حسام الدین سراج: خوشحالیم پس از ۲ سال حمله کرونا به صحنه بازگشتیم
پیلانو: کرونا هنوز هم در صحنه است و جهان ما را ترک نگفته است اما با کمرنگ شدن حضور آن شاهد بازگشت باردیگر شور و حال سابق به صحنه اجرای موسیقی هستیم و هنرمندان بار دیگر این فرصت را دارند که از لذت اجرا برای مخاطبانشان بهره مند شوند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، شروع برگزاری حضوری باردیگر کنسرت ها در دی ماه با کنسرتهای پاپ شروع شد و مخاطبان باری دیگر به تماشای اجراها نشستند ولی در این میان کمتر از موسیقی ایرانی نشانی دیده می شد و عمده اجراها را، کنسرتهای پاپ تشکیل می دادند. البته روند برگزاری کنسرت ها بصورت حضوری دیری نپایید که باردیگر محدود شد ولی با این وجود این دفعه کلا لغو نشد و همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
حال با فروکش کردن شعله شیوع ویروس کرونا در کشور، برگزاری کنسرتهای موسیقی ایرانی، نواحی و کلاسیک هم درحال رونق گرفتن است و هنرمندان این حوزه که عمدتاً مهجور واقع می شوند، درحال بازگشت به روی صحنه هستند که البته باتوجه به لطمه های مالی این هنرمندان، بازگشت آنها به روی صحنه نیازمند حمایت های دولتی نیز خواهد بود.
حال در امتداد برنامه های هفته نظامی، گروه موسیقی «بیدل» با عنوان «آفاق عشق» به سرپرستی و خوانندگی حسام الدین سراج، شب گذشته ـ ۱۹ اسفند ماه ـ در تالار وحدت روی صحنه رفت.
در این اجرا سالن بطور کامل پر نشده بود که باتوجه به شرایط کرونا در کشور امری طبیعی به نظر می رسد؛ ولی با این وجود مخاطبان قابل توجهی برای تماشای این اجرا در سالن حضور داشتند.
سراج قبل از شروع این کنسرت اظهار داشت: خوشحالیم که پس از دو سال و اندی حمله کرونائی باز در خدمت علاقه مندان به موسیقی هستیم. هر چند جمعیت زیاد نیست ولی یکی مرد جنگی به از صد هزار.
در ابتدای این برنامه، تصنیف «ماه من (مهمان من شو ساعتی)» سروده حکیم نظامی گنجوی توسط حسام الدین سراج خوانده شد.
در ادامه ساز و آواز اصفهان، سروده نظامی گنجوی با تک نوازی تار توسط بهرام خانی اجرا شد. بعد از آن لحظاتی تکنوازی عود و سپس تصنیف «ساقی ماهرو (دیدم نگار خود را)» سروده مولانا اجرا شد.
در بخش چهارم این کنسرت، حسام الدین سراج، تصنیف «باده جانی (بده آن باده جانی)» برمبنای شعری از مولانا را اجرا کرد. همین طور ساز و آواز، با تکنوازی تار با اجرای علیرضا دانایی بخش بعدی این برنامه را تشکیل داد.
در جریان این کنسرت تصنیف «ساقی نامه» با شعری از نظامی گنجوی توسط حسام الدین سراج اجرا شد و در بخش بعدی تکنوازی کمانچه در ماهور و تغییر مقام به چهارگاه به صحنه آمد.
ساز و آواز چهارگاه به همراه سنتور با اجرای مسعود آرامش نهمین بخش از این برنامه بود و تصنیف چهارگاه (شکوه وطن) بعنوان بخش پایانی اجرا شد.
در این اجرا عمده نوازندگان لحظاتی را به تکنوازی پرداختند که با تشویق حضار همراه شد.
نوازندگان این کنسرت با آهنگسازی و خوانندگی حسام الدین سراج عبارتند از: مسعود حبیبی نوازنده دف، داود ورزیده نوازنده نی، علی رضا دریایی نوازنده کمانچه، علیرضا (کوروش) دانایی نوازنده تار، بهرام خانی نوازنده تاز، مسعود آرامش نوازنده سنتور، محمود فرهمند نوازنده تنبک و صابر سوری نوازنده عود.
منبع: pilano.ir