با برگزاری یك مراسم تكریم و معارفه؛ مهدی افضلی مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر شد
به گزارش پیلانو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمد مهدی افضلی را بعنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره موسسه کمک برای توسعه فرهنگ و هنر منصوب نمود.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی مهدی افضلی را به سمت «عضو هیات مدیره و مدیر عامل» موسسه کمک برای توسعه فرهنگ و هنر انتخاب کرد این در حالیست که مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و تازه موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنری ظهر روز شنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۱ با حضور مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیات امنا و هیات مدیره این موسسه برگزار و مهدی افضلی با حکم محمدمهدی اسماعیلی جانشین امین عارف نیا شد.
در متن حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتصاب مهدی افضلی به مدیر عاملی موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر آمده است: «نظر به شایستگی و مراتب تعهد و تجارب طولانی جناب عالی در امر مدیریت مجموعه های فرهنگی و هنری و به استناد بند «ج» ماده ۱۷ اساسنامه موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، برای سه سال بعنوان «عضو هیات مدیره و مدیر عامل موسسه» منصوب می شوید.
انتظار می رود با اهتمام جدی و استفاده از همه ظرفیت های موجود، ضمن ایفای وظایف محوله به آن موسسه در جهت کمک به توسعه فرهنگ و هنر خاصه کمک به توسعه مناطق محروم که از اولویت های اساسی دولت مردمی و سیاست های اصلی این وزارت خانه است، در جهت برنامه ریزی و اقدام برای شکوفایی اقتصاد هنر و ایجاد بسترهای مناسب برای منظور هم همت گمارید.
مزید توفیق جناب عالی را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف دولت مردمی در پرتو لطف و عنایت امام عصر(عج) و رهبری داهیانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی) از خداوند منان خواستارم.
افضلی قبل از عهده دار شدن مسئولیت در موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی بود که مسئولیت را به مجید زین العابدین سپرد.
متن کامل سخنان افضلی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل بنیاد رودکی به این شرح است:
«۳۲ ماه از خدمتگذاری این سرباز فرهنگ و هنر ایران اسلامی در بنیاد رودکی گذشت و امروز، کارنامه این دوره پیش روی هنرمندان و هنردوستان قرار دارد. بنیاد فرهنگی هنری رودکی بازوی اجرایی هنری سیاستگذار فرهنگی کشور است؛ با ماموریتی ویژه که همانا عرضه هنر فاخر است.
این مأموریت را میتوان در بخش بخش اجزای این بنیاد دید. از تالار وحدت که مهم ترین صحنه اجرای رویدادهای هنری کشور است تا برج آزادی که با هدف گشودن دروازه ایران و تهران به روی جهانیان طراحی شده است.
از فرهنگسرای نیاوران که باید مرجع رویدادهای بین المللی باشد تا دو ارکستر ملی ایران و سمفونیک تهران که پشتوانه موسیقی ارکسترال کشورمان هستند. بر این اساس بنیاد رودکی را باید از دو زاویه روح و کالبد نگریست که اتفاقا این هر دو، مهم و مستند به مأموریت های بنیاد هستند.
کالبد بنیاد رودکی، میراثی هنری است که باید آنرا برای هنرمندان امروز و آینده این سرزمین حفظ کرد. برج آزادی راوی تاریخ ممتاز انقلاب اسلامی، باید ایستاده و پرشکوه باشد و تالار وحدت و مجموعه های اقماری آن جایی برای عرضه هنر فاخر؛ از روز گذشته و امروز تا فردا.
آجر به آجر، صندلی به صندلی، قطعه به قطعه این تالار باید حفظ و البته در بخش فناوری، به روز و پویا شود. از دیگرسو در بطن این ساختمان و نما، باید روح هنر فاخر ایرانی-اسلامی دمیده شود تا پیوسته این مجموعه میعادگاه هنرمندان و هنردوستان باشد. مأموریت ۳۲ ماهه این کوچک ترین سربازِ هنر این سرزمین بر چنین ایده ای شکل گرفت.
