موسیقی فجر ۳۴ در آینه مهر؛ حاشیه و متن چند کنسرت، رسانه ها فعلا مهم نیستند
پیلانو: نخستین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی برگزار گردید که فقدان توجه ستاد جشنواره به تامین برخی امکانات برای مخاطبان و اهالی رسانه از نکات جالب توجه بود.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر در حالی روز چهارشنبه ۲۴ بهمن کار خود در تالارهای مختلف شهر تهران کار خویش را شروع کرد که برگزاری همزمان این رویداد هنری با سی و هفتیمن جشنواره بین المللی تئاتر فجر یک فضای کاملا هنری وکمتر تجربه شده ای را برای زیر مجموعه های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم زده است.
تک نوازی آرپینه ایسرائیلیان و اجرای یک برنامه کاملا تخصصی
یکی از اجراهای تخصصی روز اول جشنواره موسیقی فجر به تک نوازی پیانو آرپینه ایسرائیلیان اختصاص داشت که این هنرمند در کنسرت پیش روی خود که در نخستین اجرای تالار رودکی جشنواره انجام گرفته به اجرای قطعاتی چون «بالاد شماره ۱ در سل مینور» اثر فردریک شوپن، «انعکاس در آب/حرکت» اثر کلوددبوس، «اسکرتسو شماره ۱ در سی مینور» اثر فردریک شوپن در بخش اول پرداخت.
این هنرمند در بخش دوم کنسرت خود که مخاطبان کاملا تخصصی موسیقی را در خود جای داده بود، در بخش دوم کنسرت به اجرای قطعاتی چون «دوازده آهنگ» پییر بولز، «سرودها» اثر مارتون ایسرائیلیان و «جزیره شادی» اثر کلود دبوسی در تالار رودکی پرداخت.
ارکستر سمفونیک رسانه هنر و شبی برای عاشقان جان ویلیامز
اجرای دوم تالار رودکی تهران در نخستین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم به کنسرت ارکستر سمفونیک «رسانه هنر» به رهبری امیرپدرام طاهریان اختصاص داشت.
این اجرا هم همچون کنسرت نوبت اول به ۲ بخش اختصاص یافته بود که در بخش اول کنسرتو برای فلوت و ارکستر و موسیقی متن فیلم «فهرست شیندلر» به آهنگسازی جان ویلیامز برای مخاطبان اجرا شد. در بخش دوم برنامه هم که عمده مخاطبانش را بستگان و دوستان گروه اجرایی تشکیل می داد سمفونی شماره ۵ در سی بمل ماژور اثر فرانتس شوبرت و «دانوب آبی» اثر یوهات اشتراوس اجرا شد.
یکی از نکات قابل توجه این اجرا حضور برخی از نوازندگان ارکستر ملی بود که برخی از آنها همچون محمد حسین غریبی و پروشات زندآیین بلافاصله پس از اتمام کنسرت ارکستر ملی در نوبت اول اجرای تالار وحدت به گروه اجرایی ارکستر سمفونیک رسانه هنر ملحق شده و به اجرای برنامه پرداختند.
تریو پیانوی «اَمَئل» کشور اسلوونی و یک اجرای جمع و جور
تریو پیانوی «اَمَئل» کشور اسلوونی هم همچون گروه های شرکت کننده در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر است که در نخستین شب از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه در تالار وحدت تهران پرداختند.
گرچه نحوه برنامه ریزی ستاد برگزاری جشنواره می توانست به شکلی باشد که این تریو در تالاری با ظرفیت محدود تر روی صحنه می رفت، اما این مجموعه متشکل از پیترزولتان نوازنده پیانو، ولوجابالژالورسکی نوازنده ویولن و ودامیرهامیدولین نوازنده ویولنسل در فضایی آرام و بی هیاهوی فارغ از جشنواره به اجرای قطعاتی از شاهین فرهت، یوهانس برامس، پیتر کوپاچ و بدریخ اسمتانا پرداختند.
البته حین اجرای این برنامه بود که برخی از مخاطبان کمتر آشنا با فضای این کنسرت ها با اجرای یک یا دو قطعه تلاش می کردند از سالن بیرون بروند که این مورد در مقاطعی از کنسرت تمرکز برنامه را با مشکلاتی روبرو می کرد.
استقبال آذری ها و مازنی های مقیم مرکز از کنسرت همشهری هایشان
گروه «راست موغام تبریز» به سرپرستی شهریار صدیق و گروه «زندگی مازندران» به سرپرستی علی حسن نژاد دو مجموعه ای بودند که در نخستین روز از برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه در تالار سوره حوزه هنری پرداختند.
یکی از نکات قابل توجه اجرای این دو کنسرت که در چارچوب بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت استقبال خوب مخاطبان آذری و مازندرانی مقیم پایتخت از کنسرت ها بود که به تفکیک هر اجرا با حضور حداکثری هر دو طیف مخاطب همراه بود.
نکته جالب توجه اینکه خیلی از این مخاطبان به علت محدودیت هایی که برای بلیت های میهمان جشنواره برای هر دو گروه وجود داشت به صورت خودجوش بلیت خریداری نموده و به تماشای این کنسرت ها نشستند.
از پاویون خبرنگاران و عکاسان هنوز خبری نیست
یکی از نکات جالبی که در نخستین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد فقدان یک پاویون مناسب برای خبرنگاران در تالار وحدت بود.تالار وحدت طی ادوار مختلف برگزاری جشنواره موسیقی فجر به شکلی اصلی ترین مرکز برگزاری رویدادهای مختلف جشنواره شناخته شده و بنابراین عمده توجه خبرنگاران، عکاسان و اهالی رسانه به علت اهمیت اجراها در این تالار متمرکز بوده است.
ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر هم به تبع همین مبحث هر ساله شرایطی را فراهم می کرد که بر مبنای آن خبرنگاران و عکاسان بتوانند با استقرار در طبقه دوم تالار که همواره محل برگزاری نشست های خبری گروه های موسیقی در طول سال بوده شرایط مطلوب تری را برای ارسال فوری اخبار تولیدی به رسانه های مورد نظر و همینطور استراحت چند دقیقه ای برای روزهای سخت و دشوار کاری خود در روزهای جشنواره داشته باشند.
اما یکی از نکات جالبی که در نخستین روز سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد فقدان یک پاویون مناسب برای خبرنگاران در تالار وحدت بود. نکته قابل توجه اینکه حضور چند دستگاه کامپیوتر همراه برای استقرار خبرنگاران و لزوم استفاده از این ابزار برای ارسال اخبار و مواردی مشابه یکی از بارز ترین و بدیهی ترین امکاناتی است که می تواند در رویداد ملی چون جشنواره موسیقی فجر وجود داشته باشد که گویا فعلا این مورد در اولویت ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر وجود نداشته و یک میزبانی با ساده ترین امکانات از خبرنگاران اهمیت چندانی برای مسئولان دفتر موسیقی و ستاد برگزاری جشنواره ندارد.
رادیو ایران با برنامه «عندلیب» جشنواره سی و چهارم را روایت می کند
همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر هم شبکه رادیویی ایران در برنامه «عندلیب» به این رویداد موسیقایی می پردازد.
پخش گزارش های مختف از رویدادهای در رابطه با جشنواره موسیقی فجر، عرضه آخرین اطلاعات، رویدادها و حواشی مربوط به جشنواره از بخش های مختلف برنامه رادیویی «عندلیب» است.
این برنامه رادیویی به تهیه کنندگی زهرا صالحی، دستیاری زهره سربازی، اجرای شهاب شهرزاد، کارشناسی علیرضا امینی، هماهنگی سیما بلوری و گزارشگری تینا میرکریمی و علی رشیدی هر شب ساعت ۲۰ تا ۲۱ از استودیو سیار رادیو ایران مستقر در تالار وحدت پخش می شود.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن تا آخر روز دوشنبه ۲۹ بهمن به دبیری شاهین فرهت میزبان دوستداران موسیقی است.