پیشنهادی برای بهبود اقتصاد هنر در دوران کرونا مهلک تر از کرونا، ثبت خوشنویسی به نام ترکیه است
بنیان گذار و مدیرحراج باران بر این باور است که ویروس کرونا شرایط خاصی را برای پنجمین حراج باران که مقرر است پاییز برپا شود به وجود آورده، اما مهلک تر از کرونا، تعلل و غفلتی است که سبب شده ترکیه ادعای ثبت شهر استانبول بعنوان پایتخت هنر خوشنویسی اسلامی در یونسکو را پیگیری کند.
به گزارش پیلانو به نقل از ایسنا، محبوبه کاظمی دولابی با انتقاد از تعلل و سهل انگاری در ثبت خوشنویسی به نام ترکیه در یونسکو، این اتفاق را ضربه ای جانکاه تر از کرونا به هنر ایران قلمداد کرد و اظهار داشت: چرا باید بزرگان و میراث های معنوی و هویتی ما یکی بعد از دیگری توسط دیگر کشورها مصادره شود؟
در فضای رسانه ای گفته می شود قریب به ۱۰ سال است پرونده خوشنویسی ایران جهت عرضه به یونسکو در حال نوشتن است، این غفلت را چگونه می توان تفسیر کرد؟ هنر ایران طلایه دار خوشنویسی اصیل و هم اصالت های خوشنویسی اسلامی است و هرگونه ثبت تاریخی غیر از این ظلم و اجحافی بزرگ به ایران به حساب می آید. زمانی من گله کردم که همه توجه مسؤلان امر، تبیین و اشاعه هنر مدرن است و نسبت به هنر آبا و اجدادی مان کم توجهی محرزی می شود، این سهل انگاری ده ساله هم همچون تبعات آن است.
وضعیت حراج باران در روزهای کرونا
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره برگزاری حراج باران در شرایط کرونایی اظهار نمود: برای پنجمین حراج باران برنامه هایی داریم و طبیعی است که نمی خواهیم مقهور این ویروس منحوس شویم و نباید کارها را تعطیل کرد؛ اما در عین حال باید مسیری را برگزید که سلامت آحاد جامعه تضمین شود و گزندی به کسی نرسد؛ ازاین رو هنوز درباره چگونگی برگزاری حراج تصمیم نگرفته ایم و منتظر شرایط خاص آن روزها هستیم که متأسفانه مقام های بهداشتی درباره پاییز پیشبینی های خوبی ندارند.
کاظمی افزود: صحبت هایی درباره برگزاری حراج پنجم باران به صورت مجازی داشته ایم، اما آثار خطی متفاوت هستند و اغلب باید توسط خریدار و کارشناسان آنها از نزدیک دیده و بررسی شوند. ضمن اینکه تجربه جهانی می گوید حراج های مجازی چندان موفق نیستند. امیدواریم با اتخاذ یک راهکار درست و تحقق یک حراج موفق بتوانیم انرژی مثبت به جامعه انتقال دهیم.
کاظمی اظهار داشت: اغلب قراردادهای حراج چهارم باران که ۲۴ آبان برگزار شد، به سرانجام رسیده است. این مهم در حالی به ثمر رسید که درست از فردای حراج، اتفاقات آبان ماه سراسر کشور را در برگرفت. بعد از آن شهادت سردار سلیمانی و بعدتر سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ هم وطن عزیز بر همه روند کشور به خصوص اقتصاد تاثیر منفی گذاشت، اما کرونا واقعا همه چیز را قفل و محکوم به توقف کرد. به همین ترتیب معدود قراردادهای حراج چهارم با مشکلاتی روبه رو شده است که به جهت تعطیلی مطلق چهار ماه اخیر در حال بررسی مبحث هستیم.
مدیر حراج باران اضافه کرد: دفتر حراج همینطور فروش دو اثر دیگر را هم کنسل کرد؛ اثری که درباره اش تشکیک مالکیت به وجود آمد و مورد دیگر تقلب در عرضه اثری است که نسخه مشابه آن در یک مرکز تجاری دیده شد و در هر دو مورد خریداران آثار به حق از خرید انصراف دادند. اما این نکته را تاکید می کنم علیرغم مشکلات پیشبینی نشده و خارج از خواست و توان ما که بر تمامی اقتصاد و مشاغل خرد و کلان کشور تاثیر گذاشته است، حراج باران با دقت و قاطعیت، نفع و امنیت سرمایه گذاران و خریداران حراج باران را حفاظت می کند.
