موسیقی فجر ۳۷ در آینه مهر؛ کوشش برای زنده ماندن موسیقی
پیلانو: ارکستر موسیقی چکاوک به رهبری ارکستر رضا شایسته در ششمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر قطعاتی از آثار ماندگار موسیقی ایرانی را پیش روی مخاطبان قرار داد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، تالار رودکی تهران روز دوشنبه بیست و پنجم بهمن ماه و در ششمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان ارکستر موسیقی «چکاوک» به رهبری ارکستر رضا شایسته و خوانندگی مجید حسین خانی و محمد افروز بود.
ارکستر موسیقی چکاوک همچون گروههای فعال موسیقی ایرانی است که از سال ۱۳۷۷ به رهبری رضا شایسته، با هدف زنده نگه داشتن آثار فاخر موسیقی ملی تاسیس شد. رضا شایسته نیز از شاگردان هنرمندانی چون اسدالله ملک، وارطان ساهاکیان و نصیر حیدریان است که تا حالا با ارکستر موسیقی «چکاوک» در شبکه های مختلف صدا و سیما، تالار وحدت و برج میلاد اجراهای مختلفی را داشته و تا حالا چهار آلبوم تصویری و یک آلبوم صوتی نیز منتشر نموده است.
«شب پرستاره»، «طاقتم ده»، «غزل»، «سوزله»، «پشیمانم»، «گلزار»، «سیمین بری»، «شانه»، «زندگی»، «جلوه بوستان» و «هرگز هرگز» همچون قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند.
رضا شایسته رهبر ارکستر، مجید حسین خامی و محمد افروز خوانندگان، دانیال جورابچی – آرمین قضاتی – مرضیه مزینانی – موژان میرزایی – رمیصا نفیسی – مهدی کاسبی پور – مصطفی حیات غیبی – روزبه بهاری – حسین پارسا فر- مجید خردجو – فرشاد کاشانی و مرصاد صفوی نوازندگان ویولن، داریوش حجازی – حمید یاسری – کوشا صرافی – امیر حسین طایی نوازندگان ویولا، ارسلان علیزاده – کوروش کشاورز – سینا آذرآباد نوازندگان ویولنسل، علیرضا صانعی نوازنده کنترباس، غزاله میرزاده هراتی نوازنده فلوت، علی اصغر شمس آبادی نوازنده کلارینت، آزاده امیری نوازنده تار، مژگان حسینی نوازنده قانون، محمد حسین غریبی نوازنده پیانو، علی خبازی نوازنده سازهای کوبه ای گروه اجرائی این کنسرت را تشکیل می دادند.
رضا شایسته در حاشیه اجرای این کنسرت در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون این کنسرت و تعدادی از نکاتی که از باب برگزاری اینگونه اجراها مطرح می شود، توضیح داد: متاسفانه یکی از شرایطی که همیشه برای من بعنوان یک دغدغه شمرده می شود این که همیشه برای شناخت یک اثر موسیقایی، آهنگ را به نام خواننده می شناسند، در صورتیکه خواننده هم مانند یک نوازنده از عوامل اجرائی یک اهنگ است. به عبارتی صاحب آهنگ، آهنگساز است.
وی اضافه کرد: این موضوعی است که متاسفانه موجب می شود، که ما بعضاً در گرفتن مجوزها به مشکلات زیادی برخورد نماییم. کما این که به سبب همین برداشت ناصحیح خیلی از اهنگسازان ما برای گرفتن مجوز کارهای خودشان هم به مشکل بر می خوردند و بعضاً به این عزیزان گفته می شود، چون فلان خواننده لس آنجلسی این موسیقی شما را خوانده، نمی توانید مجوز دریافت کنید. و این موضوعی است که بنظر می رسد باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم. چنین برداشتی به اعتقاد من ظلم به موسیقی اصیل ماست که در این شرایط حضور بسیار خارج از تصور موسیقی های مخرب می تواند دربرگیرنده شرایط نامطلوبی در زمینه موسیقی باشد.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که می توانم در باب جشنواره موسیقی فجر سال جاری به آن اشاره کنم، بحث گرفتن مجوزها بود که احساس کردم در این دوره سخت گیری بیشتری اعمال شده بود. من از مسئولان وزارت ارشاد و عوامل تصمیم گیر جشنواره موسیقی فجر این است که شرایط گرفتن مجوز را خصوصاً برای موسیقی اصیل ایرانی سخت نکنند تا ما بتوانیم در قالب قوانین و احترام به آن به فعالیت در موسیقی مشغول باشیم و در جشنواره مهمی مانند جشنواره موسیقی فجر فعالیت نماییم.
منبع: پیلانو