مدیرعامل انجمن موسیقی عنوان كرد الان زمان توجه به كنسرت خیابانی است
علیرضا نیکنام ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ـ شرایط فعلی را فرصتی مناسب برای توجه به کنسرتهای خیابانی دانست و از پیگیری آن در مذاکره با دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگاهی داد.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دهمین گفت وگوی برخط «آهنگ» از سری لایوهای حوزه موسیقی خانه هنرمندان ایران با موضوع «بررسی کنسرتهای آنلاین در دوران پاندمی کرونا» چهارشنبه، ۳۰ تیر با حضور علی نیکنام مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، نوشین پاسدار آهنگساز و نوازنده عود و سما بابایی مجری کارشناس در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
سما بابایی در ابتدای این لایو عنوان نمود که سابقه کنسرتهای آنلاین تنها به دوران کرونا برنمی گردد و چند سال قبل علیرضا قربانی برای نخستین بار در سامانه ای اجرای یک کنسرت آنلاین را برعهده داشت اما این روند به دلایلی ادامه نیافت.
وی سپس از نوشین پاسدار نوازنده عود و آهنگساز آلبوم «چله نشین» به خوانندگی حسین علیشاپور دعوت کرد تا درباره این اثر توضیح دهد.
پاسدار توضیح داد: این آلبوم در اسفند ۹۹ منتشر گردید و خوشبختانه استقبال خوبی از آن صورت گرفت. «چله نشین» برای ساز عود و خواننده آوازی تنظیم شده است و عود نقش اصلی و محوریت در کار داشت.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا ایام کرونا را برای انتشار این آلبوم برگزیده است، بیان نمود: نخستین قطعه آلبوم در آبان ۹۸ قبل از کرونا، ساخته شد اما از اواخر آن سال که وارد دوران قرنطینه شدیم، چند ماهی استودیو و کارمان تعطیل شد و پس از آن در سال ۹۹ به این فکر بودم که باید آلبوم بالاخره گردآوری شود و به هدفی که چند سالی در سر داشتم، تحقق ببخشم. خوشبختانه با همراهی دوستان آلبوم نهایی و منتشر گردید. به لطف همکارانم در این آلبوم و حسین علیشاپور آلبوم به مرحله ای رسید که بتوانم هم خودم را باور کنم و هم یک اثر با محوریت ساز عود گردآوری و ارائه شود.
چرا عود کمتر مورد اقبال هنرمندان است؟
نوشین پاسدار درباره علت اقبال کمتر از ساز عود توسط نوازندگان پاسخ داد: اساتیدی نظیر استاد منصور نریمان از ۵۰ سال پیش آهنگ سازی برای ساز عود را آغاز کرده اند. وقتی من در هنرستان موسیقی این ساز را فرا می گرفتم سازندگان و نوازندگان عود تعدادشان کم بود و به مرور اساتیدی نظیر حسین بهروزی نیا و محمد فیروزی فعالیت بیشتری در دهه ۷۰ درباره این ساز داشتند و در دهه ۸۰ رفته رفته جوانان به این ساز علاقمند شدند. صدای عود بسیار درونی و آرام بخش است و ارتباط قلبی و احساسی با مخاطب و نوازنده برقرار می کند. ساز بسیار تاثیرگذاری است و در همه دنیا نوازندگان ماهری آنرا می نوازند و با عنایت به سابقه چند هزار ساله اش می تواند باردیگر احیا شود و در ارکستر حضور داشته باشد.
نوازنده و آهنگساز آلبوم «چله نشین» درباره وضعیت فعلی موسیقی اصیل ایرانی افزود: این نوع موسیقی هم اکنون فرم و شکل به روزتری گرفته است. در بیش از ۲۰۰ سال اخیر نغماتی ثبت و جمع آوری شده است که هر یک از ما در نسل های جدید اهتمام کرده ایم به صورتی از آنها بهره برده و موسیقی اصیل ایرانی را معرفی نماییم. حال این که ضربی شنیدن موسیقی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، به نظرم یک مساله سلیقه ای است.