چند پیشنهاد برای جبران آسیبهای کرونا به اقتصاد هنر
کاظمی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: کرونا ویروس صدمه های غیرقابل باوری به هنر و بدنه هنر وارد کرده است. زندگی و معیشت اکثریت جامعه هنری به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. فکر می کنم این روند مدت ها ادامه دارد و دولت برای پیشگیری از این سیر باید چاره اندیشی اساسی کند، چونکه بزودی اندک شغل هایی که در جامعه هنری وجود دارد از میان خواهد رفت.
او با اشاره به اینکه دولت می توانست اقدامات حمایتی زیرساختی و جدی تری به هنر عرضه کند، تصریح کرد: از انجمن های هنری می شنوم هر روز مراجعان برای دریافت کمک هزینه زندگی بیشتر می شود، درحالی که انجمن ها هم تمکن مالی ندارند. گالری دارها نخستین گروه هایی بودند که به خاطر سلامتی مخاطبان و احترام به سلامت جامعه کار خویش را تعطیل کردند، اما ادامه روند فعلی، اقتصاد نورس و نوپای هنر را با صدمات سنگین تری مواجه خواهد نمود.
کاظمی بازار هنر را سمبل اقتصاد مقاومتی و مهیا برای جهش تولید برشمرد و تصریح کرد: رأس هرم دیدگاه های حاکمیتی کشور ما مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید است. راهکارهای حل مسئله هم در همین کلمات نهفته است. نخستین مبحث در اقتصاد هنر، دیدگاه سیستماتیک است که همه مسؤلان به این اعتقاد داشته باشند که صنایع هنری و خلاق یکی از ارکان مهم اقتصاد هر کشوری هستند. در دنیا کشورهایی وجود دارند که بخش بزرگی از اقتصاد آنها مبتنی بر همین بخش است. با عنایت به این که ایران هنرمندان زیادی دارد و صنایع مختلفی دارد که دارای ارزش هستند، می تواند به این شیوه تولید ثروت کند. خصوصا در زمینه اقتصاد هنر و سرمایه هایی که در آن تبادل می شود.
او افزود: تحقیقاتی داشتم و به این نتیجه رسیدم که اصولا سرمایه داخلی کفاف آنرا نمی دهد، بلکه باید محصولات در کشور تولید شده و بعد به کشورهای دیگر صادر شود. در صنایع دستی و خیلی از هنرهای تجسمی باید به این شیوه عمل نماییم تا بتوانیم اقتصاد هنر را گسترش دهیم. برای این کار سازمان ها و نهادهایی که امکان آنرا دارند باید تبلیغات وسیعی برای محصولات هنری ما در جهان انجام دهند. باید یک اکوسیستم شکل بگیرد که اقتصاد هنر را بعنوان یک رکن اصلی در اقتصاد کشور بشناسد. بعد از آن راهکارهایی شکل می گیرد تا اقتصادمان را توسعه دهد و منجر به ارزآوری و گسترش و جذب سرمایه های بیشتر شود. در کنار آن برگزاری رویدادهایی مثل حراج، آرت فر، اکسپو و… سبب ثروت آفرینی می شود و ایجاد ارزش افزوده می کند. همه اینها اتفاقاتی است که در اقتصاد کلان ما هم تاثیر می گذارد.
کاظمی در انتها پیشنهادش برای بهبود فضای اقتصاد هنر در این شرایط سخت را میدان دادن به کارآفرینان عرصه فرهنگ و هنر عنوان نمود و اظهار داشت: تنها راهکار برون رفت از این شرایط، اعتماد به کارآفرینان عرصه هنر و فرهنگ است. این افراد کسانی هستند که در موقعیت های خاص می توانند به حکومت ها کمک کنند تا شرایط نامناسب اقتصادی را تغییر دهند. در این پنج ماه که فعالیتهای ما تعطیل بود مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه بیماری های واگیردار سال های گذشته داشتم و متوجه شدم مهم ترین راهکار برون رفت از این شرایط، استفاده از افراد کارآفرین با کمترین خسارت و هزینه است. البته کارآفرینی استانداردهای بین المللی دارد، اما خیلی از مواقع در ایران دیده می شود که تعریف اشتباهی برای کارآفرین وجود دارد. حمایت های ناکارآمد سبب می شود سرمایه ها تلف شود و درعین حال افراد بااستعداد و کارآفرین های واقعی دلسرد می شوند و نتایج مطلوبی هم به دست نمی آید.
منبع: پیلانو