واکنشی به اطلاعیه حراج تهران
به گزارش پیلانو اطلاعیه حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنریِ مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد، واکنش هایی را در فضای تجسمی به دنبال داشت.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، این حراج که جمعه، ۲۴ دی پانزدهمین دوره خویش را در هتل پارسیان آزادی برگزار می نماید، با عنایت به حواشی پیش آمده درباره میزان تعهد و مسئولیت اصالت آثار، توجه بسیاری را به مفاد قرارداد این حراج با خریداران در مورد اصالت آثار جلب کرد.
در بخشی از توضیحات حراج تهران درباره مسئولیت اصالت آثار هنری مندرج در کاتالوگ پانزدهمین دوره این رویداد آمده است: «کلیه آثار ارائه شده در حراج تهران توسط کارشناسان معتبر بررسی و اصالت و انتساب آنها به پدیدآورنده اثر مورد بررسی قرار می گیرد. درمورد آثار کلاسیک، عنداللزوم بررسی توسط کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری صورت خواهد گرفت. علی ای حال با عنایت به آنکه آثار ارائه شده در حراج به مدت سه روز جهت رؤیت متقاضیان در معرض بازدید عموم قرار می گیرد، متقاضیان این امکان را جهت بررسی های کارشناسی متعارف از طرف کارشناسان منتخب خود در مدت مزبور دارا می باشند.»
در همین زمینه مهرداد فلاح، نماینده هنری معرفی شده از سوی زنده یاد صادق تبریزی در زمان حیات این هنرمند و خانواده، اظهار داشت: «در اصالت سنجی یک اثر بنگاه های اقتصادی آثار هنری نسبت به فاکتور فروشی که به خریداران می دهند دارای مسئولیت هستند و در این ارتباط عرضه کنندگان آثار هنری باید به این نکته دقت کنند که خریداران آثار هنری، هنردوستانی هستند که به هنر این سرزمین کمک شایانی می کنند چه در داخل و چه در خارج؛ و وظیفه ما جلب رضایت آنان و بیشتر علاقه مند کردن آنان به عرصه هنری است. خریداران و بنگاه های اقتصادی و مشاوران وظیفه اطمینان بخشی در ارتباط با اصالت و کیفیت اثر هنری دارند که اثر هنری خوب و شایسته را بدون هیچ شک و تردیدی به خریداران معرفی کنند. در غیر این صورت چه فرقی بین یک فرد عادی و یک بنگاه اقتصادی هست؟».
فلاح ضمن بیان این که در حراجِ پیش روی تهران دو اثر از زنده یاد تبریزی چکش خواهد خورد، درباره وضعیت اصالت سنجی آثار این هنرمند اضافه کرد: «ما پیگیر حراج تهران و همینطور حراج هایی که خارج از کشور برگزار می گردد هستیم و خوشبختانه اصالت سنجی آثار استاد تبریزی در این حراج ها درست بوده است. ضمناً بنده مسئولیت هر گواهی اصالت اثری را که برای آثار زنده یاد تبریزی صادر کرده ام می پذیرم.»
نماینده زنده یاد تبریزی درباره بیانیه حراج تهران اضافه کرد: «حراج تهران بیانیه خوبی داده که مسئولیت آثار را می پذیرد. ضمن اینکه سفارش می شود خریداران اثر هنری از جاهای معتبر خرید کنند.»
وی همینطور از گالری داران و مجموعه دارانی که در زمینه تبادل آثار تبریزی با این خانواده همکاری داشته اند قدردانی کرد و اظهار داشت: «تمام آثار زنده یاد تبریزی که تا کنون در حراج های تهران، ساتبیز و بونامز عرضه شده، مورد رصد ما قرار گرفته و دارای اصالت هستند و به لطف مجموعه داران و گالری داران مدتی است که اثر جعلی از تبریزی در بازار مشاهده نشده است. از حیث کم بودن آثار این هنرمند در بازار و با همکاری گالری داران و کارشناسان خوشبختانه از ورود جاعلان به عرصه آثار تبریزی جلوگیری شده است.»
به قول فلاح، در پانزدهمین حراج تهران دو اثر عرضه شده که یکی از آنها، بدون عنوان است و با تکنیک اکریلیک روی بوم در ابعاد ۱۹۸×۹۸ سانتیمتر اجرا شده. این اثرِ مرمت شده، در ارتباط با دهه ۱۳۶۰ است و در سال ۱۳۹۱ در گالری ۸ لندن فروخته شده. برآورد اولیه این اثر، دو تا سه میلیارد تومان است. در این اثر ترکیبی منسجم و پرکار از فیگورهایی سوار بر اسب و کمان در دست دیده می شود که گویی بعنوان یک کل منسجم بر سطح سفید بوم کلاژ شده اند و کنتراست شدیدی میان فرم و رنگ را در سوژه و پس زمینه اثر به معرض نمایش گذاشته اند. گویی هنرمند یک لحظه شورانگیز را بر سطح ساکت و سرد بوم رقم زده و با ایجاد چنین تضادی بر نقش خود بعنوان خالق اثر تاکید ورزیده است. ترکیب رنگ های گرم در جدال با سردی سفید پسزمینه هم بر پویایی اثر افزوده است.
اثر دیگر «سقاخانه» نام دارد و با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر اجرا شده. این اثر هم همچون اثر دیگر، مرمت شده و در ارتباط با دهه ۴۰ شمسی است که متعلق به مجموعه احسان یارشاطر ایران شناس فقید است و یارشاطر در کتاب اوج های درخشان هنر ایران، درباره این اثر توضیح داده است. برآورد قیمت این اثر هم یک و نیم تا دو میلیارد تومان است. این اثر جزو معدود آثار تبریزی است که خصوصیت های منحصر به فرد و کمتر دیده شده ای را در خود دارد. اولین آن، استفاده از اسمبلاژ و کلاژ است که در دیگر آثار او نظیر ندارد. در این اثر هنرمند از قفل های قدیمی، زنجیر، پنجه فلزی و ورق های طلسم بهره برده و این اشیاء را بر روی پرده بوم آویزان کرده و چسبانده است و بدین لحاظ اثری را شکل بخشیده که کمتر نظیری در دیگر آثارش دارد. همینطور استفاده از این ادوات سبب شده اثر، از حالت نقاشی دوبعدی بیرون برود و با پیدا کردن حجم، در فاصله میان نقش برجسته و هنر دوبعدی قرار بگیرد. خصوصیت منحصر به فرد دیگر این اثر، پرهیز از ارائه دکوراتیو هنر ادوار کهن ایران در بستری نو است. »