هفتاد نغمه در برابر باد منتشر شد؛ شنیدن آواز علی اکبر شکارچی در ۷۰ سالگی
به گزارش پیلانو هفتاد نغمه دربرابر باد؛ آواز علی اکبر شکارچی در هفتاد سالگی بعنوان تازه ترین اثر تالیفی علی اکبر شکارچی هنرمند پیشگام موسیقی کشورمان پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، کتاب «هفتاد نغمه در مقابل باد؛ آواز علی اکبر شکارچی در هفتاد سالگی» مشتمل بر آوازهای لری، بختیاری و لکی به همراه دی وی دی صوتی از جانب مؤسسه فرهنگی هنری کمان آوای آرش منتشر گردید.
علی اکبر شکارچی، ردیفدان، نوازنده کمانچه، آهنگساز و استاد موسیقی سنتی و لری درباره عنوان کتاب توضیح داد: این هفتاد ترانه از موسیقی لکی، لری، و بختیاری، که در زادگاهم با آنها ارتباط داشتم، باعث شد با این موسیقی و این اشعار از دوران کودکی تا به امروز آشنا باشم. اینها دانسته های من از آواهای این قوم و نه تمام آن است. این مجموعه شامل اطلاعات، دانش و آهنگ هایی است که آنها را از حفظ بوده ام. به همین خاطر به نظرم رسید این مجموعه را ثبت و ضبط کنم. عنوان «در برابر باد» هم از این بابت است که فرهنگ شفاهی اگر از جانب مردم حفظ نشود و اگر سینه به سینه ماندگار نشود و کارکردی در جامعه نداشته باشد درست مانند پر کاهی باد آنرا با خود خواهد برد و به سرعت فراموش خواهد شد، چون که زندگی مرتب در حال تغییر است.
وی در مورد کارکرد برخی ترانه ها خاطرنشان کرد: در این مجموعه ترانه هایی هست مانند «خرمن کوبی»، «دوره دوره» که در قدیم اسب و قاطر و گاو را روی خرمن گندم می چرخاندند تا با سم حیوانات دانه ها از خوشه جدا شود که ابتداعی ترین شکل بوده است. از زمانی که انسان حیوان را اهلی کرده و گندم را شناخته این شیوه تولید ادامه داشته است. برخی امکان دارد بگویند در روزگاری که با یک چشم به هم زدن هکتارها زمین توسط ماشین ها درو می شود دیگر این آهنگ ها کارکردی ندارند، اما اطمینان دارم آهنگ هایی که برای کارکرد و هدف معینی با کوتاه ترین ملودی، پیام و فرم کاملی را عنوان می کنند می تواند الگوی خوبی باشد برای کسانی که کار پژوهش و آهنگسازی می کنند و می خواهد موسیقی دوران خویش را بیان کنند؛ چه در موسیقی اقوام و چه در موسیقی شهری.
مؤلف کتاب «هفتاد نغمه در مقابل باد» درباره نت نویسی آوازها اظهار داشت: نت از حدود ۱۵۰ سال پیش که توسط موسیو لومر فرانسوی به ایران می آید، نت نویسی آهنگ های موسیقی ایران، چه دستگاهی و چه نواحی مختلف، در زمان های مختلف انجام شده، اما به قول بلابارتوک اگر صوتِ یک نت همراهش نباشد، حتا اگر تمام ظرائف نت نویسی در آن به کار رفته باشد مثل جسمی است که روح ندارد. از سوی دیگر آنچنان ظرائفی در موسیقی دستگاهی و نواحی ایران وجود دارد که هیچ نت نویسی نمی تواند آن ظرایفی که در یک صوت هست را روی کاغذ بیاورد.
شکارچی اضافه کرد: اما زمانی که صوت همراه آن هست، راهنمایی است برای کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند. محور اصلی همان روش سینه به سینه است، همان گونه که موسیقی دستگاهی ما صدها سال و هزاران سال به صورت شفاهی آموزش داده شده، در موسیقی نواحی هم به همین صورت بوده و بحث نت نویسی آن باآنکه دیرتر اما کم و بیش انجام شده است. فرهنگ شفاهی همیشه موازی با فرهنگ رسمی به حیات خود ادامه داده است. در نت نویسی این کتاب نهایت سعی شده تا میزان بندی ها، علایم و دیگر ظرائف نزدیک آن چیزی باشد که خوانده ام.
این پژوهشگر شناخته شده موسیقی درباره دی وی دی همراه کتاب اظهار داشت: از آنجائیکه تعداد آوازها زیاد بود، همان گونه که گفتم هفتاد نغمه، اگر می خواستم با ساز برای هر ترانه یک مقدمه اجرا کنم و برای هر بیت یک جواب آواز بزنم، حجم کار بسیار سنگین می شد، هم از نظر نت نویسی و هم از نظر تعداد سی دی یا دی وی دی. در نتیجه صرفا آنها را خواندم، چون که به گمانم آواز بهتر از هر سازی می تواند صدای اندیشه انسان را انتقال دهد. این کتاب می تواند برای سازهای مختلف قابل استفاده باشد، همینطور برای تمام پژوهشگران و آهنگسازان و تمام کسانی که می خواهند موسیقی آوازی و محلی را آموزش ببینند. چون که یکی دیگر از انگیزه هایم برای انتشار این کتاب این بود که خیلی ها می خواستند برای فراگیری آواز نزد من بیایند، و همین سبب شد تا این کار را به سرانجام برسانم.
وی در انتها اظهار داشت: این مجموعه در چارچوب ۱۲۰ صفحه رنگی است که نت آهنگ ها، ترجمه اشعار، هجاها و وزن های شعری، و کارکرد ترانه ها در آن آمده است، همینطور مقالاتی در کنار آن انتشار یافته با موضوع هایی مثل دلیل فراوانی موسیقی سوگ در آهنگ های مردم زاگرس نشین، حضور عشق در عاشقانه های این ترانه ها، بحث فونتیک یا آواشناسی و مردم شناسی، همجواری لر و بختیاری و لک و تاثیر آنها بر یکدیگر، و هم تاثیر مهاجرت بر موسیقی اقوام.