چرا الاکلنگ را از دانشگاه هنر بردند؟

چرا الاکلنگ را از دانشگاه هنر بردند؟

به گزارش پیلانو، محسن رافعی ـ مجسمه ساز ـ روز پنجشنبه ـ سوم شهریور ماه ـ به ایسنا اطلاع داد که اثر «جای به جای» را که وی در پاییز و زمستان سال ۹۷ برای دانشگاه هنر ساخته بود، بدون اجازه اش به عنون مالک مادی و معنوی کار به نزدیکی برج میلاد تهران منتقل کرده اند.
حالا دانشگاه هنر در پاسخی به اظهارات این هنرمند، علت را «لزوم نمایش دوره ای آثار همه دانشجویان» عنوان می کند.
در بخشی از این توضیح آمده است: «با توجه به تعدد آثار هنری خلق شده توسط دانشجویان و فضای محدود دانشگاه جهت نمایش آثار، قابلیت استفاده از تمامی این آثار برای همیشه ممکن نیست. علاوه بر این دانشگاه هیچ تعهدی کتبی و شفاهی در خصوص نگهداری و جایابی همیشگی از این سازه به طراح و سازنده نداشته است.»
در این زمینه بخوانید:
گهواره دانشجویان دانشگاه هنر را بدون اجازه جابه جا کردند
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، در متن کامل توضیحات این دانشگاه چنین آمده است:
«اثر مذکور از سال ۱۳۹۷ بیشتر از سه سال بعد از فارغ التحصیلی سازنده ی اثر در محوطه ی دانشگاه هنر قرار داشته است. با عنایت به نوع رشته های تحصیلی در دانشگاه هنر، خصوصا دانشکده ی هنرهای تجسمی و تعداد آثار هنری خلق شده توسط دانشجویان خلاق و مستعد، بدیهی است که فضای محدود دانشگاه قابلیت استفاده از تمامی این آثار را برای همیشه ندارد و با در نظر گرفتن نمایش و استفاده از آثار دانشجویان جدید به صورت دوره ای، این امر ضروریست.
علاوه بر این دانشگاه هیچ تعهدی کتبی و شفاهی در خصوص نگهداری و جایابی همیشگی از این سازه به طراح و سازنده نداشته و ندارد. مبحث جابجایی اثر از انتهای سال ۱۳۹۷ مصوب مدیریت دانشگاه بوده و در این زمان بارها از صاحب اثر کتبا و شفاها خواسته شده بود تا نسبت به انتقال آن از حیاط دانشکده تجسمی اقدام نماید.
سازه ی الاکلنگ که به اثر «جای به جای» مشهور است، با هماهنگی های انجام شده به یکی از فضاهای عمومی شهر منتقل شد تا علاوه بر رسمیت بخشیدن به نام خود و گریز از یکجایی، در معرض بازدید عموم هم قرار گیرد. ضمن آنکه حقوق مادی و معنوی این اثر همچنان متعلق به سازنده ی اثر است، این سازه بدون هرگونه صدمه دیدگی در هر زمان آماده تحویل به صاحب اثر می باشد.»

منبع: