ضرورت انتشار ضوابط حمایتی؛ ابهام در ضوابط اعطای تخفیف به گروه ها و هنرمندان در بنیاد رودکی
پیلانو: یکی از مسایلی که عملکرد بنیاد رودکی را با ابهام مواجه می کند نبود ضوابط مشخص و در دسترس در زمینه اعطای تخفیف های مالی به گروه های موسیقی و تئاتر متقاضی اجرا در سالن های این بنیاد است.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، چندی قبل بنیاد فرهنگی هنری رودکی در جهت سیاست های ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش عملکرد مالی سال ۹۶ خویش را به تفکیک بخش های مختلف در قالب یک بسته منتشر نمود. در این بسته میزان منابع مالی بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان نهاد عمومی غیردولتی در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲۵۹ میلیارد ریال بوده است که از ردیف های پیش بینی شده در بودجه سالانه کشور (زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ) مبلغ ۱۸۰ میلیارد ریال به این بنیاد تخصیص یافته است. مبلغ ۷۹ میلیارد ریال درآمد اختصاصی بنیاد در سال ۹۶ بوده است ضمن اینکه صورت هزینه های مندرج در بسته هم به غیر از هزینه حقوق و دستمزد قریب به دویست و سی پرسنل این بنیاد و هزینه های پشتیبانی و جاری است که از مابقی مبلغ سرجمع منابع، هزینه شده است. البته هزینه دستمزد اعضای ارکستر هم در هزینه های عنوان شده منظور شده است.
اما یکی از نکاتی که در بحث های مالی این بنیاد مغفول است مبحث اعطای تخفیف اجاره بهای سالن در سال ۹۶ به گروه ها و هنرمندان در بخش های تئاتر و موسیقی از جانب بنیاد فرهنگی هنری رودکی است. هم اکنون ضوابط حمایت های بنیاد رودکی در مواجهه با هنرمندان برای ارائه تخفیف در اجاره سالن به صورت رسمی منتشر نشده و معلوم نیست که این گروه ها بر مبنای چه آیین نامه یا ضابطه ای از تسهیلات تخفیف برخوردار شده و می شوند و اساسا این تخفیف چگونه است و شامل چه کسانی می گردد.
به طور حتم اعطای تخفیف به هنرمندان و گروه ها از جانب بنیاد فرهنگی هنری رودکی که زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است امر پسندیده ای است که در صورت استمرار می تواند در بهبود فرآیند تولید، بازاریابی و فروش محصولات در حوزه تئاتر و موسیقی نقش بسیار موثری ایفا کند، اما اینکه چرا آیین نامه یا ضوابط مکتوبی برای این مورد وجود ندارد خود مساله ابهام برانگیزی است که لزوم دارد مدیران این نهاد فرهنگی هنری درباره آن توضیح دهند.
فقدان شفافیت جامع از جانب بخش مالی بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره نحوه اعطای درصد تخفیف به آثار به صحنه رفته در تالارهای رودکی، حافظ و وحدت پدیدآورنده ابهاماتی است چون: آیا بعضی از روابط شخصی تهیه کنندگان و صاحبان آثار با مدیران بنیاد است که می تواند میزان و معیار تخفیف ها را مشخص کند؟ آیا ضوابط قانون مند و تدوین شده ای در چارت تشکیلاتی بنیاد رودکی وجود دارد که گروه ها و هنرمندان بتوانند بر مبنای آن ضوابط از میزان تخفیف در نظر گرفته شده اطلاعاتی در اختیار داشته باشند ولی درباره آنها اطلاع رسانی نمی شود؟ چه تفاوتی میان آن گروه یا هنرمندی که به صورت مجانی یا در قالب تخفیف ۵۰ درصدی اجاره بهای سالن، تالار مورد نظرش را در اختیار گرفته با گروهی که از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار شده است، وجود دارد؟
انتشار ضوابط حمایتی بنیاد رودکی در مواجهه با ارباب رجوع که عموما متمرکز بر تهیه کنندگان و هنرمندان فعال حوزه های تئاتر و موسیقی است، مشخص شدن روش اجرای برنامه های مشارکتی بنیاد با نهادهای مختلف دولتی و غیر دولتی در جشنواره ها و دیگر رویدادها، روشن شدن معیارهای بنیاد رودکی برای میزان ارائه تخفیف، تدوین آیین نامه ای قانون مند برای پرداخت ها و ضوابط اعطای تخفیف، مشخص شدن آیتم های حمایتی و اعلام رسمی ضوابط تخفیف به گروه ها و هنرمندان متقاضی اجرا در تالارهای رودکی، وحدت، حافظ، فردوسی و برج آزادی مهم ترین نکاتی است که مدیران بنیاد رودکی می توانند عملی کنند.