پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان؛ فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان موج می زند
پیلانو: یکی از اعضای هیات داوران بخش دف نوازی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان معتقد می باشد فقدان خلاقیت در کار دف نوازان جوان این رویداد موج می زد و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند.
به گزارش پیلانو به نقل از پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حسین رضایی نیا نوازنده و داور بخش دف جشنواره پانزدهم با اشاره به نقش موثر جشنواره در روند موسیقی کشور اظهار داشت: این تاثیرگذاری به قدری بوده که هر سال برتعداد شرکت کنندگان افزوده می شود. به نظر من جشنواره موسیقی جوان، یکی از معتبرترین جشنواره هایی است که در ایران برگزار می گردد و آثار آنرا کارشناسان بسیار خوبی بررسی می کنند و همین مسأله به دیده شدن نوازندگان جوان کمک به سزایی کرده است البته نمی توان از نقش فضای مجازی در معرفی و دیده شدن شرکت کنندگان غافل شد.
وی افزود: استمرار برگزاری جشنواره یکی دیگر امتیازات مثبت جشنواره موسیقی جوان است به جهت اینکه ما بدانیم موسیقی زنده است و ادامه حیات می دهد.
کوچ بزرگان موسیقی به جشنواره موسیقی جوان
این نوازنده دف با اشاره به حضور اکثریت استادان موسیقی در جایگاه داور جشنواره موسیقی جوان و اعتباربخشی به این رخداد موسیقایی اظهار نمود: سالهاست که خیلی از استادان موسیقی بواسطه ضعف در مدیریت جشنواره موسیقی فجر در آن حضور پیدا نمی کنند و نسبت به آن دلسرد شده اند اما در ترکیب هیات داوران جشنواره موسیقی جوان، پیشکسوتان و بزرگان موسیقی حضور دارند و با جان و دل آثار رسیده را هر ساله داوری می کنند واین مسئله هم موجب اعتبار بخشی به جشنواره شده و هم برای جوانان علاقه به وجود آورده است چونکه وقتی یک جوان می بیند کارش ازطریق یک هنرمند بزرگ دیده می شود، می تواند انگیزه را در خود به وجود می آورد و می داند نمره ای که می گیرد از جانب کارشناس های خوب بوده و کسی هم که نمره نمی آورد اساسا به نقطه ضعفش پی می برد که حتما کارشناس خبره یک موردی را در نوازندگی اش دیده که ضعف محسوب می شده بدین سبب برگزیده شدن یا نشدن برای شرکت کنندگان امتیاز خوبی برای پی بردن به نقاط قوت و ضعف نوازندگان جوان است.
رضایی نیا در ادامه با اشاره به داوری پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان بیان کرد: امسال هیات داوران اجازه نداشتند تصویر نوازندگان را ببینند و فقط بوسیله شنیدن صدای سازشان داوری هایمان صورت گرفت. در حقیقت آن بخشی که مربوط به استایل نوازندگی بود، به جهت اینکه شائبه ای ایجاد نکند و خدای ناکرده داوری بخواهد شاگرد خودش را بالا بیاورد، حذف شده بود. بطور کلی ما داورها حتی اسم شرکت کنندگان و مشخصات آنها را هم متوجه نشدیم و فقط برمبنای صدای سازشان نمره دادیم.
از شلوغ کاری های بیخود تا فقدان خلاقیت
داور بخش دف پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباب نقاط قوت و ضعف شرکت کنندگان اظهار داشت: متاسفانه نقطه قوت خیلی در کارشان کمتر دیده می شد چونکه خلاقیت خیلی کمتر شده بود و بیشتر موارد تکراری و کپی شده را اجرا می کردند و اکثرا یک سری شلوغ کاری های بیخود داشتند و عدم خلاقیت در کارشان موج می زد اما در کل رقابت نزدیکی بود.
رضایی نیا با اشاره به نقاط قوت شرکت کنندگان دوره پانزدهم جشنواره بیان داشت: به نظر من حضور در چنین جشنواره نقطه قوت هر شرکت کننده است چونکه بواسطه این رویداد مهم موسیقی دیده می شوند و این خود می تواند به تجربه شان در حوزه موسیقی اضافه کند.
این نوازنده باسابقه دف با اعلان اینکه ما نوازنده های بسیاری داریم که در دل جشنواره جوان توانستند به جاهای بزرگ در جامعه موسیقی راه پیدا کنند، اظهار داشت: معتقدم بایستی برای شرکت کنندگان ایجاد انگیزه نماییم و پیشنهاد بر این است از آنجا که ورود به دانشگاههای موسیقی بواسطه پذیرش محدود، کمی دشوار است از دل جشنواره موسیقی جوان به هر دانشگاه ۱ تا ۲ نفر برای ادامه تحصیل معرفی شوند. در این صورت هم اعتبار جشنواره را دوچندان می نماییم هم هنرجویان بدون کنکور و واسطه امکان تحصیل پیدا می کنند.
منبع: pilano.ir