حسین علیزاده مطرح کرد: بررسی تأثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان
عضو شوراهای تخصصی، هیئت انتخاب و داوران درباره نحوه بازنگری آثار مرحلهی اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و فعالیتهای اخیرش توضیحاتی داد.
به گزارش پیلانو به نقل از روابط عمومی انجمن موسیقی، حسین علیزاده آهنگساز، نوازنده و یکی از اعضای شوراهای تخصصی جشنواره موسیقی جوان درباره بازنگری آثار این دوره از جشنواره اظهار داشت: نخستین موردی که به محض شنیدن آثار تصمیم می گیریم این است که آیا آثار ارسالی در سطح جشنواره هستند یا خیر. معمولاً تعداد نوازندگان برجستهی سه تار در سنین پایین کم اند. از بین افرادی که در جشنواره شرکت کرده اند، تعداد زیادی نوازندگی شان در سطح راه یابی به جشنواره نیست. البته خوشحالیم که تعداد زیادی به ساز سه تار علاقه مندند، اما احساس می کنم به خاطر شرایط موجود به علت بیماری کرونا راهنمای کمتری داشته اند و کیفیت آثار در این دوره در بخش سه تار کمی پایین است.
وی در سفارش به برگزیدگان مرحلهی اول جشنواره عنوان کرد: به نظرم برگزیدگان با عنایت به قطعاتی که در مرحلهی نهایی برایشان تعیین شده است، یادشان باشد باید خودشان را به روح آن قطعات نزدیک کنند. وقتی شعری را با درک مبحث آن بخوانید مشخص می شود شعر را فهمیده اید، ولی وقتی کلمات را همین طور ادا کنید مشخص می شود با مضمون آن رابطه برقرار نکردید. در نواختن هم همین طور است.
علیزاده در مورد مرحلهی نهایی اظهار داشت: انتظار داوران از کسانی که به مرحلهی نهایی راه پیدا کرده اند چندین برابر کسانی است که در مرحلهی اول حضور داشته اند. برگزیدگان در این فرصت می توانند از معلمین خود راهنمایی بگیرند. خیلی از شرکت کنندگان تکنیک خوبی دارند ولی از نظر ذهنی برای آن چیزی که اجرا می کنند هنوز آماده نشده اند. به هر حال موسیقی باید تأثیرگذار باشد و حس داشته باشد.
این کارشناس و مدرس در پاسخ به این پرسش که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته مؤثر باشد توضیح داد: به نظرم وجود این جشنواره یکی از اتفاق های مثبت موسیقی کشور است. همه اهالی موسیقی بر سر این مورد هم نظرند. واقعاً جنبهی معنوی آن بسیار قوی است و شرکت کنندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا می کنند. جرئت و جسارتشان بسیار ستودنی است. شرکت کنندگان اساسا به این مورد واقف اند که همه برنده نخواهند شد ولی برای کسب تجربه باز هم در این جشنواره شرکت می کنند. معمولاً در ساز سه تار، نوازنده های جوان دیرتر به پختگی می رسند.
این آهنگساز برجسته نقش ردیف در فراگیری موسیقی ایران را پررنگ دانست و اظهار داشت: شما هر رشته ای را که بخوانید باید از گذشته ای عبور کنید تا تجربه به دست بیاورید. جوان ها اساسا باید پایه ها را خوب بشناسند. شما در ادبیات نمی خواهید تبدیل به سعدی شوید ولی به هر حال باید سعدی را خوب بشناسید. اگر می خواهید بیان متفاوتی داشته باشید، باید بیان های دیگر را هم بشناسید. اگر ردیف را بعنوان حصار ببینیم و بگوییم همه تفکرتان صرفا باید تقلید از این مورد باشد، به نظرم نتیجهی خوبی نخواهد داشت.
علیزاده در ارتباط با آموزش موسیقی به صورت آنلاین تصریح کرد: من مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم ولی خودم در فضای آنلاین حضور ندارم. هر از گاهی به بهانهی رفع دلتنگی هایی که داریم، یک سری کلیپ ضبط می کنم و برای هنرجویانم می فرستم.
عضو شوراهای تخصصی جشنواره موسیقی جوان درباره فعالیتهای نشر «تار و پود» توضیح داد: این نشر قرار نیست انتشارات بسیار فعالی باشد. کارهایی که در این نشر انجام می شود محدود است. بخشی از آن مربوط به فعالیتهای خودم می شود و بخش دیگر به جوانانی اختصاص دارد که خودم روی ضبط آثار آنها نظارت می کنم. در شرایط حاضر فعالیت در این حوزه غیر ممکن شده است و حتی در فکرمان است آثار را به صورت آنلاین منتشر نماییم، چون تقریباً انتشار فیزیکی آثار بی مفهوم شده است. در این زمان مشغول نوشتن کتاب های آموزشی بودم و در خانه کارهایم را انجام می دادم تا اگر روزی امکان برگزاری کلاس حضوری فراهم گردید دستم برای آموزش هنرجویان پر باشد.
علیزاده در انتها دربارهی جدید ترین فعالیتهای خود عنوان کرد: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم کار کرده ام و یک سری کار از گذشته دارم که آنها احتیاج به ضبط دارند و اگر فرصت شود آنها را ضبط می کنم. هم اکنون به علت بیماری کرونا شرایط خاصی را تجربه می نماییم که قبلاً تجربه نکرده ایم.
منبع: پیلانو