تفاوت کنسرتهای آنلاین و حضوری؟
سما بابایی درباره تفاوت های برگزاری موسیقی آنلاین با کنسرتهای حضوری از میهمان برنامه پرسید و پاسدار اظهار داشت: من در دو دوره از کنسرتهای آنلاین حضور داشتم که باید از بنیاد رودکی برای این منظور تشکر کنم. به نظرم دوره جالبی بود و بااینکه شور و هیجان تماشاگران را به این شیوه حس نمی نماییم اما با عنایت به شرایط امروز کنسرتهای آنلاین حداقل توانستند هنرمندان را دور هم جمع کنند تا از فضای موسیقی دور نباشیم. اگر همین اجراها نباشد، دیدن اجرای هنرمندان در کنار شنیدن موسیقی، لذت از این هنر را برایمان رقم نمی زند.
وی با بیان اینکه کنسرتهای آنلاین به امری روزمره در زندگی انسان ها تبدیل گردد، تصریح کرد: در دنیای امروز می توانیم از اپلیکیشن ها برای عرضه هنر هنرمندان استفاده و کم کم به این شیوه عادت نماییم. به نظرم نتیجه استفاده از فضای مجازی و آنلاین برای هنر نیز در همین مدت درگیری با کرونا بد نبوده است.
در ادامه پاسدار درباره تاثیر کرونا بر زندگی فردی و حرفه ای هنرمندان موسیقی توضیح داد: برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین فاصله بین هنرجویان و اساتید موسیقی را دور کرده است. در کوک کردن سازها و جریان آموزش و نحوه دقیق آن گرفتار مشکل شده ایم و هنوز درگیر آن در آموزشگاه ها هستیم. امیدوارم اوضاع بهبود یابد و فرآیندی ایجاد شود تا به تدریج کنسرت ها بصورت حضوری با تعداد کمتر تماشاگران و رعایت اصول بهداشتی به جریان بیفتد.
سوال بعدی به فرهنگ سازی خرید بلیت کنسرت آنلاین مرتبط بود؛ پاسدار در پاسخ به این سؤال که چه راهکارهایی را برای پشتیبانی از موسیقی توسط مردم پیشنهاد می دهد، اظهار داشت: موزیسین ها برای ارتقای خود و کارشان هزینه کرده اند و از نظر مالی هم باید تامین شوند. کاش می شد در وضعیت سخت کرونا از آنها به نحوی حمایت کرد. خصوصاً هنرمندانی که هم اکنون اهل شهرهای دیگر هستند و دسترسی برای برگزاری کنسرتهای آنلاین ندارند تا دیده شوند. کاش حمایت هایی به لحاظ مالی از هنرمندان موسیقی وجود داشت. برای اینکه کنسرت ها به کار هنرمندان پیش از این رونق می داد و الان شرایط برای هنرمندان موسیقی سخت شده است. می توانیم اسپانسرهای زیادی را برای پشتیبانی از گروه های موسیقی تهران و شهرستان ها دعوت نماییم و ناگزیر به درآمدزایی برای تامین معیشت خود هستیم.
فرهنگ خرید بلیت کنسرت آنلاین هنوز جا نیافتاده است
علیرضا نیکنام، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران میهمان بخش دوم گفت وگوی برخط بررسی کنسرتهای آنلاین در دوران پاندمی کرونا بود. وی در پاسخ به سوالی درباره تجربه برگزاری و اهداف کنسرت آنلاین توسط انجمن موسیقی ایران بیان نمود: ویروس کرونا مساله ای جدی بود که به همه رشته های هنری خصوصاً موسیقی لطمه های زیادی وارد کرد. انجمن موسیقی با حمایت دفتر موسیقی به دنبال راهکاری جهت راه اندازی باردیگر کنسرتهای تعطیل شده به دنبال انتشار کرونا بود و به راه حل کنسرتهای آنلاین رسید. این کنسرت ها از ۱۶ مرداد سال ۹۹ نخستین دوره خودرا در بنیاد رودکی شروع کرد و ۲۳ مرداد دوره دوم به موسیقی نواحی اختصاص یافت و سومین دوره نیز در آذر ماه ۹۹ برگزار گردید. به دنبال استقبال از این اتفاق فراخوانی را در اسفند ۹۹ منتشر کردیم که خرداد ماه امسال با عنوان «برخط ماه و نوا ۲» برگزار شد و بازتاب خوبی داشت. دوره دوم و سوم کنسرتهای آنلاین امسال نیز ۲۹ و ۳۰ تیر برگزار شد.