من و همکارانم در در این دوره ۳۲ ماهه در بنیاد رودکی بر مبنای اصولی مشخص حرکت کردیم و معتقدم میزان توفیق ما را بیشتر از هر چیز باید بر مبنای میزان دستیابی ما به این اصول مورد ارزیابی و سنجش قرار داد؛ به عبارت دقیق تر من و همکارانم بنیاد رودکی را یک پروژه ندیدیم تا بر مبنای پیشرفت فیزیکی یک پروژه مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیریم بلکه باور داشته و داریم که این بنیاد عرصه ای برای تحقق برخی اصول است: توجه به هنر ممتاز فاخر و پیشروو تعامل موثر با هنرمندان ظرفیت سازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی با بهره بردن از ابزار هنر و تقویت هرچه بیشتر همگرایی میان جامعه هنری کشور و ارزش های دینی و ملی – تقویت مبانی انقلاب اسلامی با بهره بردن از ابزار هنر فاخر – توجه به دفاع مقدس بعنوان منبع بی انتها آفرینش های هنری فاخر
در طول این سی و دو ماه فعالیت در بنیاد رودکی ۷ رویکرد اجرایی و عملی مد نظر قرار گرفت که بر مبنای هر یک از این رویکرد ها اقدامات و کارهای متنوع شکل گرفت.
این هفت رویکرد عبارتند از: – بازآفرینی و ظرفیت سازی برای بنیاد رودکی – ایجاد یکپارچگی کالبدی ساختاری و کارکردی در مجموعه بنیاد رودکی – بازگشت به اساسنامه و ایجاد ظرفیتهای کارکردی و فعالیتی جدید – سازماندهی فرآیندهای مبتنی بر خرد جمعی مشارکت صاحب نظران در تولید و برنامه ریزی آثار هنری – احیای نقش جهانی و کارکردهای بین المللی بنیاد رودکی – توسعه اقتصاد هنر – اولویت دادن به حوزه پژوهش و میراث سازی برای آیندگان
تاریخ ماموریتی ۳۲ ماهه این سرباز هنر ایران زمین با همه گیری ویروس کرونا هم دوره شد؛ تهدیدی بزرگ که به فرصتی بی نظیر به کمک همکارانم در بنیاد رودکی بدل شد.
در بخش کالبدی و آنچه توسعه فضاهای فرهنگی می نامیم، با محوریت طرح جامع « پهنه رودکی»، این پلازای فرهنگی- هنری به فضاهای هنری در اختیار بنیاد رودکی، اضافه گردید. پهنه، فرصتی کم نظیر برای اجراهای خیابانی فراهم نموده که از هم افزایی تالار وحدت و مجموعه های پیرامونی ایجاد می شود.
با مطالعه و اجرای طرح « هویت بصری» و با نگاه به جایگاه و اصالت هنری و میراثی، بهسازی و نوسازی چندین فضای کلیدی بنیاد رودکی آغاز و به انجام رسید.
با امکانی که در همه گیری کرونا و بالطبع کاهش برنامه ها به وجود آمد، به روز رسانی، اصلاح، بهسازی و نوسازی مجموعه تالار وحدت، شامل فضای محیطی تالار و پشت صحنه انجام شد و یک مرکز عرضه آثار فاخر هنری و یک اتاق تشریفات در این مجموعه به وجود آمد. علاوه بر این برای اولین بار بعد از تاسیس، بازسازی نمای تالار در دستور کار قرار گرفت که در همین هفته برنامه عملیاتی آن آغاز می شود؛ صندلی های بالکن های تالار وحدت برای اولین بار بعد از شروع به کار، تعویض شد و میز صدای تالار که به شکلی قلب این مجموعه است به یکی از جدید ترین سیستم های موجود در جهان و خاورمیانه تعویض شد؛ همینطور به روزترین نمایشگر تلویزیونی کشور هم خریداری و در این تالار نصب گردید.
