امیر راد در نشست مجازی نهاد مطرح كرد؛ انجمن هنرمندان نقاش ایران مقرر است سبب ارتقای رسانه نقاشی شود
به گزارش پیلانو دومین نشست نهاد پیرامون ماهیت و کارکرد خانه ها و انجمن های هنری با مبحث انجمن هنرمندان نقاش ایران؛ روز گذشته، امروز، فردا یکشنبه ۲۳ خرداد در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این برنامه آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران به گفتگو با امیر راد مدیرعامل انجمن هنرمندان نقاش ایران پرداخت.
امیر راد درباره اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران اظهار داشت: هم اکنون این انجمن حدود ۱۴۰۰ عضو دارد که نزدیک به ۶۰۰ عضو آن پیوسته، نزدیک به ۶۰۰ عضو آن وابسته و تعدادی هم اعضای افتخاری هستند. البته این ساختار پیشین انجمن است که ۳ نوع عضویت داشت، در ساختار و اساسنامه جدید انجمن تفاوت هایی است یعنی علاوه بر اعضای پیوسته، وابسته و اعضای افتخاری، عضو دانشجویی و عضو همراه را هم داریم که آنها هم به ساختار اضافه می شوند. البته هم اکنون همه اعضا فعال نیستند و به هر حال میتوان اظهار داشت که متأسفانه بخش کوچکی از این مجموعه فعالیت دارند.
راد در بخش دیگری از این نشست درباره کیفیت و رویکرد جذب اعضا در انجمن هنرمندان نقاش اظهار داشت: در دوره هیأت مدیره های متعدد سیاست های مختلفی در اینباره بوده است. بخصوص در دوره های اول، به جهت اینکه می خواستند اعضای بیشتری را جذب کنند و چون باید نهاد شکل می گرفت و ساختاری پیدا می کرد، طبیعتاً بعضی مواقع کمیت اهمیت داشته، کیفیت آن چنان در اولویت نبوده و اهمیت نداشته باشد. اما در برخی از دوره ها در سالهای گذشته، بعضی مواقع این مساله کمیت همچنان مطرح بوده است. به صورت مشخص در دوره فعلی به شدت روی کیفیت تمرکز کردیم و فکر کردیم که اعضایی که وارد انجمن هنرمندان نقاش ایران می شوند باید کیفیت آثارشان را به یک استانداردی رسیده باشد و نوع نگاهشان هم شکل گرفته باشد که در آن مصاحبه ها خودش را مشخص می کند و نمود پیدا می کند.
متأسفانه در انجمن هنرمندان نقاش ایران و در خیلی از انجمن های هم جنس ما، رفتار اعضا به غلط این طور تعریف شده که عضویتشان در انجمن برای این است که امکاناتی دریافت کنندوی اضافه کرد: یک مسئله بسیار مهم دیگر که ما سعی کردیم در خلال این دوره به آن بپردازیم و آنرا در بین اعضای انجمن جا بیاندازیم، این است که انجمن های هنری که در واقع مؤسسات فرهنگی هنری هستند، جاهایی هستند که ما عضو آنها می شویم نه به جهت اینکه از آنها خدمات بگیریم، بلکه ما عضو می شویم که به آنها برای رسیدن به اهداف و برنامه هایشان کمک نماییم. متأسفانه در سالهای گذشته این اتفاق برعکس شده بود. یعنی امروز هم بسیاری فکر می کنند که عضویت در انجمن باید برای افراد سود داشته باشد و یا برایشان امکانات و شرایطی را مهیا کند. درحالی که اصولاً ما وقتی عضو یک سازمان و نهاد می شویم، برای اهداف آن نهاد عضو آن جا شده ایم و می رویم که به اهداف آن کمک نماییم.
راد افزود: متأسفانه در انجمن هنرمندان نقاش ایران و در خیلی از انجمن های هم جنس ما، رفتار اعضا به غلط این طور تعریف شده که عضویتشان در انجمن برای این است که امکاناتی دریافت نمایند. طبیعی است که وقتی انجمن ها، یک نهاد و مرجعیتی پیدا کنند، می توانند امکاناتی را هم ارائه نمایند و می توانند بعنوان یک مرجع مورد وثوق نهادهای دیگر قرار گرفته، امکاناتی را دریافت نمایند و آنرا میان اعضایشان به اشتراک گذارند.
