم توسعه از ابعاد اجتماعی، اقلیمی، زیست محیطی و فرهنگی قابل توجهی برخوردار نباشد، اولا توسعه محسوب نمی گردد و ثانیا بسیار ناقص است و راه به جایی نمی برد؛ ازاین رو اگر در برنامه ریزی های توسعه به فرهنگ و هنر توجه نشود، این برنامه ریزی ها ناقص و ابتر خواهد بود.
عصر کنونی عصر صنایع خلاق است
وی عصر کنونی را عصر خلاقیت دانست و دراین زمینه خاطرنشان کرد: الان، در عصری زندگی می نماییم که به آن عصر خلاق می گویند و تاکید ما بر اینست که در این عصر، توجهی ویژه به هنر شود. در این دوره، صنایع خلاق، اقتصاد خلاق و شرکتهای خلاق پیش رو هستند و خلاقیت بعنوان اصل اساسی برای توسعه شناخته شده و هنگامی که از صنایع خلاق صحبت می نماییم، تقریباً، همه آنها شأن هنری دارند؛ بدین مفهوم که ما در یک دوره نرم افزاری بشری زندگی می نماییم که نقش هنر بیشتر از هر دوره ای در طول تاریخ مهم و برجسته شده است و بنابراین، باید در برنامه ریزی ها این نقش مهم و برجسته دیده شود.
تلاش فرهنگستان هنر برای عیان کردن نقش و جایگاه هنر
عضو پیوسته فرهنگستان هنر به نقش محرک فرهنگ و هنر در توسعه کشور پرداخت دراین زمینه اضافه کرد: در اکثر برنامه های توسعه، متأسفانه، به حوزه هنر کم توجهی شده است. تلاش فرهنگستان هنر، بعنوان یک نهاد سیاست پردازی، اینست که بتواند جایگاه و نقش هنر را در برنامه توسعه بیشتر آشکار و عیان کند و این نقش مهم را برای برنامه ریزان تشریح و یادآوری کند. اغلب مدیران و برنامه ریزان ما به توسعه نگاهی تک بُعدی می اندازند و بیشتر بر عناصر اقتصادی و شاید تا حدودی هم بر عناصر اجتماعی تاکید دارند، ولی به دیگر عناصر توسعه مثل هنر کم توجه بوده اند. تلاش ما اینست که بگوییم توسعه بدون توجه به فرهنگ و هنر ناقص است و نمی تواند به اهداف خودش دست پیدا کند. فرهنگ ما با صادرات نفت تکثیر نمی گردد، اما با صادرات فیلم سینمایی یا موسیقی یا پویانمایی هایی که خیلی هم رشد پیدا کردند هم می توانیم هویتمان را توزیع و منتشر نماییم و هم در مقابلش ارزآوری نماییم
وی به مبحث اشتغال زایی و ارزآوری هنر پرداخت و دراین زمینه توضیح داد: هنر به ۲ شکل می تواند در مباحث توسعه نقش تعیین کننده ایفا کند که غالباً این مورد مورد غفلت قرار می گیرد. نخست این که اگر هنر در کشور و در جهان توسعه یابد، بخش بزرگی از کشور توسعه خواهد یافت؛ یعنی با عنایت به اشتغال چندین میلیون نفر در حوزه های مختلف و متنوع هنری، مانند سینما، تئاتر، صنایع دستی، تجسمی، توسعه این بخش توسعه بخش بزرگی از کشور است و اگر بتوانیم این بخش را توسعه دهیم در واقع، بخش مهمی از پیکره جامعه را توسعه داده ایم. اما نقش دیگری که می تواند بازی کند اینست که اصولا فرهنگ و هنر نقش محرک و پیش ران هم در توسعه بخش های دیگر دارند؛ یعنی شما به توسعه اقتصادی موفق نخواهید رسید، مگر این که به واسطه زبان هنری و فرهنگی بتوانید آن توسعه را توجیه و ذی نفعان این قسمت را اقناع کنید. اگر نتوانید اقناع کنید، حتی در بخش های غیرفرهنگی هم این توسعه به شکل بایسته و شایسته اتفاق نمی افتد.
گردش مالی شرکتهای فرهنگی و هنری بیشتر از صنایع نفتی و خودروسازی است
نامور مطلق به جایگاه هنر در برنامه توسعه پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه هنر کشور در این برنامه ها جایگاه شایسته خویش را نداشته و امیدواریم در برنامه هفتم توسعه به جایگاه خوبی نائل شود. اگر می خواهیم فرهنگمان را صادر نماییم و در مقابل صادراتِ فرهنگ ارزآوری هم داشته باشیم و هویت و زیبایی شناسی خودمان را هم در داخل و هم در بیرون ترویج نماییم، باید به فرهنگ دقت نماییم. فرهنگ ما با صادرات نفت تکثیر نمی گردد، اما با صادرات فیلم سینمایی یا موسیقی یا پویانمایی هایی که خیلی هم رشد پیدا کردند هم می توانیم هویتمان را توزیع و منتشر نماییم و هم در مقابلش ارزآوری نماییم. ما بخش هنر را جدّی نگرفتیم و با عنایت به بضاعت ها و ظرفیت هایی که کشور ما برای خلق و آفرینش های هنری دارد می بایست از هنر بیشتر از صادرات نفتمان استفاده می کردیم. امروزه صنایع فیلمسازی هالیوود و بالیوود و گروههای موسیقی کشورها هم ارزآورند و هم اندیشه و زیبایی شناسی خویش را صادر می کنند. هم اکنون، گردش مالی برخی از شرکتهای هنری و فرهنگی به مراتب بیشتر از شرکتهای نفتی و خودروسازی است.