نیکنام در پاسخ به این سؤال که در صورت اختتام همه گیری کرونا همچنان کنسرتهای آنلاین برگزار خواهند شد یا نه، توضیح داد: هدف از برگزاری این کنسرت ها پشتیبانی از جامعه موسیقی و استفاده از فضای مجازی برای تامین نیاز مخاطبان به شنیدن و تماشای اجراهای موسیقی است. امیدواریم با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون بتوانیم در آبان و آذر کنسرتهای حضوری را از سر بگیریم. برای اینکه لذت اصلی شنیدن و تماشای اجراها به حضور مخاطبان و هنرمندان در یک مکان است اما کنسرتهای آنلاین هم با تصویر و باکیفیت در دسترس هستند و این بستر خوبی است. آمارهای تماشای آنها هم بیش از دو هزار بازدید و بیش از ۱۳۰ نفر بصورت آنلاین و تماشای کامل آنها در لحظه اجرا بوده است.
وی درباره علت پخش رایگان کنسرتهای آنلاین نیز اظهار داشت: فعلا چاره ای نداریم و هنوز فرهنگ خرید بلیت کنسرت ها جا نیفتاده است. امیدواریم برنامه ریزی صورت بگیرد که مردم برای تماشای کنسرتهای آنلاین هم هزینه و به این واسطه از هنرمندان این حوزه حمایت کنند. اهتمام می نماییم کنسرتهای آنلاین در کنار کنسرتهای حضوری ادامه دار باشد و پس از رد شدن از پیک پنجم کرونا با رعایت پروتکل ها در سالن های بنیاد رودکی، تالار وحدت و سالن هایی که در اختیار داریم، کنسرتهای حضوری را انشالله دنبال خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا کنسرتهای آنلاین در مرداد هم برگزار می گردند، بیان نمود: بله، سه دوره از این اجراها را در مرداد ماه شاهد خواهیم بود و به مناسبت ایام عزاداری محرم نیز کنسرتهای آنلاین مذهبی را برگزار خواهیم کرد.
توضیحی درباره کنسرتهای خیابانی
نیکنام درباره کنسرتهای خیابانی نیز اظهار داشت: به دنبال گرفتن مجوزهای لازم برای برگزاری کنسرتهای خیابانی هستیم که در تهران و سایر استانها از آن استفاده نماییم. به نظرم شرایط فعلی فرصت خوبی برای این تجربه است و باید اجازه بدهیم که اتفاق بیفتد. با دوستانمان در دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت خواهیم کرد که انشالله این اتفاق بیفتد.
وی درباره میزان حمایت انجمن موسیقی ایران از کنسرتهای پاپ اظهار داشت: کنسرتهای پاپ حمایت لازم را از مردم می گیرند و جای خودرا پیدا کرده اند. سیاست انجمن موسیقی ایران در پشتیبانی از موسیقی اصیل ایرانی و دستگاهی است. موسیقی کلاسیک را هم در دستور کار خود داریم اما در ارتباط با موسیقی پاپ آهسته تر حرکت می نماییم و نگاهمان بیشتر متوجه موسیقی سنتی و نواحی است.
مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در آخر درباره انتشار آلبوم «ردیف میرزا عبدالله» به همت داریوش طلایی توسط انجمن توضیح داد: سال قبل قراردادی با استاد داریوش طلایی منعقد کردیم و خوشبختانه ایشان پذیرفتند و طی حدود ۶ ماه این آلبوم جمع آوری شد و چند روز گذشته از آن رونمایی گردید.