وی افزود: اولاً تعداد اعضا بسیار زیاد است و این امکانات معمولا به دست همه نمی رسد. ازاین رو همواره ناراحتی و نارضایتی به وجود می آورد. این ها امتیازاتی است که یک انجمن می تواند به اعضایش بدهد و طبیعتاً به جهت اینکه بتواند این امتیازات را به بهترین شکل بدهد، رتبه بندی کرده و اعضای فعال را جدا می کند. در نتیجه به اعضای فعال بیشتر رسیدگی می شود و امتیاز بیشتری می گیرند. ما خیلی سعی کردیم که در دوره متاخر این مورد را جا بیندازیم که حضور اعضا در انجمن هنرمندان نقاش ایران برای خدمت به انجمن و اهداف انجمن است.
مدیرعامل انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره اهداف این انجمن بیان نمود: اگر بخواهم ساده در اینباره توضیح بدهم، هدف انجمن ارتقای رسانه نقاشی است. هدف تمام انجمن ها ارتقا رسانه ای است که نمایندگی می کنند. طبیعتاً ابزارش نهاد و اعضایش است و به واسطه آنها این فعالیت انجام می شود. ازاین رو ما یک هدف مشترک داریم و آن این است که رسانه نقاشی را درست معرفی کرده، جایگاهش را مشخص نماییم، هویتی برای اعضای آن بسازیم و همه این ها با یاری و کمک کسانی است که می آیند و دست اعضایی که نماینده شدند را می فشارند و پیش می رویم.
امیر راد مطرح کرد: انجمن هنرمندان نقاش ایران، یک انجمن صنفی نیست. بلکه در نبود یک انجمن صنفی، کارهای آنرا گهگاه انجام داده است و به خاطر همین هم مشکلاتی بوجود آمده است. چون در نبود انجمن های صنفی، انجمن هنرمندان نقاش ایران بعنوان تنها مرجع ناگزیر بوده است که گاهی کارهای صنفی را هم انجام دهد، کما این که قانونی نبوده و طبیعتاً در خیلی جاها هم دستش کوتاه بوده است، مانند پی گیری و درست کردن بیمه هنرمندان که به هر حال می دانید مشکلات جدی تری بود و انجمن هم دستش کوتاه بود و خیلی هم نمی توانست این داستان را پیش ببرد. امروز خوشبختانه آن مشکلات حل شده و ما فراخوان عضویت برای انجمن صنفی هنرمندان نقاش را داده ایم تا آن جا به خواسته های صنفی خودشان برسند.
راد در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: به صورت کلی این انجمن مقرر است سبب ارتقای رسانه نقاشی شود یعنی به رسانه نقاشی در معرفی، پویایی و گسترش آن بتواند کمک نماید و برای این کار ابزارهای آموزشی، تبلیغاتی، نمایش و … دارد که در اساسنامه توضیح داده شده است. طبیعی است که برای چنین کاری می تواند گالری تأسیس کرده و کار اعضایش را در گالری های دیگر به نمایش بگذارد. می تواند رفتار آموزشی را تعریف کند و یا کلاس های آموزشی داشته باشد یا به کلاس های آموزشی خط و ربط دهد. می تواند برای رشد رسانه اش به رشد هنرمند فکر کند و برای رشد هنرمند به سراغ امکانات مورد نیاز هنرمند رفته و تسهیلاتی ایجاد نماید. این تسهیلات می تواند در دولت یا نهادهای دیگر رخ دهد. انجمن می تواند نمایندگی کند و برای گرفتن این تسهیلات به صورت عام و نه انفرادی ورود کند. تمام این ها «می تواند» است؛ یعنی انجمن می تواند چنین کاری کند.
وی در انتها توضیح داد: هر کدام از این مسائل در کشور مطابق قانون متولی دارند. یعنی نهاد آموزشی متولی خویش را دارد؛ آموزش عالی، آموزش و پرورش و نهایتاً مرکز آموزشگاه های آزاد هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. گالری ها به صورت کامل در اختیار مرکز هنرهای تجسمی است یعنی از آن اجاره می شوند، مجوز شأن را از آنجا دریافت می کنند و سیاست گذاری ها در آنجا اتفاق می افتد. این که ما می توانیم مفهوم اش این است که این نهادها می توانند از انجمن بعنوان مشاور، نماینده هنرمندان و نماینده این رسانه دعوت کنند که حضور داشته باشد. این خیلی به سیاستگذاران و افرادی که متولی هستند بستگی دارد. در بعضی موارد متولیان علاقه ای ندارند که دخالت شما را داشته باشد. در بعضی مواقع هم این متولیان علاقه مند هستند و از شما دعوت می کنند که در آنجا حضور داشته باشید.