با آثار اعتراضی و انقلابی موزه هنرهای معاصر بازگشایی می شود
موزه هنرهای معاصر تهران که به علت آنچه «فضاسازی و آماده سازی نمایشگاه جدید» عنوان شد، از دوم دیماه تعطیل شده بود، با نمایش آثار اعتراضی و انقلابی در نمایشگاهی با عنوان «آینه در آینه» از سر گرفته می شود.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، نشست خبری نمایشگاه «آینه در آینه» با حضور احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، سیدعباس میر هاشمی، دبیر کل چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و کیانوش معتقدی، کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه» (مروری بر تحولات هنرمعاصرایران۱۳۶۳-۱۳۵۳) امروز سه شنبه، ۲۱ دیماه برگزار شد.
این نمایشگاه هفته دیگر سه شنبه ۲۷ دیماه افتتاح می شود.
معتقدی که کیوریتوری این نمایشگاه را برعهده دارد، بیان نمود: در راه جریان شناسی هنر معاصر ایران، در یک قرن اخیر جریان هایی را داریم که بعداً به مکاتب جنبش های هنری تبدیل می شوند. پس از زایش مدرنیسم در ایران و شکل گیری جریانی چون سقاخانه از حدود اوایل دهه ۵۰ با یک جریان جدیدی به نام هنر انتقادی یا اعتراضی مواجه می شویم. ژانرهای هنر انتقادی یا اعتراضی زیرمجموعه مهم هنر اجتماعی است.
او افزود: به این فکر کردیم شاید بتوان این نگاه را در شکل گیری یک نمایشگاهی در نظر بگیریم که نتیجه هنر انقلابی را از زاویه تاریخ هنر بررسی کند که لازمه آن یک نگاه منصفانه به همه جریان ها و هنرمندان است. آثار هنرمندان از بازه تاریخی دهه قبل از انقلاب انتخاب شده است. در این نمایشگاه تمرکز ما در مدیوم نقاشی و نقاشی دیواری معطوف می شود و تلاش می نماییم با چیدمان آثار بر مبنای سیر تاریخی و گزینشی از بین این همه آثاری که از هنرمندان مختلف وجود دارد، یک روایت منصفانه مبتنی بر جریان شناسی تاریخ هنر را با حضور هنر انتقادی و رسیدن به هنر انقلاب ارائه دهیم.
معتقدی خاطرنشان کرد: بیشتر از نیمی از آثار هنرمندانی که در این دوره و این بازه کار کرده اند برای نخستین بار به معرض نمایش گذاشته می شوند. ما این شانس را داریم که نمونه های فوق العاده بی نظیری را از گنجینه موزه هنرهای معاصر پس از چهل سال در این نمایشگاه ارائه نماییم که روایت خیلی مهمی از نقاشی ایران از یک مقطع تاریخی است که با یک نوع اکسپرسیونیسم روایی همراه می باشد. بسیاری از نقاشان تلاش کرده اند در این روایت هنر انقلابی از مضامین ملی و حماسی استفاده کنند. بنابراین نمایشگاه را این گونه چیدمان کرده ایم که در شروع یک مقدمه و معرفی از شکل گیری هنر اعتراضی قبل از انقلاب داریم. همینطور روایتی از هنر قهوه خانه داریم؛ بعنوان ژانر مهم ملی که به شکلی آن هم بعداً یکی از ریشه های شکل گیری هنر اعتراضی می شود.
او افزود: بخشی از نقاشی های هنر انقلاب متاثر از همین مدل نگاه در خارج از ایران است که بسیاری از هنرمندان در آن مقطع تاریخی از هنر انقلاب های دیگر چون مکزیک یا روسیه الهام می گیرند که در این نمایشگاه به این مساله هم می پردازیم. آثار بسیار ابعاد بزرگی دارد چون عمدتا این نمایشگاه روی بوم های بزرگ و در ساختار نقاشی دیواری بخصوص در مقطع انقلاب اجرا شده اند. برای تکمیل ایده نمایشگاه تلاش کرده ایم از تصاویر مهم دوره انقلاب و بخشی از گرافیک انقلاب یعنی پوسترها استفاده نماییم که در واقع این رسانه ها بدنه هنر انقلاب را ایجاد کرده اند. در این نمایشگاه ۹۰ نقاشی نمایش داده می شود.
معتقدی افزود: در هنر انقلاب دو عنصر مردم و رهبری را در نقاشی های انقلابی داریم. مواجهه هنرمندان و نوع زیبایی شناسی که برای این دو مضمون به کار می برند خیلی در این نمایشگاه به آن توجه شده و در بخشی از نمایشگاه پرتره نگاری هایی وجود دارد. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، کاظم چلیپا، سیروس مقدم، اردشیر محصص، علی اکبر صادقی، رحیم ناج فر و… وجود دارد.
همینطور در ادامه آقایی اظهار داشت: این نمایشگاه، مجموعه نمایشگاه هایی است که از هم افزایی گنجینه موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار انقلابی کشور چون باغ نگارستان، حوزه هنری و انجمن عکاسان دفاع مقدس کشور تشکیل می شود. نمایشگاه «آینه در آینه» با حمایت جشنواره تجسمی فجر به دوره ای از هنر معاصر می پردازد که از هنر اعتراضی شروع می شود و به هنر انقلاب و جنگ می پیوندد. سال ها بود موزه فکر تصمیم داشت که یک نمایشگاه آثار اعتراضی را از نگاه هنری برگزار کند. این پروژه موزه برای جشنواره تجسمی جذاب بود و تصمیم گرفتند آنرا حمایت کنند. این نمایشگاه از هنرمندان مستقل آغاز و به هنرمندان انقلابی ختم می شود. نمایش آثار منصفانه صورت گرفته و از هیچ جا و هیچ نهادی به ما برای نمایش دادن یا ندادن آثار هنرمندان به ما فشاری وارد نشد و همه با این جریان همراهی کردند. رویکرد جدید جشنواره تجسمی فجر بدون هیچ نگاه جانب دارانه ای پژوهشی است و از نگاه های پژوهشی که متناسب با روند فعالیت آنها است حمایت می کند.
هاشمی هم اظهار داشت: پس از بررسی های زیادی که درباره دوره های مختلف جشنواره صورت گرفت قرار شد نسبت به ساختار جشنواره رویکرد اصلاح گرانه صورت بگیرد که یکی از این رویکردها پژوهشی و پشتیبانی از موضوعات و عنوان های پژوهشی بود و امیدوارم این رویکرد در دوره های بعدی جشنواره هم رعایت شود. زمانی که صحبت از کار پژوهشی می شود اجازه نداریم نگاه خویش را دخیل نماییم و باید برپایه مستندات و حقایق جلو رویم و این احتمال وجود ندارد که نکته ای را حذف کرده باشیم و کاملا نگاه باز و آزادی داشتیم و اگر مواردی وجود نداشته باشد حتما در آن مسیر جا نمی گرفته است.
منبع: پیلانو