مدیرکل دفتر موسیقی در جمع خبرنگاران: خواننده هایی ترجیح میدهند با ماهواره مشهور شوند، موضع درباره ترکها
پیلانو: مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند صدور مجوز در دوره جدید مدیریتی خود، به بعضی از حاشیه های این روزهای موسیقی کشورمان پاسخ داد.
به گزارش پیلانو به نقل از مهر، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیلات جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صدور مجوز توضیح داد: باید این را پذیرفت که وقتی حجم تقاضا بالا می رود سرعت پاسخگویی هم کاسته می شود، با اینکه به همین نسبت خروجی هم افزایش می کند. به هر ترتیب ما تسهیلاتی را برای تسریع در بررسی مجوزها در نظر گرفته ایم.
وی درباره انتقادها از طولانی تر شدن روند صدور مجوزها توضیح داد: وقتی حجم ورودی تا این اندازه بالا رفته پس باید به این نکته هم توجه نماییم که به همان اندازه خروجی بیشتر شده است. من موافق این هستم که نگوییم سرعت کاهش پیدا کرده، بلکه بگوییم امکان ارائه اشعار بیشتری فراهم شده که همین فضا سبب شده همه با هم کارهایشان بررسی شود. شما مطمئن باشید ما فشار بسیار بیشتری را روی شورای شعر گذاشتیم تا تعداد کارهای بررسی شده افزایش پیدا کند.
منظور شما از ممنوع الکار ابدی چیست؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره «ممنوع الکارهای ابدی» توضیح داد: من واقعا نمی دانم منظور شما از ممنوع الکار ابدی چیست؟ تعداد زیادی از هنرمندان ممنوعیتشان در سال های اخیر برطرف شده و برای تعدادی هم هنوز این اتفاق نیفتاده است. این افراد عموما کسانی هستند که در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور کارهای زیادی را ارائه دادند که امیدوارم بتوانیم با حمایت و همراهی نهادهای خارج از وزارت ارشاد مشکلاتمان را تا حدود زیادی رفع نماییم.
ترابی اضافه کرد: این موضوعی که شما به آن اشاره کردید یک داستان ادامه دار است و تا زمانی که کسانی ترجیح بدهند در رسانه های خارجی از کشور فعالیت نموده و از این طریق به شهرت برسند این چرخه ادامه پیدا خواهد نمود. ما در هر صورت امیدواریم مبحث روشن تر شده و ابعاد کار از سلیقه و روابط خاص بیرون بیاید و چارچوب مشخص پیدا کند.
ترویج موسیقی پاپ ترک در دستور کار نیست
وی در جواب به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره حاشیه های پیش آمده برای حضور الیاس یالتین تاش خواننده معروف ترکیه ای در ایران برای برگزاری کنسرت بیان کرد: درخواستی که از جانب برگزارکنندگان کنسرت یالتین تاش به دفتر موسیقی ارسال شده بود، مربوط به اجرای تهران بود که با آن موافقت نشد. برای برگزاری کنسرت این خواننده در کیش با سازمان منطقه آزاد ارتباط گرفتند که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه اختیارات مربوط به به این مناطق بر عهده سازمان منطقه آزاد است. دفتر موسیقی وزارت ارشاد بعد از بررسی تقاضا برای برگزاری کنسرت در تهران مخالفت خویش را اعلام نمود اما درباره منطقه آزاد از ما استعلامی نشده بود.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اظهار نمود: سیاست های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک سازگاری ندارد زیرا بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نبوده و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. من معتقدم در چنین فضایی نمی توانیم بدون فکر کردن یک باره فضا را باز نماییم و اگر هم باز کردیم نمی توانیم این مورد را محدود به یک گروه یا یک شرکت نماییم به همین جهت لازم است در طول زمان بیشتر باید روی چنین موضوعاتی فکر کرد.
وی درباره موضوعات مشابهی چون نحوه حضور گروهی موسوم به چیپیسی کینگز در ایران برای برگزاری کنسرت و احتمال قلابی بودن این مجموعه موسیقایی خاطرنشان کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره قلابی بودن یا نبودن گروه هیچ ورودی ندارد. ما به اصالت جیپسی کینگز بودن مجوز ندادیم بلکه آنها نمونه موسیقی ارائه داده و مجوز گرفتند. البته موسیقی آنها بافتی از موسیقی فولکلور آن منطقه است و ما احساس می نماییم آن موسیقی چیزی نیست که جریان موسیقی ما را تحت الشعاع قرار بدهد.
واکنش به فهرست هنرمندانی که نیازی به دریافت مجوز ندارند
ترابی در بخش دیگری از صحبت های خود در واکنش به انتشار اظهاراتی در خصوص اینکه لیستی از هنرمندان حوزه موسیقی وجود دارد که نیازی به دریافت مجوز از دفتر موسیقی ندارند، اظهار داشت: من بارها مواردی درباره آن لیست در دوره های مختلف شنیدم اما در عمل فهرست خاصی بعنوان مستند به دست من نرسیده است. در عین حال ما خیلی فراتر از آن رفتیم یعنی تصمیم گرفتیم کسانی که فقط دوبار در حوزه کلاسیک، سنتی و نواحی از دفتر موسیقی مجوز گرفته باشند، نیازی به حضور اثرشان در شورا نباشد و آثار این هنرمندان فقط در زمینه استعلام و شعر بررسی می گردد ازاین رو وقتی اثر آهنگساز یا یک گروه، دو مرتبه در شورای موسیقی دفتر در حوزه کلاسیک، نواحی و سنتی بررسی شده باشد، بار سوم به شورا نخواهد رفت و فقط شعر آن اثر بررسی می گردد. درباره نوازنده ها هم باید گفت اگر ترکیب همان گروهی باشد که در دفتر موسیقی ثبت شده باشد، دیگر کار نوازنده ها هم بررسی نمی گردد اما اگر ترکیب گروه تغییر پیدا کرده باشد قاعدتا گروه جدیدی به حساب می آید.