با محدودیت های موجود بر اثر تحریم اما، خلا مستندسازی در تالار بر طرف و به روزترین دوربین های فیلمبرداری جهت ضبط و مستندسازی اجراهای وحدت به امکانات مجموعه اضافه گردید.
در این دوره فضاهای اداری در اختیار بنیاد رودکی توسعه یافت و این توسعه زمینه ساز تولد دو مجموعه مورد نیاز این بنیاد با محوریت اساسنامه بود؛ نخست مطالعه، طراحی و ساخت تالار دهلوی در طبقه پنجم مجموعه اداری که سالن تمرین ارکسترهای بنیاد و ضبط های گروههای هنری ارکسترال است و دیگری افتتاح آرشیو ملی هنر ایران که از مأموریت های بنیاد رودکی مطابق اساسنامه است.
در فاز دوم تالار دهلوی نسبت به تجهیز و ساخت فضای پشتیبان تالار جهت استفاده هنرمندان در حین اجرا و تمرین اقدام شده است.
احیای کارگاه دکور بنیاد رودکی بر اساس نیاز هنرمندان، ایجاد استودیو در مرکز آموزش هنری بنیاد و نوسازی این مرکز آموزشی، بهسازی سالن های حافظ و پروژه طراحی و بهسازی پشت صحنه سالن روکی بر مبنای گفت و گو با هنرمندان و نیازسنجی از دیگر اقدامات انجام شده در اینم دوره است که انشالله تا آخر خردادماه، ظرفیتی تازه به مجموعه سالن رودکی افزوده می شود و در اختیار هنرمندان قرار می گیرد. در دل این پروژه، به روز رسانی و تجهیز آرشیو نت و ساز در دستور کار قرار گرفت.
در این دوره همینطور برخی مأموریت های مغفول مانده بنیاد همچون در حوزه زبان و ادبیات فارسی مورد توجه قرار گرفت و پروژه های ویژه ای با محوریت رودکی تعریف شد، همچون این اقدامات میتوان به انتشار مجله رودکی و رونمایی از آلبوم های بخارا و نوروز، اشاره نمود.
این بنیاد همینطور متولی پروژه هفته بزرگداشت نظامی بود که به چندین اجرای ارکسترال ویژه و تولیدات مختلف در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی منجر شد؛ همچون کتاب نظامی گنجوی و آلبوم راز لیلی.
تشکیل دو شورای ارکستر ملی ایران و سمفونیک از اقدامات کلیدی در مجموعه ارکسترهای بنیاد رودکی بود. تدوین اساسنامه اسرکستر سمفونیک تهران و تعیین راهبردهای کلی ارکستر، تدوین جدول یکساله، توجه خاص به تربیت رهبران جوان با برگزاری آزمون های فنی برای جذب و ارتقای سطح نوازندگان، ساماندهی آرشیو نت ارکسترها، نگاه به تعامل با نهادهای مشابه در کشورهای منطقه برای همکاری دوجانبه، صدمه شناسی فضای آموزش موسیقی و سفارش و تألیف کتب تخصصی آموزشی و پژوهشی از برنامه های شورای ارکستر است که اعضای آن از سرآمدان موسیقی کشور هستند.
خرید ساز و تجهیزات مورد نیاز ارکسترها و دعوت از رهبران و سولیست های خارج از کشور در جهت ارتقای سطح نوازندگان ارکستر از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه دو ارکستر بنیاد رودکی است.