بی توجهی به هنر باعث تغییر سبک زندگی و هویت ایرانی اسلامی می شود
رئیس فرهنگستان هنر انتشار اندیشه و سبک زندگی و تغییر هویت ملی و میهنی را نتیجه بی توجهی به فرهنگ و هنر دانست و دراین زمینه اظهار داشت: بی توجهی به هنر باعث تغییر سبک زندگی و هویت ایرانی اسلامی می شود. ما کشوری با فرهنگی غنی و قدمت بسیار داریم، باید از این فرصت به نحو احسن استفاده نمائیم. این امر به هوشمندی برنامه نویسان نیاز دارد که از این فرصت بهره گیرند. به خاطر همین مبحث تاکید می نماییم که افزون بر این که زیبایی شناسی ما منتشر نمی گردد، زیبایی شناسی دیگران نزد ما منتشر می شود و سبک زندگی ما را تغییر می دهد. به جای این که همیشه سرمایه گذاری خویش را در بخش هایی که دائماً ضرر هم می دهد متمرکز نماییم، باید در بخش فرهنگ و هنر هم سرمایه گذاری نماییم که در این صورت، هم در داخل سبک زندگی خودمان را ترویج می نماییم و هم به بیرون از ایران صادر می نماییم و هم اشتغال زایی و درآمدزایی خواهیم داشت. هنر با انسان معنا پیدا می کند و با پیشرفت فناوری به حضور هنرمند هم نیاز است.
ما نیازمند برنامه ریزی در زمینه هنر با نگاه جهانی هستیم
وی هنر را یکی از عناصر پیش ران توسعه در عرصه جهانی دانست که باید با نگاه جهانی مورد توجه قرار گیرد و دراین زمینه خاطرنشان کرد: الان، در جهانی زندگی می نماییم که مسائل دولت ها و ملت ها در هم تنیده شده است. در برنامه های توسعه، باید به این درهم تنیدگی جهانی دقت کنیم و در برنامه ها سطح گسترده ای شامل مخاطبان داخلی و خارجی را در نظر بگیریم بعنوان مثال در حوزه فرش، اگر امروز با رکودی روبرو شده ایم، به این دلیل است که در مباحث زیبایی شناسی فرش به تغییراتی که در بیرون از مرزها و در سبک زندگی خارجی ها صورت گرفت توجه نکردیم؛ پس صادرات فرش ایرانی با رکود مواجه گردید و کشورهایی که صاحب فرش نبودند گوی سبقت را از ما ربودند. پس در برنامه ریزی، علاوه بر نگاه به داخل کشور، باید نگاهی هم به مخاطب جهانی بیفکنیم. در هر صورت، هنر می تواند برای ما، در مقایسه با خیلی از کشورهای جهان، مزیتی نسبی محسوب شود؛ چونکه ما هم تجربه و تاریخ هنرمان متمایز است و هم نیروی انسانی بسیار خوبی برای این کار داریم و حیف است که از این مواهب استفاده نشود و با توجه به این همه ظرفیت ها و استعدادها، کشور ما گرفتار عدم توسعه هنری یا عدم توسعه پایدار شود.
رئیس فرهنگستان هنر در انتهای سخنان خود، استفاده از برنامه هفتم توسعه را برای رفع عقب ماندگی ها در زمینه هنر ضروری دانست و آنرا موقعیتی استثنایی برای ترمیم زیرساخت های هنری کشور برشمرد و دراین زمینه اظهار داشت: نگاه شایسته به هنر در برنامه هفتم توسعه، علاوه بر جبران بعضی از عقب ماندگی های حوزه هنر، ما را به سمت آینده ای متعالی سوق می دهد و باعث توسعه پایدار خواهد شد. اگر این فرصت را از دست دهیم، در آینده، شکاف ها بیشتر و جبران نشدنی خواهد شد. مطمئناً، با توزیع عادلانه امکانات در سطح کشور و ترمیم زیرساخت های عرصه فرهنگ و هنر، علاوه بر شکوفایی فرهنگ و هنر کشور، در دیگر عرصه های تولید، تحقیق و آموزش هم شاهد بخش قوی، سودمند و پیش ران در عرصه توسعه خواهیم بود.

منبع: