سفال هایی متأثر از کرونا و اتفاقات روز جامعه
به گزارش پیلانو نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «عبور» جمعه، ۲۴ دیماه در خانه هنرمندان ایران راه اندازی شد.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سالانه انجمن هنرمندان سفالگر ایران با عنوان «عبور» عصر روز جمعه ۲۴ دیماه در گالری های این مجموعه راه اندازی شد. در این نمایشگاه ۵۴ اثر از ۵۱ هنرمند برای بازدید علاقمندان به معرض نمایش گذاشته شده است.
بهزاد اژدری، رئیس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران درباره محوریت آثار این نمایشگاه اظهار داشت: «نمایشگاه سال جاری حدودا تفاوتی با دوره های قبل ندارد و وقایع پیرامونی همچون قبل در آثار هنرمندان اثرگذار است. امروزه هنرمندان اگر یک مساله درونی هم دارند، متاثر از اتفاقات بیرونی مانند کرونا، از دست دادن کسی، وقایع اجتماعی، محیط زیست و… است. هنرمندان امروزه می دانند که نباید در خلاء اثر تولید کنند و اثرشان به لحاظ نگاه به مسائل، فردی نیست.»
وی درباره مبحث نمایشگاه بیان نمود: «ما همیشه موضوعات و عناوینی را انتخاب می نماییم که قابلیت های بیشتری برای تجسم بخشیدن و توسعه نگاه تجسمی داشته باشد. کلماتی مانند عبور، انبساط و… را در هر زمینه و شرایطی میتوان بسط داد. در سرامیک هم عبور پدیده ای است که در تولید اثر با آن مواجهیم.»
او افزود: «ما وقتی یک محصول سرامیکی می سازیم، از یک مرحله عبور می نماییم و به مرحله دیگر می رسیم و همینطور می گذریم تا به هدف برسیم. البته گاهی هم به هدف نمی رسیم و فکر می نماییم که مقصود مطلوب نبوده است. اما چیزی در آن راه برایمان جذاب می شود و به شکل یک تکنیک مجزا روی آن تمرکز می نماییم.»
اژدری اظهار نمود: «در ذات هنر سفال و سرامیک بحث عبورهای متوالی و پیاپی نهفته است. باید این را هم در نظر گرفت که ما در مرحله گذار اجتماعی هم هستیم. به لحاظ بومی و جهانی مرحله سختی را می گذارنیم. کرونا هم می تواند یکی از مصادیق این گذار باشد که از چنین بحران هایی چطور می توانیم عبور نماییم. ما هر لحظه با مساله عبور مواجهیم.»
رئیس هیات مدیره انجمن سفالگران ایران درباره تأثیر کرونا در برگزاری این رویداد مطرح کرد: «به دلیل برگزاری بینال، هیات مدیره قبلی پارسال تمام تمرکزش روی بینال بود. بینال رویداد بزرگی در اوج کرونا بود و هنوز به مرحله واکسیناسیون نرسیده بودیم. سال جاری نسبت به سال گذشته، برگزاری نمایشگاه راحتتر بود اما تاثیراتش در آثار مشهود است. بسیاری از آثار درباره مرگ و فقدان بود. شاید آثار به صورت مستقیم به مبحث کرونا نپرداخته بودند اما در آنها تبعات از دست دادن، فقدان، رنج و عبور از بحران دیده می شد.»
همینطور شبنم عمانی عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه عبور، دبیر اجرایی این نمایشگاه و عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران اظهار داشت: «ردپایی از گذر و عبور در لایه های مختلف آثار این نمایشگاه دیده می شود. آثار این نمایشگاه از لحاظ فرم و محتوا ریزبینانه انتخاب شدند.»
وی افزود: «آثار این نمایشگاه از میان ۱۸۳ اثر انتخاب شده و داوری هم در ۲ مرحله صورت گرفته است. مرحله اول داوری از روی عکس آثار و مرحله دوم از روی اصل آثار بوده است. کورش آریش، بهزاد اژدری، هنگامه صالح زهتاب، محسن فولادپور و جعفر نجیبی داوران نمایشگاه عبور بودند.»
سحر اسمعیل طهرانی، یکی دیگر از اعضای شورای سیاست گذاری نمایشگاه و عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر ایران هم اظهار داشت: «امسال تلاش کردیم با وبینارهایی تخصصی در این حیطه، مبحث و رویکرد این دوره از نمایشگاه را برای هنرمندان از دیدگاه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روانشناسی و… شرح دهیم.»
او افزود: «با توجه به شرایط گذر از کرونا، اتفاقات مختلفی برای افراد رخ داده است. شرایط مدام درحال تغییر و گذار است. عبور، موضوعی است که امروز در زیست هر هنرمندی در جریان است. هنرمندان سفالگر و سرامیست، هر لحظه در هنرشان با مفهوم عبور روبرو هستند. نکته قابل توجه در این نمایشگاه این است که هر اثر از دیگری مجزاست و هنرمندان با بیان شخصی، آثارشان را خلق کرده اند.»
هنگامه صالح زهتاب، مجسمه ساز، سرامیست و یکی از داوران این نمایشگاه بیان نمود: «داوری نمایشگاه عبور با حجم بالای آثار روبه رو بود اما آثار نمایشگاه با حساسیت و دقت در فرم و ایده پردازی و تکنیک انتخاب گردید.»
او افزود: «خلق یک اثر سرامیکی پیچیدگی های خاص خویش را دارد. یک هنرمند برای خلق یک اثر باید به ایده پردازی، فرم، فضا، تکنیک و خلاقیت بپردازد و همیشه با چالش های زیادی روبه روست. من هم خودم را با سرامیک به چالش می کشم.»
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، این نمایشگاه تا ۵ بهمن ماه همه روزه به جز روزهای شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در مجموعه گالری های خانه هنرمندان ایران میزبان بازدیدکنندگان است.