نظر به اهمیت بنیادین آموزش در توسعهی آفرینش های هنری، بنیاد رودکی از دو سال قبل تجدید نظر کلی در فرایندهای آموزشی داشته؛ در این مجموعه شورایی متشکل از برجسته ترین استادان موسیقی کشور تشکیل شده که بعد از بررسی و کارشناسی روند آموزش موسیقی در بخش های خصوصی ودولتی، این شورا تصمیم گرفته به آن بخش از آموزش موسیقی توجه کند که بالاترین سطوح حرفه ای آموزش را در برگیرد، در بخشهای خصوصی و دولتی فعلی وجود نداشته باشد؛ به عبارت دیگر هدف این شورا تربیت نخبگان و استعدادهای جوان و برتر موسیقی بود
راه اندازی دوره های تخصصی آموزش موسیقی، راه اندازی دوره های آموزش هنرهای نوین و تدوین تاریخ شفاهی موسیقی همچون طرح هایی است که در این دوره در دست اقدام قرار گرفت.
در دورهمه گیری کرونا، به یقین بنیاد رودکی، خانه هنرمندان بود تا چراغ هنر فروزان بماند. از نخستین تدابیر اندیشیده شده همکاران ما در این بنیاد از همان ماه های اولیه، بهره گیری از فضای مجازی و امکانات تلویزیون های اینترنتی بود که به چند ده رویداد موسیقایی و نمایشی با انبوه مخاطبان در چارچوب کنسرت آنلاین و نمایش هایی در بستر فضای مجازی منتج شد. تمامی این اجراها به سبب دغدغه های مالی پیش روی گروههای هنری و در جهت پشتیبانی از هنرمندان به صورت مجانی اجرا شد و هزینه ای بابت سالن های مجموعه از هنرمندان، دریافت نشد. در این میان تلاش شد باتوجه به حساسیت های ناشی از کرونا، علاوه بر پهنه رودکی از فضاهای باز پیرامونی هم بیشتر از پیش استفاده گردد که جهت بهره برداری در اختیار گروههای هنری قرارگرفت.
بنیاد رودکی در روزهای کرونا تولیدات ویژه ای در فضای مجازی داشت که این میزان توجه به فضای مجازی در بین مجموعه های فرهنگی کم سابقه است.
اجرای خانگی نوازندگان ارکسترهای بنیاد رودکی در کمپین « در خانه می مانیم»، اجرای دو قطعه سبکبال حسین دهلوی و شورعاشقانه توسط ارکستر ملی ایران و سمفونی نهم بتهوون توسط ارکستر سمفونیک تهران با مشارکت نوازندگانی از سایر کشورها و ساخت قطعه نوای آدمیت با هدف تقدیر از مدافعان سلامت که در مراسمی با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رو نمایی شد همچون اقدامات این بنیاد در روزهای کرونا در تولیدات ویژه فضای مجازی بود. تولیداتی که بازتاب بین المللی ویژه ای هم پیدا کرد.
در این دوره توجه به همه ابعاد هنر و هنر دینی مورد تاکید قرار گرفت؛ فضای پهنه رودکی در اختیار اجراهای گروههای تعزیه بعنوان اصیل ترین شکل هنرهای دینی بود.
همچنین بنیاد رودکی دو پروژه عظیم تعزیه را راهبری کرد؛ تعزیه ملی ” سوگ یار ” با حضور استادان برجسته کشوری در شهر پرند و رویداد تعزیه خورشید با اجرای ۲۲۰ تعزیه در سطح تهران. در این دوره سعی کردیم فضای آموزش نسل جدید تعزیه خوانان را فراهم نماییم و محصولی آموزشی با همین رویکرد با هدایت برجسته ترین استادان تعزیه تولید شد.
از دیگر سو موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» در رثای سقای کربلا نمونه سازی فاخری از هنر دینی به نمایش گذاشت و چندین دوره میزبانی از سوگواره های شعر فاطمی و جشنواره قرآنی ایفای رسالتی دیگر در این عرصه بود.
در فضای دیپلماسی هنر همینطور بنیاد رودکی به مرکز تولیداتی برای ایرانی ها مقیم خارج از کشور با مشارکت رایزنی های فرهنگی بدل شد؛ قله این تعاملات میزبانی از سفرا و نمایندگان خارجی مقیم ایران در تالار وحدت با همکاری وزارت امور خارجه بود. همینطور زمینه همکاریهای دو جانبه با کشورهای مختلف همچون تاجیکستان، روسیه، عمان، عراق و… فراهم و بسترسازی شد.
در دیگر سو میتوان به کارنامه بنیاد رودکی در اکسپو دبی نگریست که بعنوان نماینده وزارت فرهنگ و ارشد اسلامی، دریچه ای برای هنرمندان ایرانی باز کرد و بیشتر از ۳۰ گروه هنری به واسطه بنیاد رودکی، ۱۴۰۰ اجرا در اکسپو داشتند که همچون شاخص ترین اجراها میتوان به کنسرت مشترک علیرضا قربانی و عالیم قاسم اف اشاره نمود که خصوصا باتوجه به مباحث استراتژیک میان دو کشور و لزوم توسعه روابط فرهنگی اجرای ویژه ای بود. کنسرت سالار عقیلی در روز ملی ایران در اکسپو و حضور گروههای مختلف موسیقی نواحی به واسطه نقش بنیاد رودکی در اکسپو امکان پذیر شد.
در این دوره چندین پژوهش موثر در حوزه موسیقی و نمایش در بنیاد رودکی کلید خورد و ثمرات آن هم درحال ورود به بازار نشر هنری است که از آن جمله میتوان به انتشار ۶ مجلد نت نوشته های رودکی اشاره نمود. در این هفته و همین تالار میزبان سمینار چیستی ارکستر ملی ایران خواهد بود که ارزش مطالعاتی ویژه ای در حوزه موسیقی ارکسترال ملی دارد.
در حوزه تولید آثار فاخر، سمفونی دفاع مقدس، اثر فاخر استاد چکنواریان در سال ۹۸ ارائه شد و چندین پروژه ویژه هم برنامه ریزی شد که دو پروژه فاخر نمایشی با محوریت شاهنامه و مبحث مباهله در دست تولید هستند.
در بحث توسعه فضاها، همکاران من باتوجه به جایگاه ویژه تالار فرهنگ بعنوان تالار مادر مجموعه وحدت، تلاش حقوقی خویش را به کار بردند تا دیگر بار این مجموعه بتواند در چرخه تولید آثار فاخر هنری قرار گیرد ؛ پیش نویس تفاهم نامه با وزارت اموزش و پرورش جهت الحاق تالار فرهنگ آماده و مذاکرات اولیه انجام شده است؛ این راه به تلاش انجام گرفته باز و انشالله به مقصد خواهد رسید.
معتقدم استاد بهروز غریب پور و گروه ممتاز ایشان، سرمایه ای ارزشمند برای بنیاد رودکی هستند؛ سعی کردیم زمینه عرضه بهتر اپراهای عروسکی، این تلاش ویژه نمایشی استاد غریب پور را فراهم نماییم که بهسازی تالار فردوسی در این جهت در حال اجراست. همینطور اپرای فاخر دیگری از این گروه با نام اپرای خواجوی کرمانی مراحل تولید خویش را پیش می برد و تفاهم نامه ای با استانداری کرمان در این خصوص منعقد شده است.
در بحث حقوقی مبحث شاخص دیگر، پروژه ساماندهی اسناد مالکیت بنیاد رودکی در مورد برج آزادی واملاک پیرامونی تالار وحدت است که اهمیت ویژه خویش را دارد و به صدور سند هم منجر گردیده است.
بنیاد رودکی در این دوره و در حد توان حامی گروههای نواحی بود و همچون در پهنه رودکی میزبان اجراهای این گروه ها؛ برای پهنه رودکی برنامه ریزی ویژه ای هم در حوزه هنرهای تجسمی انجام و رویداد «سه شنبه های تجسمی» با هدف عرضه مستقیم آثار تجسمی در پهنه رودکی برنامه ریزی شد.
در بحث رفاهی به مبحث قابل توجهی باید اشاره کنم؛ در این دوره موفق شدیم با تخصیص زمینی در یکی از بهترین موقعیت های شهر چدید پرند با ۵۰ درصد ارزش اصلی و پرداخت اقساط پشتوانه ای در حوزه مسکن همکاران فراهم نماییم که این زمین سرمایه ای برای همه همکاران بنیاد رودکی خواهد بود.
اجازه بدهید در فرازی دیگر به مبحث مهم و استراتژیک منابع و درآمدهای بنیاد رودکی اشاره کنم.
امیدوارم عملکرد همکارانم در این عرصه هم گام موثری در خدمتگزاری این حقیر در بنیاد رودکی باشد.
در این دوره با جذب حداکثری منابع، صرفه چویی در هزینه ها از راه روش هایی پون اصلاح تعرفه ها حامل انرژی، کنترل مصرف و بهینه سازی ها فرآیندهای مالی بنیاد رودکی با تحول همراه بود.
از جمله شاخص تریت اقدامات این دوره میتوان به پیگیری بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی در جهت تعمیر و اصلاح سیستم ماشینری تالار وحدت اشاره نمود.
استرداد وجوه قانونی مازاد پرداخت شده در سنوات گذشته از دیگر اقداماتی است که به همت همکاران ما محقق شد تا منابع در اختیار بنیاد رودکی افزایش یابد. با انتقال موسسه توسعه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به دارایی های بنیاد رودکی اضافه گردید.
از دیگرسو، گزارش های مالی از رشد کم نظیر اعتبارات تخصیصی در این دوره حکایت دارد؛ به صورتی که سال ۱۳۹۸، ۷۱ درصد و سال ۱۳۹۹، ۱۸۳ درصد و سال ۱۴۰۰، ۹۸ درصد از اعتبارات تخصیصی از محل وزارت خانه محقق شده است.
اعتبارات بنیاد رودکی از این محل در مبلغ ۲۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در سال ۹۸، به ۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید.
همچنین نمودارد درآمدهای اختصاصی حاصل شده نشان میدهد در سال هایی که بنیاد رودکی درگیر همه گیری کرونا بوده، درآمدهای اختصاصی این بنیاد از مبلغ ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سال ۹۸ به ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. آن هم در دوره ای که تالارهای تحت مدیریت بعنوان منابع اصلی درآمدی اجراهای چندانی نداشته اند و در واقع موتور اصلی جذب درآمد در سالهای قبل خاموش بوده است.
سال ۱۴۰۰ از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب عمرانی، ۱۱۵ درصد اعتبار تخصیص شده به دست آمده که موضوعی قابل توجه و خدمتی در جهت توسعه فضاهای فرهنگی بنیاد رودکی است. اعتبارات عمرانی این بنیاد در بازه ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۲ برابر شده است.
اما نکته ای که می خواهم در انتها به آن اشاره کنم نقشی بود که این بنیاد در بزرگداشت شهید سرافراز اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی ایفا کرد. مفتخرم که نخستین جایزه عکس بنیاد رودکی به نام شهید سلیمانی زینت گرفت و کتاب «روایت سرباز» این تلاش را مستند کرد؛ نمایش «سرباز» تولید این بنیاد، امکان بازنمایی جایگاه شهید را در بین افکار عمومی به زبان هنر ممکن کرد و این بخشی از رسالت نا تمام ماست.
آنچه گذشت روایت خدمتگذاری به اصحاب هنر بود؛ از خدای متعال می خواهم نگهدار همه ما در راه خدمت باشد و آنچه این کمترین انجام داد به این امید بود که «مقبول طبع مردم صاحب نظر شود».
برای برادر متعهدم، آقای مجید زین العابدین آرزوی توفیق در ادامه خدمت دارم و صمیمانه از همه همکارانم می خواهم که همچون ۳۲ ماه گذشته، یاری رسان ایشان باشید؛ به امید خدا.
هر چه گفتیم جز حکایت دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم»